اشاره به ‘سرکوب آبان ۹۸’ در نامه سرگشاده احمدی‌نژاد به روحانی درباره برخوردهای امنیتی

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۴

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور پیشین ایران، در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس‌جمهور کنونی، به محدودیت‌های امنیتی برای برگزاری مراسم سالگرد انقلاب ایران در نزدیکی خانه خود اعتراض کرده است.

آقای احمدی‌نژاد در این نامه همچنین “سرکوب مردم در مقاطع مختلف از جمله آبان ۹۸” انتقاد کرده است.

گروهی از هواداران آقای احمدی‌نژاد در سالگرد انقلاب ۵۷ در محله نارمک تهران تجمع کردند

در روز ۲۲ بهمن عده‌ای از هواداران رئیس‌جمهور پیشین ایران در نزدیکی خانه او در محله نارمک تهران تجمع کردند.

وزارت کشور ایران در واکنش با انتشار اطلاعیه‌ای این نامه را دارای “اطلاعات خلاف واقع و تعابیر غیر صحیح ” دانسته است. در بخشی از این اطلاعیه گفته شده که “مطلقا درخواستی به فرمانداری و یا استانداری تهران داده نشده که بالطبع مجوزی هم صادر نشده است.”

به گفته وزارت کشور ایران، “برخلاف ادعای مطرح شده در نامه ارسال شده، برخورد سخت و خشنی از سوی عوامل نظم و امنیت اعمال نشده” و درخواست شده تا مستندات ادعای مطرح شده به مراجع ذی ربط ارائه شود.

احمدی‌نژاد چه گفته؟

محمود احمدی‌نژاد گفته عده‌ای از هوادارانش قصد داشتند در سالگرد انقلاب ایران “به صورت خودجوش و بدون نظر اینجانب” تجمعی برگزار کنند اما ماموران امنیتی کل میدان ۷۲ نارمک را بستند.

ممانعت از تجمع احمدی‌نژادی‌ها
تصویری که یک سایت نزدیک به احمدی‌نژاد از محدودیت‌های امنیتی در نزدیکی خانه او منتشر کرده

او گفته ماموران در مواردی تجمع‌کنندگان را کتک زده‌اند. آقای احمدی‌نژاد نوشته: “شدت برخورد به حدی بود که برخی از جانبازان حاضر در پشت موانع دچار مشکل تنفسی شدند.”

آقای احمدی‌نژاد می‌گوید “یک ستاد در وزارت کشور” در آستانه این تجمع با گروه‌ها و افرادی که قصد برگزاری آن را داشتند تماس گرفته و آنها را تهدید کرده بود.

او از شرایط “فاجعه‌بار” اقتصادی انتقاد کرده و آن را محصول برنامه‌ریزی دولت حسن روحانی و “همراهی کامل دیگر نهادها” دانسته است.

محمود احمدی‌نژاد آرزو کرده “همین جدّیتی که برای متهم کردن و سرکوب مردم در مقاطع مختلف از جمله آبان ۹۸ و سپس تلاش برای توجیه اقدامات خلاف به کار می‌رود، در تدبیر عالمانه و اداره بهتر و مردمی‌تر کشور و حل مشکلات به کار رود”.

او خطاب به حسن روحانی گفته است: “چنانچه این اقدامات با دستور و نظر جنابعالی نبوده است و یا اینکه شما با این اقدامات مخالفید، مردم انتظار دارند ضمن برخورد قاطع با عوامل این حادثه، نتیجه را به اطلاع عموم برسانید.”

سابقه این نامه چیست؟

این دومین نامه محمود احمدی‌نژاد به حسن روحانی در هفته‌های اخیر است.

روحانی و احمدی نژاد
حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد روابط گرمی نداشته‌اند – عکس از سال ۹۲

آقای احمدی‌نژاد به تازگی چند مصاحبه ویدئویی طولانی داشته و نامه‌های متعددی از جمله به جو بایدن و ولادیمیر پوتین، روسای جمهور آمریکا و روسیه نوشته است.

گمانه‌زنی برخی ناظران این است که محمود احمدی‌نژاد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ فعالیت‌هایش را افزایش داده است.

آقای احمدی‌نژاد، که چند تن از یاران نزدیکش به زندان افتاده‌اند، در سال‌های اخیر اظهارنظرهای تندی را علیه نهادهای حکومتی ایران مطرح کرده و حتی از آیت‌الله خامنه‌ای و قاسم سلیمانی (پیش از کشته شدنش) انتقاد کرده است.

آقای احمدی‌نژاد در حالی به مسئولیت احتمالی آقای روحانی در سرکوب‌ها و محدودیت‌ها اعتراض کرده که دوره اول ریاست جمهوری خود او با سرکوب گسترده جنبش‌های اجتماعی و بازداشت فعالان کارگری، دانشجویی و زنان همراه بود.

دوره دوم ریاست جمهوری او نیز با اعتراضات گسترده به تقلب ادعایی در انتخابات و برخورد خونبار با معترضان آغاز شد.

در آبان ۹۸ چه شد؟

در آبان ۱۳۹۸ با تصمیم سران دولت، مجلس و قوه قضاییه و تایید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، قیمت بنزین به طور غافلگیرانه سه برابر شد و موج بی‌سابقه‌ای از اعتراضات شهرهای مختلف ایران را دربرگرفت.

هرچند تجمع‌ها به طور عمدتا مسالمت‌آمیز و با بستن خیابان‌ها آغاز شده بود، اعتراضات به سرعت به خشونت کشیده شد و ماموران امنیتی ده‌ها نفر از معترضان را به ضرب گلوله کشتند و هزاران نفر را بازداشت کردند.

در روزهای اوج این اعتراضات حکومت اینترنت را قطع کرد و به این ترتیب خبررسانی از وقایع به شدت مختل شد.

پس از بیشتر از یک سال شمار واقعی کشته‌شدگان هنوز روشن نیست و گزارشی از برخورد با عوامل کشتار معترضان منتشر نشده است.

پیش از اعتراضات آبان ۹۸ هم موجی از اعتراضات سراسری در دی ماه ۹۶ شهرهای مختلف ایران را در برگرفت.

آقای احمدی‌نژاد پس از اعتراضات دی ۹۶ دو نامه اعتراضی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای نوشت.

از او موضعگیری پررنگی درباره سرکوب اعتراضات آبان ۹۸ در مقطع اعتراضات گزارش نشده بود.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رقیبان انتخاباتی آقای احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ که اکنون در حبس خانگی هستند پس از اعتراضات آبان ۹۸ به تندی از حکومت انتقاد کردند.

آقای موسوی سرکوب آبان را به کشتار میدان ژاله تشبیه و آیت‌الله خامنه‌ای را با محمدرضا شاه مقایسه کرد. آقای کروبی هم صحبت‌های فرمانده سپاه درباره اعتراضات را “سفیهانه” خواند و بعدتر گفت آیت‌الله خامنه‌ای صلاحیت رهبری ندارد.

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *