عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست: در زمینه توسعه انرژی‌های پاک رتبه آخر جهان هستیم

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۰

عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست ایران گفته است ایران در زمینه توسعه انرژی‌های پاک «ضعیف‌ترین عملکرد» را دارد و «رتبه آخر در جهان» را کسب کرده است.

او در مصاحبه‌ای که روز یک‌شنبه، ۱۰ اسفند در روزنامه اعتماد منتشر شده است، با انتقاد از بالا بودن شدت مصرف انرژی در ایران گفته است ایران بر اساس گزارش‌های منتشره مرتبط با معاهده پاریس، در زمینه مبارزه با گرمایش جهانی نیز همراه کشورهایی مثل «آمریکا و عربستان»، دارای «بدترین عملکرد» است.

کلانتری همچنین با اشاره به بحث پیوستن ایران به معاهده پاریس، می‌گوید این بحث در مجلس به مشکل برخورده و «فکر می‌کنند که اگر عضو معاهده پاریس شویم، جلوی توسعه کشور گرفته خواهد شد».

پس از سال‌ها مذاکره و ناتوانی جامعه بین المللی برای دستیابی به معاهده‌ای فراگیر در جهت مقابله با تغییرات آب‌وهوایی زمین، سران کشورهای جهان در پاییز سال ۹۴ در پاریس به‌ توافقی دست یافتند.

هدف بلندمدت توافق این است که نگذارد دمای زمین بیش از «۲ درجه سانتیگراد» افزایش یابد. برای تحقق این هدف، کشورهای جهان توافق کردند با اجرای سیاست‌هایی، هرچه سریع‌تر جلوی انتشار گازهای گلخانه‌ای را بگیرند.

در طول سال‌های گذشته مقام‌های دولت ایران بارها خواستار پیوستن به این معاهده شده‌اند، از جمله آبان سال ۹۷، وزرای نفت و خارجه در نامه‌‌های جداگانه به حسن روحانی خواستار الحاق ایران به توافق‌ پاریس شدند ولی این موضوع کماکان بین مجلس و شورای نگهبان سرگردان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *