سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری: در پرونده هواپیمای اوکراینی همه چیز محرمانه است!/ هیچ اطلاعی از پرونده نداریم/طلا ،جواهرات و موبایل قربانیان کجاست؟

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۸
18 دی سال 98 خبر آمد هواپیمایی سقوط کرده است . هواپیمایی مسافربری ، 176 مسافر و کادر پرواز در این هواپیما بودند که همگی در اطراف تهران جانباختند. عامل شلیک دو موشک بود و اصابت به هواپیما، پرواز 752 شرکت هواپیمایی اوکراین یکسال است ملتی و میلیون ها انسان را عزادار کرده است.

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری

باورش سخت بود اما پس از دو از وقوع این اتفاق برای هواپیمای اوکراینی اعلام شد که این حادثه براثر یک خطای انسانی رخ داده است. خطایی که جان 176نفر را گرفت و خانواده های مسافران هواپیمای اوکراینی بسیاری را داغ دار کرد. در این میان نباید از یاد برد که اکثر مسافران این پرواز  دانشجویانی بودند که برای دستیابی به فرصت تحصیل بهتر به کشور اوکراین و کانادا مهاجرت کرده بودند. اما حالا خانواده هایشان پس از یکسال سردرگم هستند و می گویند هنوز ابعاد این پرونده مشخص نیست و آنها هیچ از محتوای اوراق تحقیقات نمی دانند و انگار عزیز آنها نیست که پر پر شده است.

هواپیمای اوکراینی

این پرونده به دلیل مسافران و خدمه خارجی (اوکراینی و کانادایی) ابعاد بین المللی نیز دارد. سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری و وکیل  6 تن از بازماندگان حادثه اوکراینی به بررسی ابعاد این پرونده پرداخته و تاکید کرد: روز اول برای 4-5 نفر از اولیای دم اعلام وکالت کردم.

در پرونده هواپیمای اوکراینی همه چیز  محرمانه است!

سیدمحمود علیزاده طباطبایی وکیل دادگستری  و وکیل 6 تن از بازماندگان هواپیمای اوکراینی افزود: بازپرس شعبه 5 همان روز اولی که پیگیر پرونده بودم اعلام کرد که این پرونده را به  3-4 هیئت کارشناسی ارجاع داده ایم تا از نظر فنی و مسائل مختلف در مورد آن تحقیق کنند. درخواست کردم که کارشناسان را به ما معرفی کنند اما گفتند  محرمانه است. درخواست کردیم که پرونده را در اختیارمان قرار دهند، گفتند تحقیقات مقدماتی محرمانه است و تا وقتی به جمع بندی نرسیدیم، نمی توانیم پرونده را در اختیار شما قرار دهیم. هیچ اطلاعی از پرونده نداریم و هنوز اجازه مطالعه پرونده به وکلا داده نشده است و نمی دانیم گزارشی آماده شده یا خیر؟

گزارش اولیه پرونده هواپیمای اوکراینی آماده نیست!

علیزاده طباطبایی با اشاره به این که خانواده ها داغدیده هستند، گفت: یکی از مسئولان گفته بود که به زودی درباره پرونده هواپیمای اوکراینی تصمیم گیری می شود اما این اظهار نظر را کاملا تکذیب می کنم چون امکان تصمیم گیری وجود ندارد. هنوز گزارش اولیه آماده نشده است، اگر این گزارش آماده شود، اولیای دم باید گزارش را بخوانند و ممکن است در آن اعتراضاتی داشته باشند و اعتراض خود را به بازپرس اعلام کنند و بازپرس اعتراض را به هیئت کارشناسی ارجاع کند. بعد از تصمیم بازپرس پرونده به دادگاه ارجاع می شود. هنوز در مرحله مقدماتی است و بازپرس هنوز تصمیم نگرفته که پرونده به دادگاه برود. هیچ یک از اولیای دم و وکلا نیز از محتوای پرونده اطلاعی ندارند و فعلا شکایت اولیای دم روی پرونده است.

چرا به هواپیمای اوکراینی اجازه پرواز دادند؟

وکیل 6  اولیای دم هواپیمایی اوکراینی در پاسخ به این سوال که این خانواده ها در شکایت خود چه موضوعی را مطرح کرده اند؟ گفت: اولیای دم ابهاماتی دارند، از جمله این که چرا آسمان باز شده و اجازه پرواز صادر شده است؟  در مورد صحنه حادثه و اتفاقاتی که رخ داد ادعای های زیادی دارند. می گویند بسیاری از وسایل و اموال جانباختگان هواپیمای اوکراینی مفقود شده است. یکی دیگر از ابهاماتی این است که خانواده های مسافران هواپیمای اوکراینی مدعی هستند این پرواز تاخیری داشته است.

هواپیمای اوکراینی

وی در پاسخ به این سوال که قرار بود تحقیقات تا سالگرد این حادثه تمام شود چرا این اتفاق نیفتاد؟ گفت: وقتی از بازپرس پرونده این سوال را می پرسیم می گوید: “سوانح مشابه این حادثه در جهان ، مدت ها تحقیقاتش طول کشیده است تا بررسی شود و پاسخ ابهامات مشخص شود.

وی تاکید داشت : حرف ایشان درست  اما ما هیچ دسترسی به پرونده نداریم تا مشخص شود علت این همه اطاله دادرسی می تواند چه باشد.

دو جلسه  با خانواده قربانیان هواپیمای اوکراینی

وکیل اولیای دم هواپیمای اوکراینی در پاسخ به این سوالات که دو جلسه برای بازماندگان این حادثه گذاشتند، شما هم در آن جلسات بودید؟ چه مسائلی مطرح شده است؟ اظهار کرد: عمدا در این دو جلسه شرکت نکردم. چون خانواده ها به شدت آزرده خاطر و عصبانی هستند .

پرونده هواپیمای اوکراینی فقط در دادگاه ایران

محمود علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سوال که خانواده هایی که از ایران خارج شده اند چگونه پرونده را پیگیری می کنند و خواسته آنها چیست؟ گفت: روز اول شکایتی طرح کردم و برای بازپرس محترم نوشتم از نظر مقررات بین المللی صالح ترین مرجع برای رسیدگی به این سانحه دادگاه های ایران است از خانواده هایی که از ایران رفته اند اطلاعی ندارم. اما می دانم چون این پرونده در دادگاه ایران در حال رسیدگی است هیچ مرجع دیگری صالح به رسیدگی نیست.

خانواده قربانیان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی

محمود علیزاده طباطبایی با اشاره به  غرامت 150هزار دلاری، افزود: موکلین من این موضوع را قبول ندارند و می گویند مشکل ما خسارت نیست و باید ببینیم این حادثه مقصرینی دارد یا ندارد؟ اگر مقصری دارد ما می خواهیم مقصرین شناسایی و محاکمه شوند. قاعدتا چنین خسارتی را قبول نمی کنند.

مقصرین هواپیمای اوکراینی به دادگاه معرفی و محاکمه شوند

وی تاکید داشت : اطلاعاتی را مسئولان به رسانه ها می دهند و من به عنوان وکیل نمی توانم روی آن حرفی بزنم تا زمانی که پرونده را مطالعه کنم. اگر گزارش هیئت های کارشناسی بر این مبناست که خطای انسانی بوده دادگاه قطعا بر این مبنا تصمیم گیری می کند. اگر خطای انسانی بوده باید مقصرین آن به دادگاه معرفی و محاکمه شوند.

لیست وکلای خانواده های هواپیمایی اوکراینی

وکیل اولیای دم هواپیمایی اوکراینی در پاسخ به این سوال که چرا لیستی از وکلای خاص را در اختیار خانواده ها قرار داده اند تا فقط از وکلای آن لیست استفاده کنند؟ گفت: من وکالت 6 خانواده هواپیمای اوکراینی را بر عهده گرفتم ، دادستانی نیز این وکالت را قبول کرد. پس از آن، خانواده  دانشمند و موسوی به من وکالت دادند که اگر وکالت این دو خانواده نیز از سوی دادستانی تایید شود ، وکیل 8 خانواده قربانی این پرواز خواهم بود . آیین دادرسی دادگاه های نظامی صراحتا می گویند: “وکلایی که مورد قبول سازمان هستند.” این بسیار اشتباه است اما قانون است. به همین دلیل آنها لیست وکلا دارند. اما روز اولی که رفتم دادستان با وکالت من موافقت کرد چون در سازمان قضایی پرونده های دیگری نیز داشته ام.  اما لیست وکلایی که شما به آن اشاره کردید کاملا قانونی است.

اموال جانباختگان هواپیمای اوکراینی بعد از یکسال کجاست؟

محمود علیزاده طباطبایی در پایان به این سوال که اموال جانباختگان هوپیمای اوکراینی در حال حاضر کجاست  تاکید کرد: خانواده ها مدعی هستند که تعدادی از چمدان های در هواپیمای بارگیری نشده بود و با این پرواز حمل نشده و سوالشان این است که اموال قربانیانی بعد از یکسال کجا هستند؟ خانواده ها معترض هستند و مدعی هستند  گواهینامه، کارت شناسایی و کارت بانکی جانباختگان  را به ما داده اند اما می گویند مابقی وسایل سوخته است . این خانواده ها اعتراض دارند که چطور می شود که همه وسایل  جز کارت های شناسایی جانباختگان سوخته باشد؟ این ابهامات در اداره آگاهی  بررسی می شود. چطور می شود طلا و جواهرات وجود سوخته باشند ولی گواهینامه، گذرنامه و…باقی مانده باشد. این اعتراضات جزئی به دستگاه قضایی مربوط نمی شود .. خانواده ها اموال عزیزان از دست رفتشان را خواهان هستند .آنها می گویند این اموال ارزش مادی ندارد اما برای آنها  یادگار بچه هایشان است و دنبال آن هستند که یادگار بچه ها به دست شان برسد.

منبع: رکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *