جیک سالیوان: اولویت فوری و حیاتی آمریکا موضوع برجام است

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۱

مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن اعلام کرد اولویت «فوری و حیاتی» دولت جدید آمریکا رسیدگی به «بحران تنش‌افزای برنامه هسته‌ای» ایران است.

جیک سالیوان

جیک سالیوان روز جمعه ۱۰ بهمن در کنفرانسی ویدیویی که توسط موسسه صلح واشینگتن برگزار شد، عنوان کرد ایران به سرعت به بمب هسته‌ای نزدیک می‌شود.

وی گفت با آنچه دولت دونالد ترامپ انجام داد، اختلافات واقعی داریم.

دولت آمریکا به رهبری آقای ترامپ اردیبهشت ۹۷ از برجام خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد. جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید آمریکا پیش از این گفته که مایل به بازگشت به برجام است، اما این بازگشت «آسان» نخواهد بود.

ایران اردیبهشت ۹۸ آغاز به عدول از تعهدات هسته‌ای خود کرد و اکنون نیز می‌گوید تنها زمانی آماده بازگشت به تعهدات خود است که آمریکا به برجام بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

آقای سالیوان اظهار داشت، برنامه هسته‌ای ایران به صورت چشمگیری طی چند سال گذشته توسعه یافته و به ساخت بمب اتمی نزدیک شده است.

وی گفت توانایی‌های موشکی ایران نیز رشد چشمگیری داشته و حمایت‌های ایران از گروه‌های نیابتی و تروریسم، حمله به اهدافی در کشورهای همسایه متفق آمریکا و خود نیروهای آمریکایی و در مجموع، رفتارهای بدخواهانه جمهوری اسلامی شدت گرفت است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در ادامه گفت اگر ما با ایران بر سر چهارچوبی از برجام توافق کنیم، این اقدام بستری برای مهار تهدیدات دیگر ایران، از جمله برنامه موشکی ایجاد خواهد شد.

خبرگزاری رویترز از قول یک منبع دیپلماتیک گزارش داده که آقای سالیوان روز پنج‌شنبه با مقامات ارشد فرانسه، بریتانیا و آلمان درباره برجام مذاکره کرده است.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه روز جمعه اعلام کرد هر مذاکره جدیدی با ایران پیرامون برجام «بسیار سختگیرانه» خواهد بود و در این مذاکرات عربستان نیز باید مشارکت داده شود.

ایران می‌گوید درباره برنامه موشکی‌ خود مذاکره نمی‌کند و تنها خواستار احیای برجام و لغو تحریم‌ها است.

تاکنون کشورهای اروپایی عضو برجام، از جمله آلمان، بریتانیا و فرانسه خواهان بازگشت آمریکا به برجام بوده‌اند، اما آنها همچنین خواستار توافقی جدید و جامع با ایران نیز شده‌اند.

محمدجواد ظریف روز جمعه اعلام کرد درخواست دولت آمریکا برای بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات خود «منطقی و عملی نیست» و «هیچ‌گاه عملی نمی‌شود».

او تاکید کرد که عدول ایران از تعهدات خود در برجام «به معنای تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست» و این اقدامات «برای جبران اقدامات» آمریکا صورت گرفته است.

با استفاده از گزارش‌های بلومبرگ، رویترز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *