حسن روحانی: از آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم اما از رفتن ترامپ خوشحالیم

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۶

رییس جمهوری اسلامی ایران رفتن ترامپ را “بسیار خوشحال کننده” دانست. حسن روحانی با تاکید بر اینکه شرایط با سال ۲۰۱۵ بسیار تفاوت کرده گفت به محض بازگشت کشورهای ۵+۱ به تعهداتشان ایران هم بلافاصله به تعهدات خود بازخواهد گشت.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه ۲۶ آذر (۱۶ دسامبر) در جلسه هیأت دولت گفت که از آمدن جو بایدن “ذوق‌زده نیستیم” اما از رفتن دونالد ترامپ “بسیار خوشحالیم”. او همچنین ترامپ را “یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین” رییس جمهوری آمریکا نامید.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روحانی در این جلسه گفت: «رفتن آدمی که جنایت کرد و تروریست بود و حتی به واکسن ما هم رحم نمی کند و عاری از اصول انسانی بود، برای ما خوشحال‌کننده است و بسیار خوشحالیم که این جبار سرنگون شد.»

روحانی برای چندمین بار تصریح کرد که در صورت بازگشت گروه پنج به علاوه یک به تعهداتشان “ما هم در همان ساعت به کل تعهداتمان بر می گردیم.”

ایران از سال گذشته به صورت قدم به قدم و در چند مرحله تعهدات برجامی‌اش را لغو کرده است. طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران در حال حاضر ۱۲ برابر حد مجاز تعیین شده در برجام است.

با این حال روحانی راه را برای دولت بعدی آمریکا باز دانست و گفت: «دولت بعدی آمریکا خودش می داند که راه باز است، اگر مسیر درست را خواستند آماده است و اگر مسیر اشتباه را خواستند باز هم آماده است.»

او ابراز امیدواری کرد که دولت بایدن “مسیر تعامل” را برگزیند.

“شرایط مثل سال ۲۰۱۵ نیست”

بسیاری از مخالفان برجام و مذاکره با آمریکا معتقدند شرایط امروز ایران با زمان انجام توافق اتمی بسیار متفاوت است و به همین دلیل ایران نباید هیچ امتیازی به آمریکا بدهد.

از آن سو برخی دیپلمات‌های غربی هم همین را می‌گویند و به همین دلیل معتقدند بر سر مفاد برجام باید مذاکره مجدد صورت بگیرد.

روحانی با تصدیق اینکه شرایط سال ۲۰۲۰ با شرایط سال ۲۰۱۵ متفاوت است، گفت: «آن روزی که ما مذاکره می‌کردیم شمشیر شش قطعنامه سازمان ملل بالای سرمان بود اما امروز این شمشیر شکسته شده و نیست.»

او قدرت نظامی و دفاعی ایران را قابل مقایسه با سال ۲۰۱۵ ندانست و مدعی شد که جمهوری اسلامی “مدرن‌ترین پدافند، بهترین ناوچه‌ها و پیشرفته ترین سیستم موشکی” را در اختیار دارد.

در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای نیز روحانی گفت: «اگر آن روز سانتریفیوژهای IR1  و IR2  و نسل اولیه IR4 را داشتیم امروز  IR8 و IR6  داریم و اینها نشان می دهد که امروز توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم.»

اخیرا مجلس ایران طرحی را تصویب کرد که بر اساس آن ظرف مدت سه ماه سازمان انرژی اتمی موظف است هرگونه عملیات غنی‌سازی و تحقیق و توسعه با ماشین‌های IR6 را به تاسیسات فردو منتقل کرده و عملیات غنی‌سازی را با حداقل ۱۶۴ ماشین از این نوع آغاز کند و آن را تا پایان سال جاری شمسی به هزار ماشین توسعه دهد.

تصویب این طرح با مخالفت و اعتراض کشورهای اروپایی روبرو شد. فرانسه، بریتانیا و آلمان با انتشار بیانیه‌ای مشترک  درباره این مصوبه اخیر و نصب سانتریفیوژهای پیشرفته در سایت نطنز به ایران هشدار دادند. این سه کشور اروپایی در بیانیه خود که روز ۱۷ آذر (۷ دسامبر) منتشر شد نوشتند: «ایران اگر در مورد حفظ عرصه دیپلماسی جدیت دارد، نباید این قدم‌ها را اجرایی کند.»
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *