حسن نصرالله: بعد از تخریب ۲۰۰ هزار خانه در جنگ ۳۳ روزه، سلیمانی یک سال هزینه‌ها و اجاره‌خانه‌ها داد

By | ۱۳۹۹-۱۰-۰۸

حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که قاسم سلیمانی در «پشت پرده و دور از انظار» علاوه بر تامین موشک و تجهیزات نظامی، کمک‌های مالی بزرگی از درآمد نفتی ایران انجام می‌داد و در یک نمونه بعد از تخریب ۲۰۰ هزار خانه در جنگ ۳۳ روزه تا یک سال هزینه‌ها و اجاره‌ها پرداخت کرد.

حسن نصرالله: بعد از تخریب ۲۰۰ هزار خانه در جنگ ۳۳ روزه، سلیمانی یک سال هزینه‌ها و اجاره‌خانه‌ها داد

نصرالله در بخشی از مصاحبه با شبکه المیادین که حدود سه ساعت و نیم طول کشید، درباره کمک‌های مالی قاسم سلیمانی و جمهوری اسلامی از محل فروش نفت گفت که «در سال ۱۳۸۵ بعد از جنگ ۳۳روزه ۲۰۰هزار خانه خراب شد و بلافاصله حاج قاسم [سلیمانی] و برادران طرح اسکان را پیشنهاد کردند».

او گفت که در آن زمان « وضع [وضع مالی ایران] از الان بهتر بود» و بهای نفت بالاتر بود  و «سلیمانی و برادران» با اجرای طرح اسکان به صاحبان ۲۰۰ هزار خانه‌ای که در جنگ ۳۳ روزه خراب شدند «یک‌سال هزینه اجاره و معیشت‌شان» را دادند تا خانه‌‌‌‌هایشان را بسازند.

نصرالله با تاکید بر نقش سلیمانی در تجهیز گروه‌های شبه نظامی مختلف در منطقه از جمله گروه‌های فلسطینی، گفت «نقش سلیمانی در تجهیز این گروه‌ها به تسلیحات و انتقال تکنولوژی ساخت موشک و راکت به غزه، مهم است.»

او گفت که سلیمانی، فردی استراتژیک و برنامه‌ریز و در عین حال مرد میدان و تاکتیک بود و روابط با گروه‌های مقاومت فلسطینی را توسعه داد در حالی که همگی در جهت‌های مختلف بودند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان با اشاره به اینکه همه می‌دانند که سلیمانی  و برادران در جمهوری اسلامی «از روابط دیپلماتیک هم برای کمک به مقاومت استفاده کرده‌اند»، از جمله به انبارهای تسلیحات در سودان اشاره کرد و گفت: «اسرائیلی‌ها انبارهای سلاح و مهمات در سودان را که از آنجا به غزه ارسال می‌شد، بمباران کردند.»

نصرالله در بخشی از مصاحبه تلویزیونی گفت که بعد از چاپ عکس سلیمانی روی جلد یک مجله آمریکایی با تیتر ژنرال بی‌جایگزین، گفتم که دونالد ترامپ و تیمش تصمیم خود را گرفته‌اند و به سلیمانی هشدار دادم.

در بخشی از این مصاحبه، حسن نصرالله گفت که کشته شدن سلیمانی «طرح سه جانبه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی» بود، هرچند ممکن است طرف‌های دیگری هم خواستار آن بوده باشند و ممکن است اسرائیل در آن مشارکت اطلاعاتی کرده باشد اما عربستان فقط پول داده است و چیزی دیگری نبوده است.

نصرالله همچنین با بیان اینکه «دلم برای او [قاسم سلیمانی] خیلی تنگ شده است»، گفت: «عربستان سعودی مدت‌هاست که خواستار ترور من شده است و محمد بن سلمان در سفر به آمریکا خواستار ترور من شده» است و «خبر است، نه تحلیل.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان درباره احتمال کشته شدن خودش، گفت: «بیش از یک منبع به من در مورد هدف قرار گرفتن از سوی دشمن هشدار داده اند، به ویژه در چند وقت اخیر پس از کشته شدن سلیمانی این هشدارها شدت گرفت.

نصرالله با بیان اینکه «حاج قاسم همیشه به من می‌گفت در مورد وضعیت و امنیت خودت هوشیار باش»، گفت که در چند وقت اخیر به ویژه پس از انتخابات آمریکا این هشدارها به من شدت گرفته زیرا تحلیل این بود که ترامپ به اقدامات و برگه‌های بسیاری برای استفاده در انتخابات نیاز دارد و او ممکن است به برگه‌های امنیتی نیاز داشته باشد و منهم در فهرست قرار دارم.

او افزود که «اطلاعات و داده‌های دقیقی در دست است که ترامپ و اسرائیل تا روز ۲۰ ژانویه دست به اقدامی می‌زنند»، اما همزمان گفت که هیچ کس اطلاعاتی موثقی در خصوص این اقدام ندارد، ولی تحلیلاتی در این خصوص شکل گرفته است و همه طرف‌ها در حال تحلیل و پیش بینی هستند.

نصرالله تاکید کرد که «در مدت باقی مانده از دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ باید با هوشیاری و دقت رفتار کنیم چون احتمال دارد او طی این مدت دست به اقداماتی بزند.»

نصرالله افزود که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز «ما باید پس از ۲۰ ژنوایه نیز هوشیار باشیم و احتمال هدف قرار گرفتن ما مختص به ترامپ یا رفتن او نیست. احتمال هدف قرار گرفتن همیشه پابرجاست و بخشی از نبرد موجود است. این خطر علیه من از طرف آمریکا و اسرائیل وجود دارد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین گفت: اطمینان دارد که جمهوری اسلامی ایران در صورت مذاکره دوباره با آمریکا، درباره هیچ از پرونده‌های منطقه مذاکره نخواهد کرد و این مساله با رویکرد و ایدئولوژی و اصول ایران ارتباط دارد.

او افزود کسانی که قائل به این نظریه‌ هستند که جمهوری اسلامی درباره پرونده‌های منطقه‌ای مذاکره کند، منتظر چیزی هستند که رخ نخواهد داد و در گذشته نیز رخ نداده است.

نصرالله افزود که وقتی در وین درباره توافق هسته‌ای مذاکره شد، آمریکا تلاش کرد دو پرونده موشک‌های بالستک و منطقه را وارد مذاکرات کند، ولی مسئولان ایرانی با استناد به تصمیم رهبر جمهوری اسلامی نپذیرفتند در مورد این دو پرونده مذاکره کنند و فقط به مذاکره درباره پرونده هسته‌ای رضایت دادند.

درباره جانشین سلیمانی نیز نصرالله در این مصاحبه گفت که اسماعیل قاآنی معاون سلیمانی بود و از نزدیک با پرونده‌های مربوط به ماموریت‌های نیروی قدس سپاه پاسداران آشنایی داشت و در حال حاضر نیز به همه پرونده‌های سلیمانی  وارد شده است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *