دفتر ترانزیت راهداری: احتمالا ۱۰۰ تا ۵۰۰ کامیون در گمرگ اسلام قلعه آتش گرفته اند

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۶

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ضمن تشریح جزئیات انفجار امروز گمرک اسلام قلعه افغانستان، گفت: با توجه به شدت انفجار و سرایت آتش سوزی به دیگر پارکینگ کامیون‌ها، احتمالا 100 تا 500 دستگاه کامیون در این حادثه آتش گرفته‌اند.

جواد هدایتی در تشریح آخرین وضعیت انفجار امروز در گمرک اسلام قلعه افغانستان اظهار داشت: این انفجار از بخش پارکینگ کامیون‌های حمل گاز آغاز شد و به سرعت به سمت پارکینگ‌های کامیون‌های دیگر در مجاورت این پارکینگ سرایت کرد، این حریق 1.5 ساعت بعد،به پارکینگ کامیون‌های حامل گازوئیل هم رسید و انفجار ادامه یافت.

آتش‌سوزی ‘گسترده’ در گمرک اسلام قلعه

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای افزود: طی هماهنگی با ستاد مدیریتی بحران و همکاران خودمان در پایانه‌ دو غارون، کامیون‌هایی که در مرز بودند و یا از مرز عبور کرده بودند، با بازگشایی مرز، سریعا به داخل کشور برگشتند و تلاش شد نسبت به برگشت سریع کامیون‌ها اقدام شود.

وی گفت: در خاک افغانستان هم به دلیل آنکه سرایت آتش سوزی به دیگر پارکینگ‌ها به سرعت انجام شد، هنوز گمانه‌زنی‌ها در مورد علت وقوع این انفجار ادامه دارد و اطلاعیه رسمی در باره علت وقوع این حادثه عنوان نشده است.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: گمانه زنی‌ها درباره علت وقوع این حادثه از خرابکاری طالبان مطرح شده است، تا اتصال سیستم‌های برق و مباحث فنی، اما تاکنون هیچ مقام رسمی افغانستان در باره علت وقوع این حادثه اطلاع رسمی نداده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آماری از میزان کامیون‌ها، تانکرها و نفتکش‌های سوخته وجود دارد؟ گفت: هنوز کشور افغانستان آماری اعلام نکرده است، اما با توجه به حجم و وسعت انفجار، ممکن است از 100 تا 500 دستگاه کامیون درگیر این انفجار شده و سوخته باشند.

هدایتی در باره آمار مصدومیت یا فوت افراد در این حادثه گفت: هنوز کشور افغانستان خبر رسمی در این باره نداده است و پس از این انفجار هم دیگر عبور از مرز انجام نشد که خبری داشته باشیم، اما با توجه به سرایت آتش سوزی به پارکینگ‌های اطراف، پیش بینی می‌شود، تعدادی کامیون ایرانی هم دچار حادثه شده باشد؛ به هر حال کامیون‌هایی که از مرز خارج می‌شوند، دقیقا موقعیت مکانی و پارکینگ آنها مشخص نیست، اما کنسولگری ما در هرات و سفارت ایران در افغانستان و کابل پیگیر موضوع هستند.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره فعالیت‌های سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این زمینه، اظهار کرد: هماهنگی‌ها با ستاد مدیریت بحران منطقه و استان خراسان و دستگاه‌های امدادی انجام شده است، تخلیه سریع کامیون‌های داخل صف و برگشت کامیون‌های که رفته بودند به داخل کشور، از دیگر فعالیت‌هایی بود که انجام شد و این کار با هماهنگی گمرک و مرزبانی به خوبی پیش رفت تا از انتقال حریق به داخل مرز خودمان جلوگیری شود.

هدایتی افزود: شدت انفجار به قدری زیاد بود که همکاران ما در پایانه مرزی می‌گویند، حرارت آن به خوبی حس می‌شد.

وی در پاسخ به این سوال که از سوی ایران نیز بابت اطفاء این حریق فعالیتی انجام شده است؟ گفت:‌ نزدیک‌ترین شهر ما به محل وقوع حادثه، تایباد است که حدود 2 دستگاه خودروی آتش‌نشانی بیشتر ندارد و اصلا نسبت به این حجم وسیع انفجار و آتش سوزی کافی نیست.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تصریح کرد: این اتفاق تلنگری است برای ما، در هر کدام از مرزهای ما می‌تواند این اتفاق رخ بدهد، صادرات و ترانزیت مواد نفتی و پتروشیمی در مرزهای ما زیاد است و روزانه 100 تا 200 دستگاه کامیون ترانزیتی یا صادراتی در مرزها داریم که عمدتاً ضروری است بابت آنها، بسته اصول پیشگیری اعمال شود.

معطلی 12 روزه کامیونهای حامل سوخت در مرز

هدایتی گفت:‌ هر تانکر 30 هزار لیتر فرآورده دارد و با فاصله 2 متری کنار هم ایستاده‌اند، رعایت آیین نامه حمل مواد خطرناک ضروری است و این که این خودروها نباید در مرز متوقف باشند، وقتی کامیونی محموله می‌آورد، فقط در مرز 12 روز بابت آزمایش آن کالا معطل می‌شود به هر حال مرز نباید محل این تشریفات زمان گیر باشد.

وی افزود: مدل این اتفاق هم چندی پیش در بیروت رخ داد، انباشت مواد خطرناک در یکجا خطرناک است به هر حال اگر آتش گرفت، اطفاء آن بسیار مشکل است و در این حوزه گمرک، نقش محوری دارد.

امروز با انفجار ظاهرا یک دستگاه تانکر حمل گاز در گمرک اسلام قلعه افغانستان، تعداد زیادی کامیون پس از آن انفجار گرفته و آتش گرفتند که این حریق کماکان ادامه دارد.

فارس:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *