نامه کانون مدافعان حقوق بشر به کمیساریای عالی حقوق بشر در رابطه با اعتراضات سراوان: اعتراض به تبعیض و کشتار مردم

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۷

در پی شلیک نیروهای امنیتی و کشتار جمعی از سوختبران و شهروندان سراوان، «کانون مدافعان حقوق بشر» طی نامه‌ای ب کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواهان رسیدگی فوری «نسبت به سیاست‌های خشونت‌آمیز و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی» شد.

در نامه کانون مدافعان حقوق بشر با اشاره به فقر و بی‌کاری در سیستان و بلوچستان و نیز اعدام ۲۱ بلوچ زندانی در یک ماه اخیر، شلیک مستقیم به مردم سراوان یادآور سرکوب آبان ۹۸ ذکر شده.
کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست «شیرین عبادی» حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، این نامه را در دو نسخه انگلیسی و فارسی برای کمیساریای عالی حقوق بشر و رونوشت به «جاوید رحمان» گزارشگر ویژه حقوق بشر ایران ارسال کرده است.

متن کامل نامه را در ادامه بخوانید

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد احتراما به اطلاع می‌رساند؛ خبرهای هولناک و تکان‌دهنده از کشتار بی‌رحمانه مردم بی‌پناه و محروم «سراوان» موجب نگرانی جامعه ایران شده است. مردم محروم سیستان و بلوچستان که طی ماه گذشته شاهد اعدام بیش از ۲۱ نفر از بلوچ‌های زندانی بوده‌اند، در شرایط تبعیض‌آمیز و فقر و محرومیت طاقت‌فرسایی زندگی می‌کنند. بی‌کاری و گرسنگی موجب شده تا مردم حداقل از طریق سوختبری به امرار معاش خود بپردازند که متاسفانه با خشونت و سرکوب نیروهای امنیتی مواجه شده‌اند.

نیروهای حکومت روز ۵ اسفند ماه با شلیک مستقیم گلوله به سوی مردم، بار دیگر اقدام به قتل دست‌کم ۱۰ نفر از مردم بی‌سلاح و بی‌پناه کرده که موجب نگرانی است. این اقدام یادآور کشتار بی‌رحمانه مردم معترض به گران شدن بنزین در آبان سال ۹۸ است که توسط نیروهای امنیتی با شلیک مستقیم کشته شدند.

کانون مدافعان حقوق بشر ضمن اعتراض شدید نسبت به اعمال سیاست‌های تبعیض‌آمیز و فقر و محرومیت‌زای حکومت ایران و برخورد خشونت‌آمیز با تلاش مردم برای امرار معاش خود، و کشتار و شلیک مستقیم به مردم توسط نیروهای امنیتی؛ خواهان رسیدگی فوری آن مقام محترم نسبت به سیاست‌های خشونت‌آمیز و کشتار مردم توسط نیروهای امنیتی حکومت جمهوری اسلامی ایران است.
کانون مدافعان حقوق بشر (ششم اسفند ۱۳۹۹)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *