برائت‌ وزیر اقتصاد از نوسانات بورس و ضرر مردم: دینی بر من نیست

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۱

در پی اعتراضات سهامداران مالباخته بازار بورس در ایران،‌ فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی، گفت «هیچ دینی» در زمینه نوسان‌های شاخص‌ها و کاهش ارزش دارایی مردم بر عهده او نیست.

دژپسند روز دوشنبه ۲۰ بهمن‌ماه در این زمینه به خبرگزاری ایلنا گفت:‌ «بارها گفته‌ام که سهامداران و مردم با مطالعه،‌ مشاوره و معامله وارد بازار شوند و بحث دقت را در اولویت قرار دهند و تمامی پرتفوی خود را در یک جا متمرکز نکنند.»

او افزود در این نوسان‌های بورس و کاهش ارزش دارایی مردم «هیچ دینی بر من نیست.»

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر سهامداران مالباخته بورس که در پی افت مداوم شاخص‌های این بازار دارایی‌های خود را از دست دادند، با تجمع مقابل ساختمان این نهاد و همچنین مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به مشکلات و مطالباتشان شده بودند.

معترضان شعارهایی علیه دولت و مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی سر داده و از وزیر اقتصاد خواسته بودند از جایگاه خود کناره‌گیری کند. از جمله شعارهای سهامداران مالباخته «‌روحانی دزدی می‌کنه، پلیس حمایت می‌کنه» و  «‌بورس ما بورس ما، کوره پول‌سوز ما» بود.

با آشفته شدن اوضاع اقتصادی و معیشتی ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا، سرمایه‌گذاری شهروندان در بازار بورس در پی توصیه‌های مقام‌های ارشد حکومت از جمله علی خامنه‌ای و حسن روحانی،‌ رهبر و رییس جمهور، صورت گرفت.

خامنه‌ای در آبان سال ۱۳۹۸ از بورس به عنوان «سرمایه‌گذاری مولد» یاد کرد و از شهروندان خواست «حتما» در آن سرمایه‌گذاری کنند. روحانی هم در مردادماه امسال «روزهای خوشی» را برای بورس و بازار سرمایه پیش‌بینی کرد و همین توصیه را به مردم کرد.

این مساله موجب شد سهامداران مالباخته در تجمع‌های خود علاوه بر شعار علیه روحانی، جمله خامنه‌ای را در مقیاس بزرگ روی پلاکاردهای خود منتشر کرده و مسئولیت توصیه او را یادآوری کنند.

در پی اعتراضات شهروندان تصویر نامه‌ای از استعفای حسن قالیباف اصل،‌ رییس سازمان بورس، خطاب به وزیر اقتصاد در رسانه‌ها منتشر شد.

او در این نامه به «اقدامات سیاسی و ورود غیرحرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسئولین به مباحث بازار سرمایه» و «‌فراهم نشدن شرایط جهت حمایت از صنایع، بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران» اشاره کرده بود.

هرچند که قالیباف اصل در ابتدا به تکذیب این استعفا پرداخت، اما بعد با اعلام پذیرش آن رییس جدیدی برای این نهاد منصوب شد.

اکنون وزیر اقتصاد در سخنانش ضمن انتقاد از نگاه سیاسی به بورس می‌گوید: «برگشت به برجام باعث می‌شود وضعیت شرکت‌های بورسی بهتر شود.»
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *