واکنش ظریف به غیرفعال کردن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۱

محمدجواد ظریف اقدام دولت بایدن برای غیرفعال کردن مکانیسم ماشه را نشان‌دهنده پذیرش مجدد اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل از سوی آمریکا دانست و خواهان رفع فوری تمام تحریم‌هایی شد که ترامپ علیه ایران وضع کرده بود.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در توییتی ضمن استقبال از اقدام دولت جو بایدن در لغو فعال کردن مکانیسم ماشه نوشت: «این بدان معناست که تفسیر پمپئو از قطعنامه ۲۲۳۱ دیگر اعتبار ندارد. ما هم موافقیم. بنابراین مطابق این قطعنامه باید آمریکا فوری و بدون پیش شرط تمامی تحریم‌هایی را که ترامپ وضع کرده بود لغو کند.»

ظریف در ادامه توییترش بار دیگر تاکید کرد که در این صورت ایران نیز بلافاصله تمامی اقدامات تلافی جویانه‌ای را که تا کنون انجام داده بر می‌گرداند.

دولت بایدن پنج شنبه شب (۱۸ فوریه) به شورای امنیت سازمان ملل اطلاع داد که بازگشت خودکار تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران موسوم به ٬٬مکانیسم ماشه٬٬ را که در سپتامبر سال گذشته میلادی از سوی ترامپ اعلان شده بود و براساس آن تحریم‌ها دوباره به صورت اتوماتیک علیه ایران اعمال می‌شد را لغو می کند.

ظریف پنج شنبه نیز پس از هشدار آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه به ایران برای لغو تعهدات برجامی‌اش در توییترش نوشت: «به جای مته به خشخاش گذاشتن و متهم کردن ایران، سه کشور اروپایی باید تعهدات خودشان را ایفا کنند و به تروریسم اقتصادی ترامپ علیه ایران پایان دهند.»

وزیر خارجه جمهوری اسلامی بار دیگر تاکید کرد که آنچه ایران انجام داده واکنشی به نقض تعهدات کشورهای اروپایی بوده است و اگر از عواقب اقدامات ایران هراس دارند ٬٬باید علت را از بین ببرند٬٬.

پنج شنبه شب وزرای خارجه آمریکا، بریتانیا، آلمان و فرانسه پس از دیدارشان طی بیانیه مشترکی در مورد “پیامدهای شدید” ادامه نقض تعهدات برجامی از سوی ایران هشدار دادند و از این کشور خواستند که تعهدات خود مندرج در توافق‌نامه اتمی (برجام) را “بدون قید و شرط” رعایت کند.

محمد جواد ظریف همچنین در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی تاکید کرده که اقدامات ایران در چارچوب برجام و “جبرانی” بوده است.

او گفت: «اروپائی‌ها می‌دانند که ما یکسال به آن‌ها فرصت دادیم تا اقدامات جبرانی را انجام دهند، اما انجام ندادند. آمریکا هم به تعهداتش بازنگشت و برغم آنکه اعلام کرده بود سیاست فشار حداکثری شکست خورده است اما کماکان این سیاست را ادامه می‌دهد. لذا اروپایی‌ها باید توجه کنند که فشار به ایران کارساز نیست و اظهارات بی ارزش هم فایده‌ای ندارد.»

ایران یک سال پس از خروج ترامپ از برجام لغو گام به گام تعهدات برجامی‌اش را آغاز کرد. در آخرین اقدام قرار است روز ۵ اسفند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند.

همزمان سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی نیز به اقدامات تازه امریکا واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: «یادآوری: به دلیل خروج آمریکا از برجام دیگر پنج به علاوه یک وجود ندارد. حالا فقط ایران و کشورهای چهار به علاوه یک باقی مانده‌اند. به خاطر داشته باشید که ترامپ این اتاق را ترک کرد و  سعی کرد آن را منفجر کند. حرکات نمادین خوبند اما احیای پنج به علاوه یک نیاز به عمل دارد: برداشتن تحریم‌ها. ما هم پاسخ خواهیم داد. این ترتیب کلیدی است: تعهد دادن، عمل کردن و بعد ملاقات.»

این توُییت خطیب زاده پاسخی است به اعلان آمادگی دولت بایدن  برای مداکره با ایران در چارچوب بازگشت به توافق اتمی سال ۲۰۱۵ و رد قاطعانه سیاست فشار حداکثری ترامپ که باعث ایزوله شدن ایران شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، ند پرایس در یک بیانیه گفت که ایالات متحده دعوت اتحادیه اروپا برای شرکت در یک نشست مشترک با پنج عضو شورای امنیت سازمان ملل و ایران را درباره توافق اتمی می‌پذیرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این اقدامات نتیجه مذاکراتی بود که آنتونی بلینکن وزیر خارجه با همتایان بریتانیایی، فرانسوی و آلمانی‌اش در روز پنج شنبه ۱۸ فوریه انجام داد و در حالی انجام شد که بایدن خود را برای اولین دیدار مهم مجازی‌اش با رهبران دنیا آماده می‌کند.
دویچه وله :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *