رفتار تحقیرآمیز پوتین با محمدباقر قالیباف

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۰

انتشار تصاویری از باقر قالیباف رییس مجلس ولایت در مسکو در زیر برف و بدون هیچ تشریفات رسمی در حالی که دیدار با پوتین از سوی رئیس جمهوری روسیه لغو گردیده در فضای مجازی و کاربران ایرانی بازتاب گسترده ای داشت.

رفتار تحقیرآمیز پوتین با محمدباقر قالیباف

عباس عبدی روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در حساب کاربری‌اش در توئیتر خطاب به قالیباف نوشت: قصد تحقیر ندارم فقط به دو اشکال قالیباف اشاره می‌کنم. ۱. بجای این که زندگی و فعالیت عادی خود را انجام دهد همه کارهایش معطوف به انتخابات است؛ لذا کارهایش همیشه مصنوعی و خراب می‌شود. ۲. مشاورانش از خودش خیلی ضعیفترند.

به گزارش رادیو پیام اسرائیل، از هفته پیش اعلام شد که از روز یکشنبه ۱۹ بهمن، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس رژیم در مسکو خواهد بود و با رئیس جمهوری روسیه دیدار خواهد کرد. در رسانه‌های رژیم نیز گفته شد او حامل نامه کتبی علی خامنه‌ای به رئیس جمهوری روسیه است. اما یه یکباره اعلام گردید که دیدار پوتین و قالیباف لغو گردید.

رسانه‌های حکومتی دلیل لغو این دیدار را اینچنین اعلام کردند که چون قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته، رئیس جمهوری روسیه، یک نماینده برای دریافت پیام خامنه ای معرفی کرده؛ ادعایی که با شک و شبهاتی همراه شد. از جمله روزنامه همشهری نوشت که قرار شده بود قالیباف با انجام دو آزمایش کرونا یکی در فرودگاه تهران و یکی در فرودگاه مقصد در روسیه «پروتکل» مورد نیاز کرملین را رعایت کند. نکته قابل توجه این است که پیش از این محمدجواد ظریف هم نتوانسته بود در سفر به مسکو با پوتین دیدار کند و در نهایت در مسکو با او تلفنی سخن گفته بود.

مجتبی توانگر، نماینده مجلس حکومت ایران خبرداد که پرزیدنت پوتین، قالیباف ، رییس مجلس را که به هدف رساندن پیام علی خامنه ای ، راهی مسکو بود را نپذیرفت . این در حالی که امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس مجلس و مدیرکل بین الملل پیشتر گفته بود که روابط مسکو و تهران ممتاز و راهبردیست.

این نماینده مجلس گفته است: “محمدباقر قالیباف پروتکل‌های بهداشتی دیدار با پوتین را نپذیرفته” به همین دلیل رئیس جمهوری روسیه برای دریافت “پیام مهم” خامنه ای نماینده ویژه معرفی کرده است.

همچنین خبرنگار روزنامه اعتماد، چاپ تهران وابسته به وزارت خارجه حکومت نیز در توییتر خود نوشته است که از ابتدا هم پوتین برای ملاقات با محمدباقر قالیباف موافقتی اعلام نکرده بود.

این واکنش های عجولانه مقام های دولتی و همچنین رسانه های حکومتی در حالیست که پیشتر اعلام شده بود قالیباف باید یک تست کرونا در تهران و دیگری در مسکو انجام دهد و سپس با پوتین دیدار داشته باشد که این اقدامات و تست کرونا انجام شده بود.

رسانه های رژیم در روزهای گذشته حتی موضوعاتی را که قرار بود در دیدار قالیباف و پوتین از آن سخن گفته شود عنوان کرده بودند.

رسانه های حکومتی در این زمینه نوشتند:محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس در دیدار با پوتین درباره مواضع ایران پیرامون برجام مناسبات اقتصادی با روسیه و فروش نفت گفتگو می‌کند. اما یک ماموریت اصلی او این است که نامه خامنه‌ای را به پوتین تحویل دهد.

اما این رسانه ها توضیحی درباره موضوع و محتوای این نامه منتشر نکردند.

محمدحسین فرهنگی سخنگوی هیات رئیسه مجلس رژیم در نشست خبری بامداد شنبه ۱۸ بهمن (۶ فوریه) گفته بود از جزئیات نامه رهبر به پوتین اطلاعی ندارد اما ایران همواره دیپلماسی پارلمانی داشته و سفر قالیباف به روسیه نیز در راستای همین مورد خواهد بود.

به گفته فرهنگی دعوت از قالیباف از مدتها پیش توسط رئیس مجلس دوما (پارلمان روسیه) صورت گرفته است. او تاکید کرد که ایران با روسیه مواضع مشترکی دارد و روسیه از حامیان ایران در مسائل بین المللی است.

امیرعبداللهیان، نیز پیشتر گفته بود: برنامه های مهمی در مدت اقامت وی در مسکو تنظیم شده است که دیدار و رایزنی با روسای مجالس دوما و سنای و برخی از مقامات عالیرتبه دولتی روسیه از آن جمله می باشد.

او تاکید کرده بود که برنامه های سفر با رعایت درک محدودیت های کرونایی تنظیم شده است.پارلمان و دولت مسکو با رویی گشاده و نگاه بلند مدت به مناسبات دو کشور نسبت به تنظیم برنامه های سفر عمل کرده اند و همه چیز مهیا است.

هفته گذشته نیز روزنامه همشهری چاپ تهران در خبری نوشته بود که قالیباف، به زودی برای انتقال پیامی رسمی از سوی رهبری به پوتین عازم روسیه است و برای انجام این دیدار دو طرف پذیرفته‌اند که وی یک بار در فرودگاه تهران و یک بار در فرودگاه مقصد آزمایش کرونا بدهد.

تحلیلگران می گویند : مشخص نیست با اینکه پیام کتبی خامنه ای به پوتین از آذر ماه آماده بوده چرا این پیام در سفر اخیر ظریف به مسکو، به مقام های روسی منتقل نشده است.

محمدباقر قالیباف ۵ ماه پیش در دیدار نمایشی از بخش بیماران مبتلا به ویروس کرونا در یکی از بیمارستان‌های تهران، به کرونا مبتلا شد و حتا حسن روحانی، رئیس جمهور، به دلیل پروتکل‌های بهداشتی جلسه سران قوا را به همین دلیل لغو کرد.

اما در این میان واکنش کاربران ایرانی در فضای مجازی خالی از لطف نیست که در این باره نوشتند:

کسی گفت:ازدواج من و دختر شاه پنجاه درصد حل شده گفتند چطور گفت: من راضی هستم و او راضی نیست.

دیگری نوشت: ای بابا مثل اینکه پوتین باقر را وا نکرده پس فرستاد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *