واکسن کرونا؛ اظهارت روحانی/یادی از ملا نصرالدین

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۶

روحانی امروز گفت: برای خرید واکسن کرونا مشکل داریم و تلویحا اشاره کرده است که تصویب نشدن لوایح مربوط به پولشویی در مجمع تشخیص مصلحت نظام بر خرید واکسن تاثیر دارد. روحانی همچنین از تحریم نیز به عنوان مشکل دیگر نام برد و گفت این موارد باعث می‌شود که خرید واکسن گران‌تر شود.

حسن روحانی رئیس جمهور و دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت ایران در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا

نقل است که روزی همسایه‌ٔ ملا نصرالدین از او درخواست کرد که دیگ غذای ملا را به امانت بگیرد. ملا پاسخ داد که دیگ را شسته‌ام و روی بند پهن کرده‌ام و به همین دلیل نمی‌توانم بدهم! همسایه که شگفت‌زده شده بود پرسید چه ربطی داشت؟! ملانصرالدین پاسخ داد: نمی‌خواهم بدهم و همین بهانه هم کافی است!

اکنون حکایت آن ملا، نقل همین ملایان حاکم بر ایران ستم‌ زده‌ٔ امروز ماست. مردم می‌گویند «واکسن_بخرید»؛ ملا طفره می‌رود. یک بار به بهانه‌ٔ دروغین تحریم؛ یک بار به بهانه‌ٔ یخچال؛ یا به بهانه‌ٔ تولید واکسن داخلی! حالا هم بهانه جدی لوایح پولشویی است.

پول و دانش و تکنولوژی برای ساخت موشک و تاسیسات زیرزمینی هست؛ اما پول برای خرید واکسن نیست؟!

امکان دور زدن تحریم برای تجهیزات حساس نظامی هست؛ اما خرید واکسن کرونا به‌دلیل تحریم امکان‌پذیر نیست؟!

دانشمندان سپاهی نظام مقتدر ولایت توانایی پیشبرد صنعت هسته‌ ای و فرستادن ماهواره به فضا را دارند، اما از تولید یخچال مناسب برای نقل و انتقال واکسن کرونا عاجز و درمانده‌اند؟!

نظام ولایت برای قدرت‌نمایی در برابر تحریم‌ها مدعی شده بود که راههای بسیاری برای دور زدن تحریم دارد اما چگونه است که وقتی به واکسن کرونا می‌رسد که در لیست هیچ تحریمی هم نیست، ناگهان به‌یاد صحرای کربلا می‌افتند و به سبک آشنای روضه‌خوانی به مظلوم‌نمایی می‌نشینند و از تحریم می‌نالند؟!

بی‌اعتمادی مردم به حاکمان جمهوری اسلامی

روزنامه آرمان اخیرا در مطلبی با اذعان به بی‌اعتمادی مردم به حاکمان جمهوری اسلامی نوشت: جامعه در رابطه با خرید یا تولید واکسن کرونا، به یک سردرگمی رسیده. این سردرگمی جامعه نشان از کم‌اعتمادی یا بی‌اعتمادی مردم است. بی‌شک این جو بی‌اعتمادی در جامعه به‌دلیل صحبت‌های ضد و نقیض مسئولان در دوره‌های گذشته و در دوران کروناست.

این منبع افزود: وقتی واقعیت ها بیان نمی‌شود و مردم محرم به حساب نمی‌آیند به مسئولان کم‌اعتماد و بی‌اعتماد بوده و هستند و با اتفاقات اخیر نیز، این کم‌اعتمادی به اوج خود رسیده است. در دوران کرونا مردم باور دارند که واقعیت ها از آنها پنهان شده است

این در حالیست که رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی امروز وعده داد که خرید و انتقال واکسن کرونا در اسرع وقت انجام می‌شود.

وی در پیامی اینستاگرامی خبر داد که مشکل خرید واکسن کرونا برای کشور رفع شده و واکسن‌ها «در اسرع وقت» به ایران انتقال خواهد یافت.

با این حال این مقام جمهوری اسلامی نه زمان مشخصی برای واردات واکسن ارائه کرده و نه جزئیاتی از نوع واکسن کرونا داده است.

علی مطهری پیش تر در توئیتی خبر داده بود که به دلیل قرار گرفتن نام جمهوری اسلامی در لیست سیاه اف‌ای تی اف، ایران نتوانسته است واکسن کرونای سازمان بهداشت جهانی را تهیه کند.

او در این باره نوشت: ” به خاطر این که در لیست سیاه اف‌ای تی اف قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.”

اخیرا کاربران ایرانی همزمان با شب یلدا طوفانی توئیتری با هشتگ «واکسن بخرید» برای مبارزه با کرونا به راه انداختند. بیشتر آنها از سیاست‌های بهداشتی جمهوری اسلامی برای مقابله با ویروس کرونا که منجر به قربانی شدن ده‌ها هزار نفر و فشار روی کادر درمانی شده است انتقاد کرده و پرسیده‌اند که چرا حکومت ایران تا کنون برای خرید واکسن اقدام نکرده ‌است.

مهدیار سعیدیان، در توییترش نوشته: “به عنوان عضوی از کادر درمان کشور، به عنوان کسی که چند نفر از عزیزانش را به خاطر شیوع کرونا مستقیم و غیر مستقیم از دست داده است؛ به عنوان یک ایرانی از شما مدیران کشور می‌خواهم که دست از این شوآف‌های رسانه‌ای بردارید و واکسن بخرید. البته واکسن مرغوب و دارای تاییدیه‌های بین المللی.”

ضیا نبوی، فعال سیاسی و دانشجویی هم نوشته “اگر دخالت در امر حاکمیت ولائی‌تان محسوب نمی‌شود باید بگوییم که زنده بودن حق ماست!”

هموطن دیگری هم نوشته: واکسن بخرید؛ پول داریم برای موشک پول داریم برای نا امن کردن منطقه پول داریم برای داروی عراق پول داریم برای خرج شکم حزب الله پول داریم برای دختر قاسم سلیمانی پول داریم برای جامعه المصطفی پول داریم برای حفظ آثار خمینی پول داریم برای راهیان نور ولی پول نداریم برای جان مردم ایران…

واکسن کرونا در ایران ولی فقط برای خودشان!

روزنامه آفتاب یزد به نقل از دکتر محمدرضا محبوب فر، اپیدمولوژیست در باره ورود واکسن کرونا به ایران نوشت: مسئولان اطلاعات ضد و نقیض به جامعه ارسال می‌کنند مثلا در مورد همین واکسن بیماری کرونا اعلام شده که واردات واکسن‌های خارجی از لحاظ مسائل فنی و از لحاظ بودجه امکان پذیر نیست اما از طرفی شاهد هستیم که واکسن کرونا از کشورهای معتبر به صورت قاچاق در کشور در حال دست به دست شدن بین نورچشمی ها، آقازاده‌ها و برخی مسئولین است.

این روزنامه نوشت: اندک اندک زادروز یک‌سالگی «کروناویروس» فرا می‌رسد و تازه بحث‌هایی در جامعه بالاگرفته که «واکسن» این ویروس خطرناک، همین روزها است که از راه برسد اما دلهره در شهر پیچیده که میان این همه «نورچشمی»،«آقازاده»، «ژن خوب» و«مولتی میلیاردر» آیا واکسن گیرِ اقشار کم درآمد و کم برخوردار جامعه نیز می‌آید؟ خودشان می‌گویند از این خبرها نیست و در توزیع واکسن کرونا حتماً رعایت عدالت و تلاش برای اعتماد‌سازی لحاظ خواهد شد اما جامعه به دیده تردید می‌نگرد!

آفتاب یزد نسبت به تهیه نشدن واکسن کرونا برای ایران هشدار داد و نوشت: واکسن ساخته شده و بسیاری از کشورها هم در حال توزیع این واکسن آن هم به‌صورت رایگان بین مردم شان هستند. مطالبه جدی مبنی بر خرید واکسن کرونا بین مردم ایجاد شده است. نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که اگر دولت ایران نتواند طی ماه‌های آینده این مشکل را حل کند اثرات منفی را در میان مردم به‌وجود می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *