رئیس سازمان غذا و دارو: هرچه دیرتر واکسن وارد کنیم، ارزان‌تر است! واعظی: «اسپوتنیک۵» به خاطر «حُسن رابطه» از ابتدا در دسترس ما بود!

By | ۱۳۹۹-۱۱-۱۶

-محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: «اینکه می‌بینید مسئولان از جواب دادن صریح و آشکار طفره می‌روند و پاسخ آشکار نمی‌دهند، به این دلیل است که ما در مرحله چانه‌زنی هستیم.»
-محمود واعظی رئیس دفتر روحانی می‌گوید: «اگر قرار بود این واکسن سهل‌انگارانه و بدون بررسی‌های تخصصی خریداری شود، این فرآیند قطعاً تا به امروز به طول نمی‌انجامید.»

واکسن اسپوتنیک روسی

-نشریه علمی «لانست» نتایج مرحله سوم انسانی واکسن «اسپوتنیک۵» را با تأثیر ۹۱.۶ درصد منتشر کرده است. در این نشریه آمده که نتایج آزمایش «اسپوتنیک۵» نشانگر اثرگذاری آن بر تمام گروه‌های سنی داوطلب بوده است.

در حالی که‌ به نظر می‌رسد دو استان خراسان جنوبی و سمنان وارد موج چهارم ویروس کُرونا می‌شوند، رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به دلیل تأخیر واردات واکسن‌های کُرونا می‌گوید: هرچه دیرتر واکسن کرونا وارد کنیم، ارزان‌تر است!

وزارتخانه بهداشت دیروز سه‌شنبه ۱۴ بهمن‌ماه از بروز نشانه‌های موج چهارم کُرونا در استان خراسان جنوبی و سمنان خبر داده و وضعیت در استان‌های شمالی کشور را از اوایل آذرماه تا کنون فاقد روند کاهشی اعلام کرده است.

بر اساس گزارش امروز وزارت بهداشت، در شبانه‌روز اخیر ۷۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و ۶ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید شناسایی شده‌اند. اکنون مجموع جانباختگان این بیماری بر اساس آمار دولتی به ۵۸ هزار و ۱۸۹ نفر و تعداد کل بیماران مبتلا تنها در بیمارستان‌های دولتی یک میلیون و ۴۳۸ هزار و ۲۸۶ نفر اعلام شده است.

با این حال، هنوز واکسن‌های کُرونا به ایران وارد نشده و انتخاب واکسن‌ از روسیه، چین، هند، کوبا و همزمان تبلیغات روی تولید واکسن‌ داخلی، انتقاد و اعتراض شدید افکار عمومی را به دنبال داشته است.

محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به دلیل تأخیر در وارد کردن واکسن‌های کُرونا به ایران می‌گوید: «هرچه واکسن دیرتر تحویل داده شود قیمت کمتر می‌شود و اینکه می‌بینید مسئولان از جواب دادن صریح و آشکار طفره می‌روند و پاسخ آشکار نمی‌دهند، به این دلیل است که ما در مرحله چانه‌زنی هستیم.
واکسن کُرونا موضوع داغ این روزهای کشورهای جهان است!»

رئیس سازمان غذا و دارو امروز چهارشنبه ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۹ در یک نشست خبری با حضور خبرنگاران، «نگاه اصلی» وزارت بهداشت را «تامین واکسن از تولیدکنندگان داخلی» اعلام کرده چرا که «مقدار زیادی واکسن باید برای هموطنان تامین کنیم».

به گفته‌ی او، «تا آن زمان که از تولید داخل مطمئن شویم و تولیدکنندگان در حجم انبوه نیاز کشور را برطرف کنند، ما روی واردات فکر کردیم»!

اینگونه که از اظهارات رئیس سازمان غذا و دارو به عنوان مرجع تأیید واکسن‌های کُرونا در ایران بر می‌آید، وزارت بهداشت تا زمان تولید انبوه واکسن‌های کُرونای داخلی واکسن‌های خارجی را وارد می‌کند که آنهم هنوز شفاف نیست کدام واکسن، از کدام کشورها و به چه مقدار!

این مقام وزارت بهداشت در همین ارتباط تأکید کرد: «البته تنها روی واکسن روسی حساب نکرده‌ایم. یک سبد از واکسن‌های مختلف چینی، هندی، روسی و کوبا است که بخشی از واکسن‌ها از مسیر انتقال دانش فنی و بخشی از واردات مستقیم وارد کشور خواهند شد.»

زمان تولید انبوه واکسن «کووایران- برکت» محصول «ستاد اجرایی فرمان امام» نیز توسط حسن روحانی رئیس دولت تدبیروامید، تابستان ۱۴۰۰ و توسط گروه تولیدکنندگانش بهار ۱۴۰۰ اعلام شده است.

به گفته‌ی محمدحسن ذیبخش سخنگوی سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی، فردا پنجشنبه ۱۶‌بهمن ۹۹ نخستین محموله واکسن‌های کُرونا از روسیه در یک پرواز ۴ ساعته وارد ایران می‌شود. این محموله حاوی واکسن‌های «اسپوتنیک۵»  است که دیروز روسیه اطلاعات پزشکی‌ آن را برای نخستین ‌بار منتشر کرد.

نشریه علمی لانست نتایج مرحله سوم انسانی واکسن «اسپوتنیک۵» را با تأثیر ۹۱.۶ درصد منتشر کرده است. در این نشریه آمده که نتایج آزمایش «اسپوتنیک۵» نشانگر اثرگذاری آن بر تمام گروه‌های سنی داوطلب بوده است.

در این میان، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز یادداشتی در حمایت از واکسن «اسپوتنیک» و تصمیم دولت بر خریداری این واکسن‌ در روزنامه دولتی «ایران» منتشر کرده است. در این یادداشت، وی کسانی که دولت را به «سهل‌انگاری در انتخاب واکسن خارجی متهم می‌کنند»  از طریق «اعتمادزدایی» متهم به ضربه ‌زدن به واکسیناسیون داخلی خوانده و نوشت است که با این کار «غلبه بر اپیدمی را به تأخیر می‌اندازند.»

واعظی همچنین نوشته: «روسیه اولین کشوری است که در جهان به واکسن کُرونا دست یافته و خریدِ واکسن تولید این کشور، با توجه به حسن رابطه ایران و روسیه، از همان ابتدا در دسترس ما بوده است»!

واعظی ادامه داد: «اگر قرار بود این واکسن سهل‌انگارانه و بدون بررسی‌های تخصصی خریداری شود، این فرآیند قطعاً تا به امروز به طول نمی‌انجامید.»

واعظی دلیل تأخیر در خریداری واکسن کُرونا توسط دولت را انجام «بررسی‌های متخصصان کشور» خواند و افزود: «اطلاعات مربوط به مطالعات و مراحل مختلف کارآزمایی بالینی این واکسن به مرجع ملی تخصصی ما ارائه شده و خوشبختانه در یک پروسه کاملاً علمی و تخصصی، مورد تأیید قرار گرفته است.»

او به مردم اطمینان داد: «دولت جمهوری اسلامی ایران، تحت هیچ شرایطی، اجازه وقوع کوچک‌ترین سهل‌انگاری در بحث سلامت مردم را به هیچکس نمی‌دهد. ما برای سلامت مردم عزیزمان اهمیت زیادی قائل هستیم».

به نوشته‌ی رئیس‌دفتر روحانی، سیاست دولت علاوه بر تهیه واکسن «اسپوتنیک ۵»، که قرار است در سه پرواز با همکاری شرکت‌ هواپیمایی ماهان و در مرحله اول ۵۰۰ هزار دوز به کشور وارد شود، «تهیه سبدی از واکسن‌های معتبر کنسرسیوم کوواکس و خرید واکسن از چین و هند» نیز هست. واعظی نوشته که «واکسن کواکس خریداری شده» و «خرید از چین و هند نیز مراحل نهایی را می‌گذراند که به این سبد اضافه خواهد شد.»
کیهان چاپ لندن:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *