مجلس شورای اسلامی کلیات لایحه اصلاحی بودجه ۱۴۰۰ را تصویب کرد

By | ۱۳۹۹-۱۱-۲۸

در ایران نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه (۲۸ بهمن) با ۲۱۱ رای موافق به کلیات اصلاحی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در ایران رای موافق دادند.

کلیات لایحه بودجه سال آینده نیمه آذرماه به مجلس ارائه شده بود ولی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۱۴ بهمن ماه آن را رد کرده بودند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس ایران گفته است پس از رد کلیات این لایحه، دولت حدود ۷ مورد اصلاح انجام داده است “که اکنون این لایحه جهت بررسی اصلاحات به کمیسیون تلفیق ارسال می شود.”

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران با دفاع از این لایحه به اصلاحات صورت گرفته اشاره کرده و گفته: “دولت طبق نظر مجلس الزامات حذف ارز ترجیحی را طی ۶ ماه فراهم می‌کند.”

ادامه سیاست عرضه دلار ترجیحی به قیمت ۴۲۰۰ تومان از موارد اختلاف دولت و مجلس بوده است که بعضی نمایندگان مجلس معتقدند “باعث رانت شده”.

علی ربیعی، سخنگوی دولت امروز از نامه اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری به آیت‌الله خامنه‌ای خبر داده؛ که “به موضوع ارز و هم کلیات بودجه اختصاص داشت و پاسخ ایشان زمینه همکاری‌های خوبی را فراهم کرد.”

تک نرخی بودن ارز در این نامه آورده شده بود و گفته شده بود “که موجب کمبود کالا و تورم و گرانی و تاثیر بر افزایش سایر قیمت‌ها می شود. “

سخنگوی دولت می‌گوید: “خوشبختانه پاسخی هم که داده شده این بود که توجه جدی به این مساله شود و این پاسخ زمینه همکاری های خوبی را هم فراهم کرده است.”

حالا با اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران قرار است طی ۶ ماه بستر حذف آن فراهم شود.

ربیعی

تغییرات لایحه بودجه ۱۴۰۰

در پی رد کلیات لایحه بودجه سال آینده در نیمه بهمن ماه، دولت ایران تغییراتی در این لایحه اعمال کرد که حالا به تصویب مجلس رسیده است؛ اما مهمترین تغییرات چه مواردی را شامل می‌شود؟

  • نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی و نرخ تسعیر ارز تغییری نکرده اما به دولت اجازه داده شده تا در شش ماهه اول سال آینده نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان را به تدریج تعدیل کند. این طرح ممکن است به پایان دولت حسن روحانی نرسد.
  • منابع پیش بینی شده در لایحه بودجه ۱۴۰۰ از سوی دولت ۸۴۱ هزار میلیارد تومان بود که در لایحه اصلاحی حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به این رقم اضافه شده و به ۸۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.
  • مژگان سخنگوی ستاد لایحه بودجه ۱۴۰۰ می‌گوید مهم‌ترین تفاوت در اصلاحیه بحث ارز تعدیلی و میزان درآمدهای نفتی بود که درآمدهای نفتی همان ۱۹۹ هزار میلیارد تومان اعمال و به مجلس ارائه شد که البته نظر مجلس ۲۵۰ هزار میلیارد تومان بود.
  • در لایحه اصلاحی پیشنهاد شده که ۱۰ هزار میلیارد تومان از بازپرداخت اوراق و ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز از اعتبارات هزینه‌ای کم شود.
  • دولت ایران با افزایش ۲۵ هزار میلیارد تومانی درآمدهای مالیاتی موافقت کرده است.
  • در نظر گرفتن سقف برای حقوق‌های بالا

آقای نوبخت به سایر موارد اصلاح شده در لایحه بودجه سال آینده هم اشاره کرده است؛ از جمله حداقل ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل سقف منابع لایحه تقلیل پیدا کرده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفته است: “همچنین با توجه به نگرانی‌هایی که برخی از منفی بودن تراز عملیاتی داشتند، با اصلاحیه صورت گرفته ۳۴ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی صورت گرفت و کسری یاد شده جبران شد.”

لایحه اصلاح شده که امروز به تصویب رسید البته مخالفانی داشت.

از جمله غنی نظری خانقاه که در اظهارات خود خواهان کنترل تورم و اقداماتی برای بهبود وضعیت معیشت شهروندان ایرانی شده است؛ به گفته او “در اصلایحه ارائه شده چنین وضعیتی دیده نمی‌شود.”

سخنگوی دولت ایران می‌گوید اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهوری به آیت‌الله خامنه‌ای نامه نوشته که “به موضوع ارز و هم کلیات بودجه اختصاص داشت و پاسخ ایشان (رهبر ایران) زمینه همکاری‌های خوبی را فراهم کرد.”

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته: ” دولت باید بودجه‌ای ارائه کند که دارای تبعیض نباشد بدین معنا که فردی حقوق ۵۰ میلیونی دریافت کند و در مقابل نیز دریافتی یک کارگر ۲/۵ میلیون تومان باشد بلکه باید تلاش کند تبعیض ها را کم کند ولی این وضعیت در اصلاحیه دیده نشده است.”

از دیگر نمایندگان مخالف الله وردی دهقانی بود که درباره تحقق درآمدهای نفتی ایران در سال ۱۴۰۰ ابراز تردید کرده است.

او گفته: “نیم میلیون بشکه به میزان فروش نفت در سال آینده اضافه شده که تحقق آن مشخص نیست و لایحه بودجه بیش از ۵۰ درصد به فروش نفت وابستگی دارد.”

کلیات لایحه بودجه سال آینده در حالی امروز به تصویب رسیده که دولت ایران از رد شدن قبلی کلیات لایحه بودجه در بهمن ماه استقبال کرده بود.

علی ربیعی، سخنگوی دولت این کشور گفته بود: “فکر می‌کنم پیام نگرانی دولت و اقتصاددانان از تغییرات اساسی و غیرکارشناسی در بودجه دریافت شد و اینکه به این نکات توجه و پیام‌ها دریافت شد از کلیت مجلس تشکر می‌کنیم.”

لایحه بودجه سال آینده قرار است از یکشنبه هفته آینده در سه شیفت بررسی شود.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *