اعتصاب و طوفان توییتری:«سراوان تنها نیست»

By | ۱۳۹۹-۱۲-۰۷

هزاران کاربر در شبکه‌های اجتماعی، کارزاری اعتراضی به شیوه برخورد حکومت با سوخت‌بران راه انداخته‌اند

برخی گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی، از اعتصاب در شهر سراوان و برخی دیگر از شهرهای استان سیستان و بلوچستان و فضای امنیتی شدید در این شهرها حکایت دارد. هرچند، رسانه‌های دولتی در ایران گزارشی در این زمینه منتشر نکرده‌اند.

بیشتر کاربران، حکومت را مسبب وضعیتی می‌دانند که شهروندان کرد یا بلوچ را ناگزیر به کولبری و سوخت‌بری می‌کند

در پی کشته شدن دست کم ده سوخت‌بر بلوچ در روز دوشنبه، ۴ اسفند و درگیری‌های روز سه‌شنبه در سراوان، هزاران کاربر در شبکه‌های اجتماعی، کارزاری اعتراضی به شیوه برخورد حکومت با سوخت‌بران راه انداخته‌اند.

شامگاه سه‌شنبه، ۵ اسفند، کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز با هشتگ‌هایی مانند #سوخت‌بر_نکشید، #سراوان، #سراوان_تنها_نیست و #DontKillBaloch با محکوم کردن کشتار سوخت‌بران و ستم و تبعیض حکومتی نسبت به مردم  بلوچ، این موضوع را به ترند اول ایران در توییتر بدل کردند.

روز گذشته، خانواده‌های سوخت‌بران کشته شده و شماری از مردم سراوان، تجمعی اعتراضی در مقابل فرمانداری سراوان برگزار کردند. این تجمع به درگیری بین معترضان و ماموران انتظامی و امنیتی انجامید و در پی آن، معترضان پس از ورود به به ساختمان فرمانداری، آن را برای ساعاتی در اختیار گرفتند.

هرچند، همزمان با اعتراضات روز سه‌شنبه در سراوان، گزارش‌هایی از قطع دسترسی به اینترنت در استان سیستان و بلوچستان منتشر شد، اما همزمان انتشار برخی گزارش‌ها و ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌داد که در تجمعات روز سه‌شنبه تیراندازی‌هایی صورت گرفته است.

کانال تلگرامی کمپین فعالان بلوچ دیروز خبر داد که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن معترضانی که به خاطر کشته‌شدن سوخت‌بران از سوی سپاه، با گلوله‌های ساچمه‌ای و مشقی به سمت معترضان تیراندازی و گاز اشک‌آور هم پرتاب کرده‌اند. به گزارش این کانال تلگرامی، شماری از معترضان زخمی شده‌اند.

خبرگزاری هرانا در گزارشی با اشاره به کشته شدن سوخت‌بران و اعتراضات پس از آن نوشته است که سالانه ده‌ها نفر از شهروندان بلوچ در استان‌های شرق و جنوب ایران مانند سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان به ضرب گلوله نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته می‌شوند.

بیشتر کاربران، حکومت را مسبب وضعیتی می‌دانند که شهروندان کرد یا بلوچ را ناگزیر به کولبری و سوخت‌بری می‌کند.

شاهزاده رضا پهلوی در اکانت توییتری خود نوشت:« سوخت‌بری انتخاب هم‌میهنان بلوچ مظلوم ما در سیستان و بلوچستان نیست. این جمهوری اسلامی است که مردم محروم استان‌های مرزی ایران را به کارهای خطرناکی چون سوخت‌بری و کولبری وادار کرده و خود نیز آنها را به گلوله می‌بندد.»

به نوشته او، « ریزش مردم شجاع #سراوان علیه ظلم و ستم بی‌پایان این رژیم، شایسته تقدیر و همراهی ماست. باور دارم که در ایران آباد و آزاد فردا، سیستان و بلوچستان طعم رونق و رفاه را خواهد چشید. #سراوان_تنها_نیست»

محمد آقازاده، روزنامه‌نگار، در توییتی نوشت:«صد میلیارد دلار در ده سال از کشور قاچاق شده، چرا هیچ‌کدام از ارزبرها شناسایی و محاکمه نشدند؟ با این پول می‌شد کشور را در مدار توسعه قرار داد. همه کولبرها و سوخت‌برها با داشتن کار این شغل را رها می کردند. آنها که به‌خاطر قاچاق یقه جرمی دهند، چرا از خروج صد میلیارد دلار هیچ نمی‌گویند؟»

مهدی محمودیان، از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به جلسه اخیر مجلس خبرگان رهبری نوشت: «جناب نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، که خدای‌تان از دوچرخه سواری زنان خشمگین می‌شد، از خدایتان بپرسید آیا امشب از سرخی آسمان سراوان خونین شرمنده نیست؟»

در مقابل، شماری از کاربران هوادار جمهوری اسلامی در داخل و خارج از کشور، با قاچاقچی خواندن سوخت‌بران، آنها را متهم دانستند و برخورد خشن ماموران نظامی و انتظامی با آنان را اقداماتی قانونی قلمداد کردند.

حمزه غالبی، در توییتی نوشت:«به قاچاقچی مواد مخدر هم بگیم رنج‌بر، به قاچاقچی کارگر جنسی هم بگیم جا بر.»

اکانت توییتری ۱۵۰۰ تصویر، که به شناسایی و معرفی جان‌باختگان اعتراضات آبان ماه می‌پردازد، با انتشار عکس یکی از کشته‌شدگان نوشت:« اَنس سیدزاده و دو فرزند خردسالش، یکی از سوختبرانی که ۴ اسفند ۱۳۹۹ با گلوله‌ی نیروهای امنیتی کشته شد. برادرش نوشته: «کودکانی که برای همیشه چشم به راه پدر ماندند تا لقمه نانی بیاورد..»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *