رویترز: پیشنهاد «طیف وسیعی از گزینه‌ها» برای مقابله با تهدیدات رژیم ایران به دونالد ترامپ

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۵

-در جلسه‌ای با حضور مقامات ارشد آمریکایی در کاخ سفید گزینه‌های مختلف در مورد جلوگیری از اقدامات تهدیدآمیز جمهوری اسلامی علیه منافع آمریکا به ویژه در عراق به ترامپ پیشنهاد شده است.
– یک مقام دولتی به رویترز گفته نمی‌تواند در مورد محتوای گزینه‌ها و اینکه‌ آیا اقدامات نظامی را هم شامل می‌شود پاسخی بدهد.
– ظریف خطاب به آمریکایی‌ها گفته از «تنش‌آفرینی خطرناک» اجتناب کنید. او گفته دولت آمریکا مسئول پیامدها و تبعات هر اقدام نابخردانه است.
– پایگاه خبری «الحدث» گزارش داد اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس به عراق رفته است.
– ادامه حملات راکتی به منافع آمریکا در عراق این پیام را دارد که شبه‌نظامیان شیعه مثل گذشته از فرمانده سپاه قدس فرمان نمی‌برند و نفوذ قاآنی روی آنها با قاسم سلیمانی قابل مقایسه نیست.
– گرچه واکنش آمریکا به این حملات که تا کنون تلفات جانی نداشته نامعلوم است اما کشتن سلیمانی و همراهانش در حمله پهپادی ایالات متحده چند روز پس از اشغال سفارت آمریکا در عراق توسط نیروهای حشدالشعبی صورت گرفت.
یک روز پس از حملات راکتی به سفارت آمریکا در بغداد یک مقام ارشد دولت ایالات متحده به رویترز گفته مقامات ارشد امنیت ملّی در مورد گزینه‌های پیشنهادی برای ارائه به دونالد ترامپ با هدف جلوگیری از ادامه حملات به پرسنل نظامی یا دیپلماتیک آمریکا در عراق توافق کردند.

به نوشته کیهان لندن، این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت که کمیته اصلی که نشست آنها در کاخ سفید برگزار شد شامل کریستوفر میلر وزیر دفاع، مایک پمپئو وزیر خارجه و رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی بود. او گفته «نمی‌تواند در مورد محتوای گزینه‌ها صحبت کند یا بگوید که آیا آنها شامل اقدامات نظامی می‌شوند یا نه، اما تأکید کرد «طیف وسیعی از گزینه‌ها» به زودی به ترامپ ارائه می‌شود.

این مقام همچنین گفت: «هر یک از گزینه‌ها به نحوی طراحی شده‌ که سبب گسترش درگیری نشود و از حملات بیشتر جلوگیری کند.»

یکشنبه شب، ۲۰ دسامبر، چندین راکت به سفارت آمریکا واقع در منطقه سبز بغداد شلیک شد. شماری از فرماندهان ارشد آمریکایی که در منطقه هستند گفتند این حملات احتمالاً توسط شبه‌نظامیان وفادار به جمهوری اسلامی انجام شده است. کنت مکنزی فرمانده سنتکام شمار راکت‌های شلیک شده در حملات را ۲۱ راکت اعلام کرده است. در این حملات یک سرباز آمریکایی زخمی شد و به شماری از منازل مسکونی و چندین اتومبیل خسارت وارد آمد.


ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در بیانیه‌ای اعلام کرد این حمله راکتی «به احتمال نزدیک به یقین» از سوی یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

دونالد ترامپ در واکنش به این حمله در توییتی نوشت: «سه عدد از این راکت‌ها منفجر نشدند. حدس بزنید از کجا آمده بودند: ایران. اکنون هم حرف از تهدیدهای بیشتر علیه آمریکایی‌ها در عراق می‌شنویم.»

ترامپ ضمن هشدار به مقامات جمهوری اسلامی نوشت: «یک توصیه دوستانه سالم برای ایران دارم: اگر یک آمریکایی کشته شود، من ایران را مسئول خواهم دانست. در اینباره فکر کنید.»

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت: «شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران بار دیگر به شکلی آشکار و گستاخانه با حمله به بغداد غیرنظامیان عراقی را مجروح کردند. حق مردم عراق است که این مهاجمان تحت تعقیب قرار گیرند. این جنایتکاران خشن و فاسد باید اقدامات بی‌ثبات‌‌کننده‌ی خود را متوقف کنند.»

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی در توییتی خواست تا آمریکا از «تنش‌آفرینی خطرناک» اجتناب کند. وی اعلام کرد دولت آمریکا را مسئول پیامدها و تبعات هر اقدام نابخردانه در شرایط کنونی می‌داند.

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه نیز گفت «اینگونه اظهارات و اتهام‌زنی‌های تکراری، بی‌اساس و ساختگی در قالب فرافکنی‌های مرسوم‌کاخ سفید، با هدف تحت‌الشعاع قرار دادن شرایط بسیار سخت فعلی ترامپ است.»

اینهمه در حالیست که پایگاه خبری «الحدث» روز پنجشنبه ۲۴ دسامبر (۴ دی‌ماه) گزارش داد اسماعیل قاآنی فرمانده سپاه قدس به عراق رفته است.

اوایل آذرماه شماری از رسانه‌ها از جمله آسوشیتدپرس گزارش دادند اسماعیل قاآنی در سفر به عراق از گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به جمهوری اسلامی خواست تا با آرامش اوضاع را کنترل کرده و از حمله به پایگاه‌های نظامی جلوگیری کنند.

برخی کارشناسان عنوان کردند «هدف فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به بغداد کاملاً روشن است زیرا او می‌خواهد با طرف آمریکایی به‌‌خصوص پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آرامش ایجاد کند.»

ادامه حملات راکتی به منافع آمریکا در عراق اما این پیام را دارد که شبه‌نظامیان شیعه مثل گذشته از فرمانده سپاه قدس فرمان نمی‌برند و نفوذ قاآنی روی آنها با قاسم سلیمانی قابل مقایسه نیست. گرچه واکنش آمریکا به این حملات که تا کنون تلفات جانی نداشته نامعلوم است اما کشتن سلیمانی و همراهانش در حمله پهپادی ایالات متحده چند روز پس از اشغال سفارت آمریکا در عراق توسط نیروهای حشدالشعبی صورت گرفت.

اقدامات تحریک‌آمیز از سوی شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در بغداد علیه منافع آمریکا اگر منجر به تلفات جانی در میان نیروهای آمریکایی بیانجامد می‌تواند برای رژیم ایران گران تمام شود به ویژه آنکه در شرایط فعلی منطقه، مقامات تهران منزوی‌تر از همیشه شده در حالی که ائتلاف کشورهایی که جمهوری اسلامی را تهدید مشترک برای صلح و ثبات خاورمیانه می‌دادند تقویت شده است.
کیهان لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *