خرید و فروش اطلاعات گذرنامه، جهش قیمت گوشی همراه در ایران

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۸

کمیابی برخی گوشی‌ها تقاضا را بالا برده و قیمت‌ها را افزایش داده است

به یک فروشنده نیازمندیم

در گزارش روزنامه اعتماد که با عرضه‌کنندگان گوشی همراه صحبت کرده است، ذکر می‌شود که حدود ۴۰ درصد این گوشی‌ها قاچاق است و ۶۰ درصد دیگر به صورت شرکتی عرضه می‌‌شود – عکس از خبرگزاری مهر

طرح ثبت مشخصات گوشی‌های تلفن همراه در ایران (رجیستری) که قرار شده بود از ۲۸ مهرماه ۱۳۹۶ در ایران آغاز شود، با هدف «مبارزه با قاچاق کالا» تبیین و اجباری شد. بر اساس این طرح، برای گوشی‌های تلفن همراهی که بعد از این تاریخ خریداری شده بودند، پیامک هشدار ارسال می‌شد تا دارنده گوشی همراه بداند که باید نسبت به ثبت موبایل خود اقدام کند. در این میان، گوشی‌های همراه مسافرانی که وارد ایران می‌شدند نیز باید در تبعیت از این قانون، ثبت یا «رجیستر» می‌شد و همین امر منجر به تشکیل صف‌های طولانی در سالن ورودی گمرک جهت ثبت اطلاعات اولیه شد.

هرچند این طرح قرار بود جهت مبارزه با قاچاق کالا صورت بگیرد، ولی خود آن هم به نوعی راه کسب درآمد قاچاقی از قانون جدید شد. تخلف از این قانون، با ثبت گوشی‌های قاچاق و بدون کد به نام مسافران انجام می‌شد و در روزهای اخیر به دلیل جلوگیری از تشکیل صف‌های طولانی برای ثبت گوشی همراه در گمرک ایران به دلیل شیوع کرونا و غیرحضوری شدن بخشی از این روند، خرید و فروش اطلاعات گذرنامه مسافران افزایش یافته است. دلیل آن هم واضح است: سود بالای خرید و فروش گوشی همراه در بازار ایران.

در این روند غیرقانونی، اطلاعات مسافران در ازای پرداخت مبلغی خرید و فروش می‌شد و با رضایت مسافر، از اطلاعات پاسپورت وی برای ثبت کردن یک گوشی استفاده می‌ؤد. در برخی موارد هم بدون رضایت افراد اطلاعات پاسپورت آنها به فروش می‌رفت، یا در صورت دسترسی به اطلاعات پاسپورت یا لو رفتن آن، مورد سوءاستفاده قرار می‌گرفت.

این نوع جدید از دور زدن قانون ثبت گوشی همراه که روشی جدید برای کسب درآمد نیز محسوب می‌شد، از طریق تماس مستقیم با مسافران یا از طریق آژانس‌های مسافرتی امکان‌پذیر شده بود.

سامانه اطلاع‌رسانی ثبت و رجیستری گوشی تلفن همراه (همتا) در شهریور ماه سال گذشته اعلام کرد که  بیش از ۳۰ هزار گوشی که با روش‌های متخلفانه ثبت شده بودند، شناسایی و مسدود شده‌اند.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، در مهرماه اعلام کرد که برای جلوگیری از خرید و فروش اطلاعات پاسپورت مسافران، رجیستر کردن  تلفن همراه مسافر فقط  در مبادی ورودی کشور و با حضور مسافران انجام خواهد شد و حضور کارشناسان گمرکی مستقر در گیت‌های ورودی مبادی را الزامی، و روند صبت را ملزم به ارایه خدمات و انجام تشریفات گمرکی در این خصوص دانست. با این شیوه، ثبت ورود تلفن همراه جدید به صورت کاملا قانونی و زیرنظر گمرک جمهوری اسلامی ایران در می‌آمد.

اما تشکیل صف‌های طولانی و زمان‌بر بودن جریان ثبت اطلاعات پاسپورت، موجب اعتراضات زیادی از سوی مسافران شد و همزمانی آن روند با شیوع کرونا، گمرک ایران را بر آن داشت تا روند ثبت‌ را به «غیرحضوری» تغییر دهد.

با این حال، قاچاق گوشی‌های همراه و خرید و فروش اطلاعات گذرنامه مسافران یک‌شبه رونق بیشتری گرفت. روز جمعه گذشته، پنجم دی ماه، انجمن واردکنندگان گوشی‌ همراه، با طرح این  نکته که خلاءهای قانونی در شیوه جدید ثبت گوشی همراه مسافری، راه قاچاقچیان را هموار کرده است، اعلام کرد که از روز چهارم دی ماه که ثبت غیرحضوری اطلاعات مسافران برای رجیستری گوشی همراه به منظور ایجاد نشدن ازدحام در گمرک کلید خورده است، خرید و فروش اطلاعات گذرنامه‌ها نیز افزایش چشمگیری یافته است.

به گفته این انجمن،  قیمت خرید و فروش اطلاعات گذرنامه از پنج میلیون تومان به دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در نهایت  به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

سود قابل ملاحظه واردات گوشی همراه در ایران به قدری است که بازار سیاه خرید و فروش پاسپورت را نیز هم‌راستای خود ایجاد کرده است.

روزنامه اعتماد در گزارشی در خصوص بازار سیاه خرید و فروش گوشی‌های همراه  و رجیستری گوشی همراه، به نقل از یک فروشنده گوشی همراه نوشته است:«در حال حاضر میزان تقاضا به نسبت میزان عرضه بالاتر است و در بازار جنس کم شده است.»

ولی حجم بالای گوشی آیفون ۱۲ در بازار ایران که از آخرین تولیدات کمپانی اپل است، برای فعالان تجارت گوشی همراه این روزها این سوال را ایجاد کرده است که این حجم از گوشی با کد رجیستری، چگونه در بازار وجود دارد.

در گزارش روزنامه اعتماد که با عرضه‌کنندگان گوشی همراه صحبت کرده است، ذکر می‌شود که حدود ۴۰ درصد این گوشی‌ها قاچاق است و ۶۰ درصد دیگر به صورت شرکتی عرضه می‌‌شود. نکته جالب این که تمام گوشی‌هایی که به عنوان  کالاهای قاچاق در بازارهستند، کد رجیستری مورد نظر را هم دارند.

به گفته فروشندگان گوشی همراه در تهران، به طور حتم  راهی برای ورود این گوشی‌ها از بخش رجیستری فرودگاه امام خمینی در تهران هست که این گوشی‌ها به بازار می‌رسند، وگرنه نمی‌‌توان به راحتی  و با این سرعت اقدام به واردات این گوشی‌های مدل بالا و گران‌قیمت کرد.

گفته می‌شود که سود گوشی‌های وارداتی بسیار بالاست. نمونه‌وار،  قیمت آیفون ۱۱ پرو اپل (۲۶۵ گیگ دو سیم‌کارت با ۱۸ ماه گارانتی و رجیستر) در بازار تهران  ۴۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است.  آیفون ۱۲ پرو اپل (۲۶۵ گیگ دو سیم‌کارت با ۱۸ ماه گارانتی و رجیستر) که خارج از کشور به ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود، در بازار داخل ایران  به حدود ۵۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. بدین ترتیب، سودی معادل ۱۲ میلیون تومان برای واردکننده گوشی برآورد می‌شود. گفته می‌شود که برخی افراد با خروج ساعتی از کشور، با گوشی‌های جدید آیفون ۱۲ وارد می‌شوند.

از سوی دیگر اما معاون فنی گمرک ایران می‌گوید که بررسی‌های گمرک نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد مسافرانی که از مرزهای هوایی وارد کشور می‌شوند، بر فرض در پروازهای استانبول به تهران، یک نوع گوشی با برند آی‌فون مدل‌های ۱۱ و ۱۲ و سریال‌های مشابه را در اختیار دارند و وارد می‌کنند. اما تنها شهروندان ایرانی نیستند که با ورود گوشی همراه عرضه و تقاضای آن را در داخل کشور دستخوش تغییر کرده‌اند، بلکه به گفته گمرک ایران، اتباع کشورهای همسایه که از مرزهای غربی و شرقی کشوروارد می‌شوند و با خود گوشی همراه بایل برای فروش وارد می‌کنند، نیز رصد می‌شوند.

در بازاری که به گفته مقام‌های دولتی ایران شهروندان و حتی اتباع کشورهای همسایه می‌توانند با ورود و خروج چند ساعته خود از مرز، روزانه گوشی‌های جدید و به خصوص آیفون ۱۱ و ۱۲ وارد کشور کنند، فروشندگان گوشی همراه در تهران می‌گویند که این پروسه برای سفارش و خرید از شرکت، حدود یک هفته به طول می‌انجامد.

به گفته آنها، اختلاف قیمت بین شرکت واردکننده گوشی همراه  و بازار آزاد، از گذشته بیشتر شده است. چنانچه تا چند ماه پیش از این   با فروش هر گوشی همراه، بین ۵۰ تا ۱۰۰ هزار تومان سود عاید فروشندگان می‌شده است، اما در حال حاضر این رقم به ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته فروشندگان گوشی همراه در ایران، در صورت تغییر وضعیت بازار گوشی همراه  و افزایش عرضه آن، بازار رقابتی ایجاد خواهد شد و همه شرکت‌ها و فروشنده‌ها برای فروش هر چه سریعتر اجناس خود به دلیل تحول روزانه بازار تکنولوژِی و گوشی همراه،  قیمت‌ گوشی‌های همراه را کاهش خواهند داد. در حال حاضر اما گفته می‌شود که کمبود گوشی‌های تلفن در بازار، موجب افزایش قیمت‌ها شده است.

به نظر می‌رسد تغییرات پی در پی روند ثبت گوشی همراه و جلوگیری از واردات از طریق مسافران در ایران، نه تنها راه موثری برای مبارزه با قاچاق این کالا نبوده است، بلکه پیچیدگی‌های بیشتری هم در آن زمینه ایجاد کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *