عبدالناصر همتی: بخشی از پول‌های مسدودشده آزاد شد

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۱

رئیس کل بانک مرکزی ایران اعلام کرد که بخشی از پول‌های مسدودشده آزاد شده و دولت در حال استفاده از آن است. او نسبت به روند بازار ارز نیز اظهار خوش‌بینی کرد اما گفت «باید صبر کرد». استعفای رئیس سازمان بورس هم پذیرفته شد و شاخص بورس مقداری بالا رفت.

عبدالناصر همتی

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران ـ عکس از حامد ملک‌پور ـ خبرگزاری تسنیم

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی چهارشنبه یکم بهمن‌ماه در حاشیه نشست هیأت دولت درباره پول‌های مسدودشده ایران در کشورهای مختلف گفت:

«داریم تلاش می‌کنیم و بخشی از آن باز شده و راه افتاده است و داریم از آن استفاده می‌کنیم. بخش دیگری هم انشاالله با تحولاتی که دارد تأمین خواهد شد.»

در حالی‌که گفته می‌شود بانک مرکزی مابه‌ازای ریالی ارزهای ایران در کره جنوبی را در اختیار دولت قرار داده و بازگشت این مبالغ به کشور تأثیری در بازار ارز ندارد، همتی می‌گوید:

«این پول‌ها عمده‌اش برای بانک مرکزی است و قدرت بازارسازی را بالا می‌برد و اتفاقاً چون متعلق به بانک مرکزی است قدرت این نهاد را در بازارسازی بالا می‌برد.»

او درباره تلاش بانک مرکزی برای کاهش قیمت ارز گفت:

«من یک بار گفتم بازهم می‌گویم که رئیس کل بانک مرکزی اولین کسی است که طرفدار ارزش پول ملی است. حیثیت و اعتبار رئیس بانک مرکزی به تعدیل نرخ ارز است نه این‌که نگذارد پایین بیاید.»

سیر نزولی بهای فروش دلار در بازار آزاد از دو هفته پیش آغاز شد اما در جریان مبادلات روز گذشته، سه‌شنبه ۳۰ دی، متوقف شد و جای خود را به روند صعودی داد. براین اساس، نرخ آزاد فروش هر دلار تا ظهر سه‌شنبه ابتدا تا ۲۲ هزار و ۲۵۰ تومان صعود کرد ولی سپس تا ۲۲ هزار تومان کاهش یافت. قیمت آزاد دلار روز دوشنبه تا ۲۱ هزار و ۴۰۰ تومان پایین رفته بود و به کمترین سطح از نیمه دوم تیرماه گذشته رسیده بود.

دلار در بازار آزاد ظهر امروز چهارشنبه یکم بهمن به ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان و در صرافی ملی به ۲۲ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

یورو هم نسبت به روز قبل، با ۵۶۲ تومان افزایش، ۲۶ هزار و ۹۶۶ تومان و در صرافی ملی ۲۶ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد.

رئیس کل بانک مرکزی از فعالان اقتصادی خواست تا «خود را با تحولات همراه کنند و این کار یکی دو روزه رخ نمی‌دهد».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه در نشست هیأت دولت در این‌باره گفت:

«همه آمار و ارقام این را می‌گوید که ارز ما به سمت تعادل می‌رود و انتظارات مردم این علامت‌ها را می‌گوید.»

احتمال کاهش تحریم‌های آمریکا علیه ایران با روی کار آمدن جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا و بازگشت دوباره این کشور به برجام، از جمله دلایل روانی است که به‌گفته برخی کارشناس‌ها روند کاهش قیمت‌ ارز را رقم زده است اما منتقدان دولت روحانی در حکومت می‌گویند نرخ ارز به‌شکل دستوری کاهش یافته و بانک مرکزی در حال تدارک سیاسی برای اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آینده است.

پذیرش استعفای رئیس سازمان بورس

از سوی دیگر، برخی کارشناس‌ها پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به کاهش نرخ دلار و کاهش انتظارات تورمی و حواشی مرتبط با صحبت‌های حسن روحانی در مورد نرخ دلار ۱۵ هزار تومانی برای سال ۱۴۰۰ شاخص بورس نیز منفی خواهد بود.

این رویداد در روزهای گذشته رخ داد. روز شنبه ۲۷ دی شاخص کل بورس کانال ۱,۲ میلیون واحدی را از دست داد تا سقوط شاخص کل در هفت ماه گذشته به ۹۰۰ هزار واحد نزدیک شود. روز دوشنبه ۲۹ دی نیز این شاخص ۳۶ هزار و ۹۹۰ واحد دیگر سقوط کرد و به رقم یک میلیون و ۱۴۹ هزار و ۷۲۱ واحد کاهش یافت و به نیمه اول کانال ۱,۱ میلیون واحدی رسید. براین اساس بیش از ۹۰ درصد نماد‌های بورسی نیز منفی شدند.

در پی سقوط پی‌درپی شاخص بورس، برای چندمین بار سهامداران معترض دوشنبه ۲۹ دی در مقابل ساختمان بورس تجمع کردند و شعارهایی علیه مسئولان سر دادند.

با این تحولات، روز گذشته خبرهای ضدونقیضی از استعفای حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران منتشر شد. ابتدا رسانه‌های ایران نامه استعفای رئیس سازمان بورس را منتشر کردند که در آن دلیل استعفای خود را «فراهم نشدن شرایط اعلامی» و «اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای بیش از حد مسئولان به مباحث بازار سرمایه» عنوان کرده بود. به فاصله کوتاهی حسن قالیباف اصل گفت این استعفا صحت ندارد و شاید می‌خواهند برکنارش کنند. پس از انتشار این خبر سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت خبر استعفای حسن قالیباف اصل درست است.

سرانجام محسن علیزاده، عضو ناظر شورای عالی بورس روز چهارشنبه گفت این شورا در جلسه شامگاه سه‌شنبه استعفای قالیباف اصل را پذیرفت.

به‌گفته علیزاده وزارت اقتصاد و دولت تا ۱۵ روز فرصت دارد تا نفر جایگزین یا سرپرست جدید سازمان بورس و اوراق بهادار را معرفی کند.

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روز چهارشنبه استعفای رئیس سازمان بورس را «پاسخ به مطالبه سهامداران» عنوان کرد.

در همین حال شاخص کل بورس تهران در جریان معاملات روز چهارشنبه با صعود ۳۳ هزار واحدی (معادل ۲,۸ درصد رشد) در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۳ هزار واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن نیز با رشد ۲۷۰۰ واحدی، ۴۳۳ هزار و ۱۲۹ واحد را ثبت کرد.

ارزش معاملات بورس در روز چهارشنبه حدود ۶۸۰۰ میلیارد تومان و ارزش معاملات فرابورس ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود.
رادیو زمانه:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *