علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران: کره جنوبی بیش از هفت میلیارد دلار ایران را گروگان گرفته است

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۶

علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز سه‌شنبه دولت کره جنوبی را متهم کرد که «به بهانه واهی» بیش از هفت میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را «گروگان گرفته» است.

کشتی توقیف‌شده کره جنوبی

به گزارش روز سه‌شنبه، ۱۶ دی‌ماه، در خبرگزاری فارس، پس از آن که روز گذشته رسانه‌های ایران از توقیف کشتی کره جنوبی در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران خبر دادند، آقای ربیعی این اظهارات را در یک نشست خبری آنلاین و در توضیح ارتباط احتمالی توقیف کشتی با پول بلوکه‌شده ایران بیان کرد.

سخنگوی دولت ایران گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره است که به بهانه واهی بیش از هفت میلیارد دلار ما را گروگان گرفته. توقیف بنا به حکم قضایی بوده که آلودگی نفتی در خلیج فارس داشته و در دنیا مرسوم است.»

نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در اطلاعیه‌ای ضمن تایید توقیف کشتی کره جنوبی، دلیل آن را «آلودگی نفتی و مخاطرات زیست‌محیطی» عنوان کرد.

در مقابل کره جنوبی ادعای سپاه پاسداران را رد کرده و خواستار آزادی خدمه این کشتی شده است.

اما توقیف این کشتی متعلق به کره جنوبی درست در آستانه سفر قائم‌مقام وزارت خارجه کره جنوبی به ایران برای گفت‌وگو درباره بدهی این کشور به تهران رخ داده است.

خبرگزاری رویترز گزارش کرده که پس از این اقدام ایران، برنامه سفر این دیپلمات ارشد به تهران اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه کره جنوبی، سفیر ایران در سئول را احضار کرده و خواستار آزادی فوری ۲۰ خدمه این کشتی و رفع توقیف آن شده است.

با این حال کره جنوبی اعلام کرده که در اسرع وقت یک هیئت بلندپایه دیپلماتیک را برای حل مسائل بین دو کشور و فراهم کردن زمینه رفع توقیف این کشتی و آزادی خدمه آن، به تهران اعزام خواهد کرد.

بر اساس اطلاعیه سپاه پاسداران، کشتی توقیف شده حامل ۷۲۰۰ تن اتانول بوده است و خدمه‌ دستگیر شده آن هم از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نام وی فاش نشده نیز به توقیف این کشتی از سوی ایران واکنش نشان داده و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «رژیم (ایران) به عنوان بخشی از تلاش‌های آشکارش برای اخاذی از جامعه بین‌الملل در راستای کاهش فشار تحریم‌ها، حقوق و آزادی‌ تردد دریایی در خلیج فارس را تهدید می‌کند.»

کره جنوبی در پی تحریم‌های آمریکا، پول نفتی را که از ایران خریداری کرده بود، بلوکه کرده و تهران از این منابع تنها می‌تواند برای خرید کالاهای انسان‌دوستانه از کره جنوبی استفاده کند.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر احتمال خرید واکسن کرونا از محل این پول‌ها در کره جنوبی از سوی شماری از مقام‌های ایران مطرح شده بود.

با استفاده از گزارش‌های فارس، رویترز و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *