لوموند : ربوده شدن حبیب چعب معروف به حبیب اسیود دامنۀ عمل وزارت اطلات ایران را در ترکیه نشان می‌دهد

By | ۱۳۹۹-۰۹-۲۷

روزنامۀ فرانسوی لوموند در شمارۀ امروز خود پنجشنبه هفدهم دسامبر نوشت که ربوده شدن حبیب چعب (معروف به حبیب اسیود) در استانبول از دامنۀ عمل سرویس های امنیتی ایران در ترکیه پرده برمی‌دارد.

حبیب اسیود رهبر گروه نضال که توسط وزارت اطلاعات ایران در ترکیه ربوده و به ایران متقل شد

روزنامۀ فرانسوی یادآوری کرده است که پیش از ربوده شدن حبیب چعب، سرویس های اطلاعاتی ایران در آوریل ٢٠١٧ سعید کریمیان، مالک شبکۀ تلویزیونی “جم” را در استانبول به ضرب گلوله به قتل رساندند و در سال ٢٠١٩ مسعود مولوی وردنجانی، کارمند پیشین وزارت دفاع جمهوری اسلامی، را به همین طریق در استانبول کشتند. بر اساس گزارش پلیس ترکیه قتل مسعود مولوی توسط مأموران وزارت اطلاعات ایران صورت گرفت که در پوشش دیپلمات در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در استانبول سرگرم فعالیت هستند.

لوموند می افزاید که مأموران وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مسئول مستقیم ربودن حبیب چعب در نهم اکتبر گذشته در استانبول و انتقال وی به ایران توسط یک باند بزرگ تبهکار بوده اند. جمهوری اسلامی ایران تاکنون مدعی بوده که دولت ترکیه در دستگیری حبیب چعب دست داشته است. اما، در چهاردهم دسامبر گذشته دولت آنکارا با تکذیب این ادعا گفت که سیزده تبعۀ ترک را که با سرویس‌های اطلاعاتی ایران همکاری و در ربودن حبیب چعب دست داشتند دستگیر کرده است.

به نوشتۀ لوموند حبیب چعب در نهم اکتبر گذشته به محض ورود به استانبول ربوده و به ایران منتقل شد. در این تاریخ، حبیب چعب با یک زن ایرانی در پمپ بنزینی در محلۀ “بیلیکدوزو” در کامیونی قرار ملاقات داشته  و بر اساس تحقیقات پلیس حبیب چعب پس از بیهوش شدن به وسیلۀ همان کامیون توسط یک شبکۀ قاچاق وابسته به وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی از طریق شهر مرزی وان به ایران منتقل شد.

به گفتۀ پلیس امنیتی ترکیه، زن ایرانی که حبیب چعب با او قرار ملاقات داشته یک روز قبل از حادثه وارد استانبول شده و همان روز حادثه نیز به احتمال بسیار با مدارک جعلی به ایران بازگشته است

به نوشتۀ لوموند خبر انتقال حبیب چعب به ایران را در اوایل نوامبر گذشته حجت الاسلام مجتبی ذوالنور از چهره‌های اطلاعاتی و عضو مجلس شورای اسلامی ایران برملا کرد و اندکی بعد هم سیمای جمهوری اسلامی ایران نخستین اعترافات تلویزیونی حبیب چعب را پخش نمود. در این اعترافات تلویزیونی، حبیب چعب می گوید که با سرویس‌های اطلاعاتی عربستان همکاری کرده و در عملیات تروریستی در رژۀ نظامی اهواز در سال ٢٠١٨ نیز دست داشته است.

رادیو فرانسه:ناصر اعتمادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *