روزنامه رسالت: عامل مصرف بالای برق در ایران مردم نیستند، استخراج غیرمجاز بیت کوین است

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۳

در حالی که مقام‌های دولتی ایران مردم این کشور را به مصرف بالای انرژی متهم می‌کنند و آن را دلیلی برای سوزاندن مازوت در نیروگاه‌ها اعلام می‌کنند، روزنامه رسالت چاپ تهران نوشت: کارشناسان معتقدند، کارگاه هایی به شکل غیرمجاز نسبت به زراعت بیت کوین اقدام کرده اند که برق بسیاری مصرف می کنند و اخیرا وزارت نیرو اعلام کرده، ۳۰۰ مگاوات از این کارگاه های غیر قانونی کشف شده اند.

بیت‌کوین

این روزنامه نوشت امسال مدارس و دانشگاه ها تعطیل بوده اند و ادارات نیز با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کرده اند، بنابراین نمی‌توان در معمای قطعی برق، مردم را در جایگاه متهم نشاند.

به نوشته این روزنامه، یکی از کلیدهای کمبود ناگهانی گاز حتی برای تولید برق مورد نیاز معابر عمومی پایتخت را می‌توان در افزایش ناگهانی ارزش بیت کوین یافت. به طوری که نرخ بیت کوین که یک‌زمان هشت هزار دلار بود، اکنون به بیش از ۳۰ هزار دلار رسیده است. همچنین ارزانی نرخ برق در کشورمان نیز عامل دیگری در افزایش علاقه‌مندان به استخراج رمز ارز‌ها عنوان شده است.

رسالت ادامه داد: وجود این کارگاه های غیرمجاز نگران کننده است، به این دلیل که می‌گویند تولید هر  بیت کوین معادل مصرف سالانه ۲۴ خانه در تهران برق مصرف می‌کند یا معادل مصرف برق یک ‌خانه در تهران به مدت ۲۴ سال.

در ایران ماینرهای مجاز بیت کوین، مجوز استفاده در حدود ۳۰۰ مگاوات برق دارند. این در حالی است که سال قبل قرار بود تعرفه‌ای برای استخراج‌کنندگان بیت کوین وضع  شود تا نه‌فقط از هزینه تولید آن بلکه از فشار بر شبکه‌های برق نیز کاسته شود اما این اقدام عملی نشد.

پیشتر مقام‌های ایران علت افزایش بیش از ۶۰ میلیون مترمکعبی مصرف گاز به نسبت سال گذشته را باز گذاشتن پنجره‌های منازل توسط مردم با این تصور که کرونا خارج می‌شود، اعلام کرده بودند.

اما محمد درویش، کنشگر محیط‌زیست، در این زمینه گفت: «کارگاه‌هایی که زراعت بیت کوین می‌کنند، برق بسیار زیادی مصرف می‌کنند. اخیرا وزارت نیرو اعلام کرد که توانسته‌اند ۳۰۰ مگاوات از این کارگاه‌های غیرقانونی کشف کنند، اما چگونه است که این‌ها همچنان می‌توانند به فعالیت خود ادامه بدهند؟ امسال ظاهرا استخراج بیت کوین‌ها بیشتر شده و می‌خواهند تحریم‌ها را دور بزنند یا خود دولت به دنبال تولید این‌هاست تا بتواند وابستگی‌اش را به دلار کم کند اما این مسائل شایعه است و هیچ‌کدام شفاف نیست.»

او ادامه داد: «امسال به‌واسطه پاندمی کرونا تقریبا  ۴ هزار مدرسه شهر تهران تعطیل هستند و سیستم گرمایش آن‌ها کاملا از مدار خارج است و تقریبا ۹۵ درصد کلاس‌های ۳۰ دانشگاه  بزرگ ایران که همگی در تهران هستند، تعطیل است و لذا سیستم گرمایشی آن‌ها کار نمی‌کند و بیش از ۷۰ درصد هتل‌ها، مسافرخانه‌ها، رستوران‌ها و تمامی سالن‌های همایش، مساجد و تالارهای عروسی تعطیل هستند، چگونه ممکن است باز هم بگوییم با کمبود گاز روبه‌رو بوده و مجبور هستیم از مازوت استفاده کنیم؟ این‌ها سؤال‌های جدی است که مسئولان باید پاسخ بدهند.»

رادیو فرانسه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *