چرا ظریف به قفقاز، روسیه و ترکیه سفر می‌کند؟

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۲

وزیر خارجه ایران اعلام کرد هفته آینده سفر منطقه‌ای خود به سه کشور منطقه قفقاز، روسیه و ترکیه را آغاز می‌کند. این نخستین سفر ظریف پس از آتش‌بس در قره‌باغ است. وزیر خارجه ایران در این سفرها به دنبال چیست؟

محمدجواد ظریف

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه اول بهمن (۲۰ ژانویه) در حاشیه جلسه دولت از برنامه‌ریزی سفر خود به کشورهای آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه و ترکیه خبر داد.

ظریف گفت تاریخ این سفرها تعیین شده است. او همچنین خبر داد که با مولود چاووش‌اوغلو همتای خود در ترکیه نیز تلفنی “گفت‌وگوی خوبی” داشته و زمان سفرش به ترکیه نیز مشخص خواهد شد.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی هدف سفر خود را “موضوع قره‌باغ و تلاش جهت ایجاد صلح و ثبات پایدار در این منطقه” اعلام کرده است.

سفر منطقه‌ای ظریف پس از دیدار روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه انجام می‌گیرد.

روزنامه “کومرسانت” چاپ مسکو پس از این دیدار با انتشار یک نقشه مواصلاتی نوشت حاصل این نشست گشوده شدن راه‌های ارتباطی ارمنستان، آذربایجان، ایران و روسیه است.

در این نقشه کریدور جاده‌ای و ریلی “ایغدیر-باکو”، “ایروان-باکو- مسکو” ترسیم شده است. ایران نیز از طریق مسیر جاده‌ای و ریلی به کریدورهای یاد شده متصل خواهد شد.

جیحون آشیروف، روزنامه‌نگاری که اخبار مربوط به قره‌ه‌باغ را پوشش می‌دهد نقشه کومرسانت را در توییتر خود منتشر کرد. او در توییت دیگری پس از انتشار این نقشه نوشت روسیه مسیر مواصلاتی خود به باکو، ایروان و ایران را اکنون گشوده است.

الهام علی‌اف، رئیس جمهوری آذربایجان هم گفته است “کریدور آذربایجان به نخجوان” از سوی ترکیه، آذربایجان، روسیه، ایران و ارمنستان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

افتتاح و گشوده شدن راه‌های ارتباطی و ترانزیتی فرصت‌های جدیدی را برای کشورهای منطقه به ارمغان خواهد آورد. گفته می‌شود عملی شدن این پروژه‌ها وضعیت سیاسی و اقتصادی منطقه را تغییر خواهد داد و ضامنی برای صلح و ثبات پایدار بین ارمنستان و آذربایجان خواهد بود.

ایران با خط ریلی و جاده‌ای به مسیرهای اعلام شده به ایروان، باکو و مسکو متصل می‌شود.

ارمنستان نیز با گشوده شدن راه‌های ارتباطی و ترانزیتی از انزوا بیرون خواهد آمد.

آذربایجان برای پیوستن به شبکه راه آهن ترکیه و سپس اروپا دیگر نیازی به گرجستان نخواهد داشت.

ترکیه نیز مسیر مستقیمی به دریای خزر و آسیای میانه پیدا خواهد کرد.

بازشدن کریدور نخجوان به آذربایجان از خاک ارمنستان یکی از بندهای ۱۰ گانه قرارداد آتش‌بس صلح قره‌باغ بوده است.

رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین، همتای آذربایجانی او، الهام علی‌اف و نخست‌وزیر ارمنستان  نیکول پاشینیان روز سه‌شنبه، ۱۲ ژانویه در مسکو برای اجرایی کردن این بند مهم گفت‌وگو کردند.

سفر ظریف به منطقه نیز پس از نشست سران روسیه، آذربایجان و ارمنستان برنامه‌ریزی شده و با گشوده شدن راه‌های ارتباطی و ترانزیتی اعلام شده مرتبط است.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *