محمدجواد ظریف دولت آمریکا را «مانع» پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل دانست

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۳
محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، می‌گوید که دولت آمریکا «مانع پرداخت» بدهی ایران به سازمان ملل از محل پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی شده است.

محمدجواد ظریف

محمدجواد ظریف که روز جمعه، سوم بهمن، با خبرگزاری ایرنا گفت‌وگو کرده، جزئیات بیشتری در این زمینه نداده، ولی با تایید بدهی ۱۶ میلیون دلاری ایران گفته است ایران آماده بود که این پول را برای «حق رای و کاهش بدهی‌ به سازمان ملل پرداخت» کند.

پیش از این، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعلام کرده بود که ایران و ۹ کشور دیگر شامل لیبی، نیجر، کنگو، سومالی، سودان جنوبی، جمهوری آفریقای مرکزی، زیمبابوه، سائوتومه و پرنسیپ، به دلیل بدهی مالی به سازمان ملل متحد نباید در مجمع عمومی حق رای داشته باشند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز ۲۸ دی گفته بود که ایران «با توجه به مسدود شدن کانال‌های انتقال منابع مالی توسط آمریکا، از مدت‌ها پیش با خزانه‌داری سازمان ملل در مورد معرفی یک کانال امن توسط سازمان مذکور» مذاکره کرده بود.

جمهوری اسلامی اصرار دارد که به دلیل مسدودسازی دارایی‌های بین‌المللی ایران از سوی دولت ایالات متحده، سازمان ملل از «بانک واسطه» آمریکایی به منظور انتقال حق عضویت ایران استفاده نکند یا دست‌کم این سازمان امنیت مسیر انتقال را تضمین کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *