آلمان در تلاش رمزگشائی از اسناد پول‌هائی که اسدالله اسدی در اروپا پخش می‌کرد

By | ۱۳۹۹-۱۱-۰۴

تارنمای شبکه اول تلویزیون آلمان (تاگس شاو) گزارش داده است که مقام‌های امنیتی آلمانی در تلاش رمزگشائی از اسناد کُدگذاری شده‌ای هستند که نشان می‌دهد اسدالله اسدی دیپلمات زندانی در بلژیک، ضمن طراحی بمب گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس، دست کم در ۱۱ کشور اروپائی  میان افراد متعددی پول نقد پخش کرده است.

دیپلمات بازداشتی ایران

اسدالله اسدی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۸ همراه دو پسرش در جنوب آلمان دستگیر و مدتی بعد تسلیم دستگاه قضائی بلژیک شد. محاکمه او در بلژیک ادامه دارد و حکم او قرار است روز چهارم فوریه امسال اعلام شود. دادستان بلژیک برای دبیر سوم سفارت ایران در بروکسل ۲۰ سال زندان درخواست کرده است. در همین حال، مقام‌های آلمانی می‌کوشند با رمزگشائی دو دفترچه کُدگذاری شده‌ای که هنگام دستگیری در خودروی او یافتند، اطلاعات مهم تری را درباره شبکه‌ای که به وسیله او برای فعالیت‌های جاسوسی و تروریستی در اروپا تغذیه می‌شده است در اختیار دادگاه قرار دهند.

دو دفترچه رمزآمیز

تاگس شاو می‌نویسد: «هنگام بازداشت دیپلمات پیشین سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش، در خودروی اجاره‌ای وی دو دفترچه سیاه و سبز کشف شده که اولی شامل طرح‌های رمز بمب گذاری و دومی شامل رسیدهائی است که ظاهرا نشان می‌دهد اسدی پول نقد میان افراد مختلف توزیع می‌کرده است».

با کشف این دو دفترچه، دادستان کل آلمان به پلیس جنائی فدرال این کشور ماموریت داده است که درباره محتوای آن‌ها تحقیق کند تا روشن شود که آیا او رهبری حلقه بزرگی از خبرچینان، جاسوسان و پشتیبانان طرح‌های تروریستی را به عهده داشته است یا نه».

اسناد به دست آمده نشان می‌دهد که اسدالله اسدی بارها به کشورهای فرانسه، اتریش، جمهوری چک، مجارستان، هلند، ایتالیا و چندین کشور دیگر سفر کرده است. در دفترچه سبز رنگ او در مجموع نزدیک به ۳۰۰ یادداشت به خط های لاتین و فارسی وجود دارد که در آن‌ها مشخصات و نشانی مراکز دیدنی، مغازه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها ثبت شده و نزدیک به نیمی از آن‌ها مربوط به آلمان است.

دیپلمات سابق جمهوری اسلامی که اکنون به اتهام هدایت عملیات تروریستی در بروکسل محاکمه می‌شود، در سال ۲۰۱۸ هنگامی که همراه دو پسر خود با یک اتومبیل فورد به آلمان سفر کرده بود، در ایالت بایرن دستگیر شد. وی پس از دستگیری ادعا کرد که هدفش گردشگری و بازدید از مکان‌های زیبا بوده است.

تبهکاری با جیب پر پول نقد

پلیس فدرال آلمان پس از بررسی اطلاعاتی که با استفاده از رهیاب، رسیدهای سوخت گیری و صورتحساب‌های هتل‌های متعدد به دست آورده متوجه شده که اسدی در همه جاپول نقد پرداخت می‌کرده و در یک مورد حتی بیش از ۱۱ هزار یورو همراه داشته است. از نظر مقامات تحقیقاتی آلمان تنها خلافکاران و قاچاقچیان هستند که ممکن است چنین حجمی از پول نقد را همراه داشته باشند، زیرا قریب به اتفاق صورتحساب‌ها در آلمان با کارت بانکی یا اعتباری پرداخت می‌شود.

سفرهای بی شمار اسدی به آلمان به ویژه مقام‌های امنیتی این کشور را با این پرسش روبرو کرده که آیا او در آلمان با افراد متعددی در ارتباط نبوده که در این کشور برای کمک به سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی استخدام شده‌اند؟

در دفترچه همراه اسدی افرادی با نام‌های متداول ایرانی دریافت ارقامی میان ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ یورو و در یک مورد نیز یک لپ تاپ را تایید و امضا کرده‌اند.

ماجرای بمب گذاری در پاریس

اتهام اصلی اسدی هنگام دستگیری این بود که مواد منفجره برای بمب گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس در اختیار زن و شوهری به نام نسیمه نعامی و امیر سعدونی قرار داده بود. در پرونده اسدی فردی به نام مهرداد عارفانی هم وجود دارد که به خبرچینی علیه سازمان مجاهدین و جمع آوری اطلاعات برای انفجار در نشست آن‌ها متهم شده است.

دادستان بلژیک اعلام کرده که نسیمه نعامی و امیر سعدونی در سال‌های گذشته برای همکاری با ماموران مخفی جمهوری اسلامی چندصد هزار یورو پول دریافت کرده بودند. دادستان بلژیک علاوه بر درخواست ۲۰ سال زندان برای اسدالله اسدی برای این زن و شوهر ۱۸ سال و برای عارفانی نیز ۱۵ سال زندان درخواست کرده است.

در همایش ۳۰ ژوئن ۲۰۱۸ شورای ملی مقاومت، که تیم تحت هدایت اسدالله اسدی قرار بود آن را منفجر کند، چهره‌های سیاسی سرشناسی از جمله رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک و وکیل دونالد ترامپ، حضور داشتند. زن و شوهر متهم به دریافت مواد منفجره از اسدی در همان روز در حالی که عازم پاریس بودند دستگیر شدند. اسدی مواد منفجره را به همراه دستمزد آنان به مبلغ ۱۱ هزار و ٧۱۰ یورو در یک پیتزافروشی در لوگزامبورگ به این دو تحویل داده بود. دوربین‌های محل، این صحنه را ضبط کرده‌اند.

معاوضه اسدی با احمدرضا جلالی؟

دولت فرانسه در سال ۲۰۱۸ جمهوری اسلامی ایران را به دست داشتن در این توطئه متهم کرد.  تهران این اتهام را رد کرده است، اما می‌کوشد اسدی را با احمدرضا جلالی پژوهشگر ایرانی سوئدی معاوضه کند. دولت‌های بلژیک و فرانسه تاکنون زیر بار این معامله نرفته‌اند.

به گزارش تارنمای شبکه نخست تلویزیون آلمان اتحادیه اروپا اسدالله اسدی را تحریم، اموال او را مسدود و نام او را در فهرست تروریستی خود ثبت کرده است.
رادیو فرانسه: جواد طالعی – برلن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *