گزارش منابع اسرائیلی از مذاکرات مخفیانه جمهوری اسلامی و تیم جو بایدن

By | ۱۳۹۹-۱۰-۲۹

-با اینکه مقامات دولتی در ایران مدعی‌‌اند هیچ تماسی بین ایران و دولت منتخب آمریکا برقرار نشده اما «کانال ۱۲» تلویزیون اسرائیل می‌‌گوید نمایندگان دو طرف دیدار کردند و خبرش را هم به اسرائیل داده‌اند.
-بر اساس تازه‌ترین گزارش‌‌ها جو بایدن تصمیم گرفته وندی شرمن عضو تیم مذاکرات اتمی ۲۰۱۵ را به عنوان قائم ‌مقام وزیر خارجه دولت خود منصوب کند.

اعتراض طلاب و آخوندها به پیشنهاد مذاکره با آمریکا بهمن ۱۳۹۸

– ریچارد گرنل سفیر سابق آمریکا در آلمان: رژیم ایران از اینکه با تیم بایدن کار ‌کند خوشحال است.

«کانال ۱۲» تلویزیون اسرائیل ۱۶ ژانویه (۲۷ دی) گزارش داد مقامات دولت جو بایدن مذاکرات پنهانی با جمهوری اسلامی ایران برای بازگشت به برجام را آغاز کرده‌ و در مورد این مذاکرات به اسرائیل نیز خبر داده‌اند.

روزنامه «تایمز اسرائیل» می‌‌نویسد هیچ منبعی هنوز صحت این ادعا را تأیید نکرده و در مورد هیچ جزئیاتی اطلاعاتی منتشر نشده است.

جو بایدن بارها اشتیاق خود برای بازگشت به توافق اتمی ۲۰۱۵ را اعلام کرده و این در حالیست که مقامات اسرائیل واشنگتن را زیر فشار گذاشته‌اند که در مذاکرات احتمالی آینده باید تکلیف تهدیدات موشکی جمهوری اسلامی و حمایت از شبه‌نظامیان شیعه در منطقه روشن شود.

در هفته‌‌های اخیر شایعات زیادی در مورد مذاکرات اولیه پنهانی بین مقامات رژیم ایران و نمایندگانی از تیم بایدن به گوش می‌رسد. موضوع آنقدر جدی شده که روز پنجشنبه ۲۵ دی‌‌ماه ۹۹ محمود واعظی رئیس دفتر حسن روحانی در مصاحبه با پایگاه خبری دولت گفت «هیچ تماسی بین ایران و دولت منتخب آمریکا برقرار نشده است. حرف‌هایی که مطرح می‌شود، بر اساس تحلیل‌ها است.»

اواخر آبان‌ماه گفته شد عباس عراقچی معاون محمدجواد ظریف با اطرافیان بایدن تماس گرفته است. این خبر حتا در روزنامه «نیویورک تایمز» که به جو بایدن و دموکرات‌‌ها نزدیک است بازتاب یافت اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی آن را هم تکذیب کرد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی این وزارتخانه گفت «خبرسازی‌های زرد شیوه مرسوم رسانه‌هاست؛ به ویژه در روزهایی که دستشان خالی و تقاضا بالاست!»

وزارت خارجه جمهوری اسلامی اما در راستگویی و  تأیید واقعیت‌ها بدسابقه است و معمولا مانند دیگر نهادهای رژیم هم درباره مذاکرات و هم برنامه‌های اتمی و موشکی و غیره به انکار و تکذیب پرداخته است. حتا در دولت دونالد ترامپ و قبل از آن در دولت اوباما نیز وقتی مقامات و نمایندگان تهران در گوشه و کنار دنیا از جمله در نیویورک با مقامات آمریکایی دیدار می‌کردند نخست به شدت انکار می‌شد و مدتی بعد واقعیت در یک مصاحبه یا اظهار نظر از سوی یک مقام دیگر رژیم افشا می‌شد.

اکنون دلخوشی تهران این است که شمار زیادی از افرادی که عضو تیم بایدن هستند یا در دولت اوباما در جریان مذاکرات اتمی و بده بستان‌‌های دو دولت نقش داشتند و یا به شدت حامی مذاکره با تهران‌اند و آیت‌‌الله‌‌ها امیدوارند مثل دوران اوباما با تیم بایدن نیز بشود کنار آمد و زد و بند کرد؛ چیزی که دولت ترامپ به آن تن نداد. با اینهمه تحلیلگران معتقدند بعید است دولت بایدن از دستاوردهای دولت قبلی این کشور چشم بپوشد و از تضعیف شدن جمهوری اسلامی استقبال نکند.

ریچارد گرنل سفیر پیشین آمریکا در آلمان با اشاره به آزمایش موشک‌‌های بالستیک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در رزمایش «پیامبر اعظم۱۵» در توییتی خطاب به جک سالیوان مشاور امنیت ملی بایدن نوشته «آیا اجازه خواهید داد ایران ایالات متحده و همسایگانش را تهدید کند؟ رژیم ایران از اینکه با تیم بایدن کار ‌‌کند خوشحال است.»

بنیامین نتانیاهو ‌۱۸ دی‌ماه در دیدار خداحافظی با استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا بازگشت آمریکا به برجام را یک کابوس خواند و گفت «این حماقت نباید اتفاق بیفتد.»

در آنسو، علی خامنه‌‌ای رهبر جمهوری اسلامی اواخر آذرماه در دیدار با خانواده قاسم سلیمانی و ستاد برگزاری سالگرد کشته شدن فرمانده سپاه «قدس» گفت «اگر بتوان تحریم‌ها را رفع کرد حتا یکساعت هم نباید تأخیر کنیم.»

روابط نزدیک شرمن و عراقچی سوژه رسانه‌‌های انقلابی در داخل ایران بود

انتصاب وندی شرمن به عنوان معاون وزیرخارجه دولت بایدن

بر اساس تازه‌ترین گزارش‌‌ها، جو بایدن تصمیم گرفته است وندی شرمن عضو تیم مذاکرات اتمی ۲۰۱۵ را به عنوان قائم ‌مقام وزیر خارجه دولت خود منصوب کند. تیم انتقالی بایدن در بیانیه‌‌ای او را «مشاور قابل اعتماد» برای جو بایدن و کامالا هریس توصیف کرده است.

وندی شرمن معاون جان کری وزیر خارجه دولت باراک اوباما نیز بود و در مذاکراتی که به توافق اتمی منتهی شد نقش برجسته‌‌ای داشت. گفته می‌شود وی روابط نزدیکی با ظریف و عراقچی دارد.

شرمن در زمان بیل کلینتون از مقامات مذاکره کننده با رژیم کره شمالی در مورد فعالیت‌های اتمی و موشکی این کشور بود که البته گذشت زمان نشان داد به جایی نرسید! با اینهمه اسرائیلی‌‌ها از انتصاب وندی شرمن به این مقام  نگران‌‌اند.
کیهان لندن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *