ایران از طراحی نوع ارتقا یافته سوخت راکتور تهران خبر داد

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۵

نماینده دائمی جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین خبر از آغاز طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران داده و گفته است که تمامی مراحل این برنامه به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است.

سازمان انرژی اتمی

کاظم غریب آبادی، نماینده دائمی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین روز چهارشنبه ۲۴ دی اعلام کرد که طراحی نوع ارتقا یافته سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران آغاز شده است. به گزارش ایرنا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی این موضوع را به اطلاع کشورهای عضو رسانده است. به گفته کاظم غریب آبادی فعالیت‌های ایران در این زمینه در سه مرحله انجام و در مرحله اول آن، اورانیوم فلزی با استفاده از اورانیوم طبیعی تولید می‌شود.

او در جمع خبرنگاران گفته است: «تمامی این مراحل به اطلاع آژانس رسیده و می‌رسد ‌و بازرسان آژانس نیز سه روز قبل، از کارخانه تولید صفحه سوخت بازدید کردند.» کاظم غریب آبادی مدعی شده است: «این اقدام، از لحاظ فنی ایران را در ردیف کشورهای پیشرو در تولید سوخت های جدید قرار خواهد داد.»

به دنبال خروج آمریکا از برجام جمهوری اسلامی گام به گام بر فعالیت‌های هسته‌ای خود افزود و تلاش کرد از این طریق نه فقط با آمریکا مقابله کند، بلکه اتحادیه اروپا را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا زیر فشار قرار دهد. فاصله گرفتن از تعهدات برجامی ایران در دوماه اخیر شتاب بیشتری گرفت تا جایی پیش رفت که که علی ربیعی، سخنگوی دولت ایران، روز دوشنبه ۱۵ دی خبر داد در نیروگاه فردو فرایند تزریق گاز شروع شده و اولین محصول اورانیوم غنی‌شده ایران تولید می‌شود.

او نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا گفته بود که روند غنی‌سازی ۲۰ درصدی به دنبال اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام گرفته است.

جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانیوم را به سطح ۲۰ درصد و به میزان پیش از توافق هسته‌ای و آغاز اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) رسانده است. اقدامی که برای  ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا به شدت نگران کننده است. آنها غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو را گامی جدی در توسعه برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ارزیابی کرده و خواستار توقف فوری آن شدند.

این اقدام ایران حتی کشورهای چین و ژاپن را نیز نگران‌ کرد و چین خواستار خویشتن‌داری طرفین شد. هفته گذشته یک سخنگوی وزارت خارجه چین نیز گفت مسئله هسته‌ای ایران “در مقطعی حساس” قرار گرفته و “به شدت پیچیده است.” نماینده روسیه در آژانس نیز پس از انتشار این خبر گفت مسکو چندان نسبت به اقدام ایران “ذوق‌زده” نیست.

اتحادیه اروپا از جمهوری اسلامی خواسته است به جای گسترش فعالیت‌های هسته‌ای به روند دیپلماتیک برای حل اختلاف‌نظرها فرصت دهد. این در حالی است که مجلس ایران در آذرماه و طی یک پروسه سریع طرح “اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران” را بررسی و تصویب کرد و از تایید شورای نگهبان گذراند.  قانونی که دولت را موظف می‌کند که در صورتی که ظرف دو ماه پس از لازم‌الاجرا شدن آن در مجلس “در صورت عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع کامل موانع صادرات و فروش کامل نفت و فرآورده‌های نفتی ایران و برگشت کامل و سریع ارز منابع حاصل از فروش” کلیه نظارت‌های فراتر از پادمان از جمله اجرای داوطلبانه سند (پروتکل) الحاقی را متوقف کند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *