رئیس کل بانک مرکزی: برای تأمین منابع راهی جز چاپ اسکناس نداریم

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۵

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، گفته است در شرایط کنونی برای تأمین منابع مالی «راهی به غیر از چاپ اسکناس» نداریم.

عبدالناصر همتی

به گزارش ایرنا، او که شامگاه سه‌شنبه ۱۴ بهمن در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان تهران سخن می‌گفت، محل مصرف این منابع مالی را «پرداخت ماهانه طرح معیشت به ۶۰ میلیون نفر» عنوان کرد و در عین حال گفت چاپ اسکناس موجب «افزایش تورم» می‌شود و «همه متضرر» می‌شوند.

آقای همتی همچنین از بدهی ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت به نظام بانکی خبر داد و گفت ادامه وضعیت کنونی می‌تواند به «به خطر افتادن حیات» بانک‌ها منجر شود.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که روز ۱۸ آذر امسال رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگو با یک برنامه تلویزیونی گفته بود که در برابر درخواست‌هایی مبنی بر تأمین منابع مالی از محل چاپ اسکناس «مقاومت به خرج می‌دهم»، «زیرا مسئول ارزش پول ملی هستم».

چاپ اسکناس برای جبران کسری بودجه از جمله روش‌هایی بوده است که در ماه‌های گذشته مورد اشاره و انتقاد اقتصاددانان قرار گرفته است.

فریدون خاوند، تحلیل‌گر اقتصاد ایران، در یادداشتی در همین زمینه برای رادیو فردا نوشته است که روش‌های دولت روحانی در «جبران کسری بودجه عمدتاً به چاپ انبوه اسکناس منجر شد که حجم نقدینگی کشور را به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان رساند، با تورمی که قشر‌های تازه‌‌ای از جمعیت ایران را به زیر خط فقر کشاند».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *