علی اکبر صالحی: تمام آستانه‌های قدرت اتمی را در چنگ داریم

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۱

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید جمهوری اسلامی به دنبال سلاح نیست، اما همه آستانه‌های قدرت هسته‌ای را در دست دارد. وزیر خارجه ایران نیز هر گونه مذاکره مجدد درباره مفاد برجام را رد کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفته است: «دشمن باور نمی‌کند که دنبال سلاح نیستیم.»

علی‌اکبر صالحی، روز دوشنبه ۲۰ بهمن در مراسم گشایش دومین نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته‌ای کشور در قزوین سخن می‌گفت،  در ادامه اما افزود: «ولی باید بدانند که همه آستانه‌های قدرت هسته‌ای را برخورداریم و آن را در چنگ خود داریم.»

او همچنین خطاب به آمریکا تاکید کرد که «حرکت ایران به سمت دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای توقف‌ناپذیر است و این حق قابل چشم‌پوشی نیست.»

صالحی با اشاره به اینکه در سال ۶۸ چند نمونه سانتریفیوژ وارد کشور شده است، گفت: «۲۰ سال طول کشید تا از آن‌ها استفاده کنیم، اما اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که خودمان آن‌ها را طراحی می‌کنیم و می‌سازیم.»

این اظهارات صالحی می تواند تاییدی بردیدگاه منتقدانی باشند که جمهوری اسلامی از دیرباز در فکر دسترسی به ظرفیت هسته ای بوده است، بدون آن که از منابع وذخایر اورانیوم لازم بهره مند باشد یا تولید بهینه انرژی با گزینه‌های دیگر منتفی باشد.

برجام قرار بود انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سوی استفاده نظامی را مشمول دستکم یک فرصت یک ساله بکند. اینک با شروع مجدد غنی‌سازی بیست درصدی و کاهش تعهدات برجامی ایران کشورهای غربی این بیم را دارند که امکانات بالقوه جمهوری اسلامی برای شتاب در دسترسی احتمالی به سلاح اتمی شدیداْ افزایش یابد.

ادامه جدل بر سر نحوه رفع تحریم‌ها و بازگشت به برجام

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۱۹ بهمن در گفت‌وگویی با شبکه تلویزیونی “سی‌بی‌اس” با صراحت تمام گفت که ‌‌آمریکا برای ترغیب ایران به بازگشت به میز مذاکره تحریم‌ها را لغو نمی‌کند.

جو بایدن در پاسخ به مجری برنامه سی‌بی‌اس که پرسید آیا ابتدا ایران باید غنی‌سازی اورانیوم متوقف کند، با اشاره سر پاسخ مثبت داد. یک مقام وزارت خارجه آمریکا پس این مصاحبه گفته است که منظور بایدن توقف کامل غنی‌سازی نبوده، بلکه کاهش غنی‌سازی در سطح آنچه که در برجام پیش‌بینی شده است.

آیت‌الله خامنه‌ای چند ساعت قبل از انجام این مصاحبه، اعلام کرده بود که ایران وقتی به تعهدات خودش در چارچوب برجام عمل خواهد کرد که آمریکا همه تحریم‌ها را لغو کرده باشد.

این اظهارات رئیس‌جمهوری آمریکا را می‌توان پاسخی به رهبر جمهوری اسلامی ارزیابی کرد که صبح روز یکشنبه ۱۹ بهمن در دیدار با فرماندهان نیروی هوایی گفته بود، ایران تنها هنگامی به تعهدات برجامی خود بازخواهد گشت که آمریکا همه تحریم‌ها را در عمل لغو کند.

به گفته خامنه‌ای “این سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی است و هیچکس از آن عدول نخواهد کرد”. سایت خامنه‌ای یک روزپس از اظهارات بایدن دوباره حرفهای روز قبل او را توئیت کرد و آن را «حرف قطعی» خواند.

محمد جواد ظریف هم در پی سخنان بایدن در این برنامه تلویزیونی ایران تصریح کرد: «برجام با توجه به عدم موافقت جمهوری اسلامی ایران در مورد سایر موضوعات، نهایی شده و مذاکره مجددی در این ارتباط نخواهیم داشت.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی تلویحا افزودن فعالیت‌های موشکی ایران و عملکرد سیاسی این کشور در منطقه را به مذاکرات آتی رد کرده است.»

افزایش غنی‌سازی اورانیوم با غلظت ۲۰درصد، برنامه موشکی ایران و نقش جمهوری اسلامی در ناآرامی‌های منطقه از جمله مواردی است که ناخشنودی تروئیکای اروپایی و همچنین آمریکا را در پی داشته است.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *