تماس تلفنی صدراعظم آلمان با روحانی؛ نگرانی از تصمیم‌های جدید ایران

By | ۱۳۹۹-۱۱-۳۰

مرکل در تماسی تلفنی با روحانی، نگرانی‌های کشورش را درباره تصمیم‌های جدید ایران به اطلاع او رساند. ایران قصد دارد تعهدات خود را در چارچوب برجام کاهش دهد، درحالی‌که آلمان در کنار سایر طرف‌های غربی بر حفظ برجام تأکید دارد.

دیدار آنگلا مرکل و حسن روحانی در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در سپتامبر ۲۰۱۹

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، چهارشنبه ۲۸ بهمن برابر ۱۷ فوریه، در تماسی تلفنی با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، نگرانی‌های آلمان فدرال را درباره تصمیم‌های جدید ایران به اطلاع او رساند.

اشتفن زایبرت، سخنگوی دولت فدرال، در برلین اعلام کرد که آنگلا مرکل نسبت به “عدم پایبندی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام” ابراز نگرانی کرده است.

خانم مرکل در عین حال بر “علاقه شدید” آلمان و سایر طرف‌های غربی بر حفظ توافق اتمی (برجام) تأکید کرده است. او گفته است “اکنون زمان آن است که با روحیه‌ای مثبت اعتمادسازی کنیم و به راه‌حلی دیپلماتیک فرصت بدهیم”.

ایران قصد دارد از هفته آینده باز هم تعهدات خود را در چارچوب  توافق هسته‌ای (برجام) کاهش دهد و اعلام کرده است که فعالیت بازرسان آژانس انرژی هسته‌ای را از روز سه‌شنبه آینده محدود می‌کند.

در واکنش به این وضعیت خطیر است که پنجشنبه ۱۸ فوریه هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان برای دیدار و گفت‌وگو با وزیران خارجه بریتانیا و فرانسه به پاریس می‌رود. او سپس در گفت‌وگویی مجازی با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا شرکت خواهد کرد.

در حال حاضر سه قدرت بزرگ اروپایی با ایالات متحده آمریکا درباره احیای توافق هسته‌ای (برجام) سرگرم گفت‌وگو هستند.

واکنش و برداشت ایران

جمهوری اسلامی قدرت‌های بزرگ را متهم می‌کند که به تعهدات اقتصادی خود در چارچوب برجام عمل نکرده‌اند. ایالات متحده در مه ۲۰۱۸ به طور خودسرانه و یکجانبه از پیمان اتمی بیرون رفته و سایر امضاکنندگان برجام نیز از انجام کامل تعهدات خود سر باز زده‌اند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، تأکید کرده است: این قابل‌قبول نیست که ایران به تعهدات خود عمل کند، اما شش کشور بزرگ امضاکننده برجام (پنج به علاوه یک) از انجام تعهدات خود شانه خالی کنند.

قدرت‌های غربی بر ضرورت انعقاد توافقی فراتر از “برجام” تأکید دارند؛ توافقی که برنامه موشکی ایران را در بر گیرد و به “فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده” ایران در منطقه پایان دهد.

ایران اما هرگونه تغییر در متن توافقنامه برجام را به شدت رد کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در گفت‌وگو با صدر اعظم آلمان، ورود موضوعات جدید به برجام را امری غیرممکن خوانده و تاکید کرده است: «برجام به عنوان یک سند مصوب شورای امنیت و محصول تلاش‌های طولانی ایران و شش کشور بزرگ جهان، یک چارچوب مشخص دارد و غیرقابل تغییر است».

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در پیامی تلویزیونی گفته است: «به محض این که دیگران به برجام برگردند، ما نیز به طور کامل به تعهدات خود عمل می‌کنیم».

آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، چهارشنبه در یک سخنرانی گفت: «درباره برجام، حرف‌ها و وعده‌هایی گفته می‌شود. ولی ما حرف و وعده خوب که نقض و بر ضد آن عمل شود، زیاد شنیدیم. بنابراین حرف و وعده فایده ندارد و فقط عمل مهم است».

رهبر جمهوری اسلامی بر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران تأکید کرد.
دویچه وله:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *