عبدالناصر همتی: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون کمتر از ۲۰ میلیارد دلار نفت فروخته‌ایم

By | ۱۳۹۹-۱۰-۱۹

رئیس بانک مرکزی ایران می‌گوید صادرات نفت ایران از ابتدای سال ۹۸ تاکنون (دی ‌ماه) در مجموع کمتر از ۲۰ میلیارد دلار بوده و دسترسی بانک مرکزی به این منابع نیز «بسیار کمتر» بوده است.

عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی روز پنج‌شنبه ۱۸ دی‌ماه با انتشار پیامی در صفحه اینستاگرام خود گفت این در حالی است که درآمد‌های ارزی سالانه ناشی از صدور نفت در سال‌های قبل، همراه با دسترسی به آن، سالانه بیش از ۴۰ میلیارد دلار بوده است.

آمریکا اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و از پاییز همان سال تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا گذاشت. همچنین آمریکا اردیبهشت ۹۸ معافیت مشتریان ایران برای خرید نفت از جمهوری اسلامی را متوقف کرد.

چین تنها مشتری رسمی نفت ایران از زمان توقف معافیت‌های آمریکا برای خرید نفت ایران است، اما بر اساس آمارهای رسمی، این کشور در ۱۱ ماه سال ۲۰۲۰ روزانه ۷۷ هزار بشکه و در دور مشابه سال ۲۰۱۹ روزانه ۲۹۱ هزار بشکه واردات نفت از ایران داشته است.

ارزش کل صادرات نفت ایران از ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰ کمی بیش از ۸ میلیارد دلار بوده است.

این میان گزارش‌هایی نیز از فروش پنهانی نفت ایران به تاجران مالزی و اندونزی و انتقال این محموله‌ها به چین تحت نام نفت مالزی و اندونزی منتشر شده است. ایران همچنین محموله‌های نفتی به سوریه صادر می‌کند و امسال در یک مورد دو میلیون بشکه نفت خام فوق سبک (میعانات گازی) نیز به ونزوئلا صادر کرده است.

ایران قبل از تحریم‌های آمریکا روزانه ۷۰۰ هزار بشکه صادرات نفت به چین داشت. همچنین کل صادرات روزانه نفت خام ایران به ۲.۵ میلیون بشکه می‌رسید، اما گزارش شرکت‌های ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد که این رقم طی ماه‌های گذشته به ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

با این حال رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌گوید با فروکش کردن انتظارات و هیجانات سیاسی و رشد صادرات نفت و فرآورده‌های آن در ماه‌های اخیر و گشایش‌های آغاز شده در خصوص برخی منابع بانک مرکزی، امیدواریم به تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمت‌ها و کاهش تورم باشیم.

وی توضیح نداد صادرات نفت ایران به چه میزانی رسیده و چه گشایش‌هایی در دسترسی بانک مرکزی به منابع مسدود شده ایران اتفاق افتاده است.

اخیرا صندوق بین‌المللی پول گزارش داد که ۹۰ درصد از ذخایر ارزی ایران در خارج مسدود شده و ایران تنها دسترسی به کمتر از ۹ میلیارد دلار ذخایر ارزی دارد.

افت درآمدهای نفتی و عدم دسترسی بانک مرکزی به منابع حاصل از فروش نفت باعث شد در سال جاری خورشیدی قیمت دلار از ۱۶ هزار تومان به حدود ۲۶ هزار تومان اوج بگیرد.

آقای همتی می‌گوید با دسترسی به بخشی از منابع مسدود شده ایران و افزایش صادرات نفت امیدوار است به تدریج شاهد آرامش بیشتر در بازارها، ثبات قیمتها و کاهش تورم باشد.

با استفاده از صفحه اینستاگرام رئیس بانک مرکزی ایران، گزارش گمرک چین و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *