کمپین فعالان بلوچ: ضرب و شتم و بازداشت گسترده معترضان به کشتار سوخت بران

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۱

نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف استان، معترضان را مورد ضرب و شتم و بازداشت قرار دادند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز گذشته ۸ اسفند ماه ۹۹، مأموران آگاهی ایرانشهر با تیراندازی به سمت معترضان، دست کم ۴ نفر را پس از ضرب و شتم بازداشت کردند.
همچنین در این روز دستکم سه معترض در “شورو” از توابع شهرستان زاهدان توسط نیروهای ضد شورش بازداشت شدند.

هویت یکی از بازداشت شدگان ایرانشهر “یحیی شکل زهی” عنوان شده است.

هویت بازداشت شدگان شورو “زکریا” و “سعید” فرزند یار محمد و “عبدالجلیل” فرزند ملاحسین عنوان شده است. این سه نفر از طایفه شه بخش هستند.

بر اساس گزارش های دریافتی، نیروهای آگاهی ایرانشهر به سمت معترضان شلیک کرده اند که بر اثر آن یحیی از ناحیه پا مجروح شده و به مسجدی در خیابان فردوسی پناه برده است.

مأموران آگاهی با کشف مکان اختفای یحیی، او را بازداشت کرده و به مکانی نامعلوم انتقال داده اند.

با وجود مراجعه خانواده و نزدیکان یحیی به مراکز درمانی، تاکنون خبری از وضعیت او در دسترس نیست.

همچنین روز چهارشنبه ۶ اسفند ماه ۹۹،نیروهای انتظامی با شلیک گلوله پلاستیکی به یک دانش آموز موتور سوار، سبب جراحت او از ناحیه پا شدند.

هویت این شهروند “دانیال سعیدی” ۱۴ ساله فرزند غلام جان ساکن اسپیچ سراوان اعلام شده است.

منابع مطلع از بهبودی حال دانیال خبر دادند. او دانش آموز کلاس هشتم است.

بازداشت معترضان به کشتار سوخت بران در روزهای اخیر در مناطق مختلف بلوچستان افزایش یافته اما آمار دقیق آن به علت قطعی و اختلال اینترنت به دست کمپین نرسیده است.

مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی، مولانا عبدالرحمن چابهاری، مولانا محمد حسین گرگیج، مولانا عبدالغفار نقشبندی، مولانا سید عبدالکریم حسین‌پور پور، مولوی ساداتی، مولوی تاج محمد دهانی و جمعی از دیگر علمای اهل سنت کشتار سوخت بران مرزی را محکوم کردند و خواستار اشد مجازات برای عاملین این حادثه شدند.

لازم به ذکر است روز دوشنبه ۴ اسفند ماه ۹۹، تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سوخت بران مرزی، ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت. به دنبال این حادثه موج گسترده ای از اعتراضات در سراوان و سپس در سایر شهرهای استان شکل گرفت و هنوز ادامه دارد.

بازداشت شماری از سوخت بران در مرز سراوان

همزمان با کشتار سوختبران مرزی، شماری از سوخت بران توسط سپاه پاسداران بازداشت شدند.

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، روز دوشنبه ۴ اسفند ماه ۹۹، پس از تیراندازی نیروهای سپاه پاسداران به سوخت‌بران مرزی، شماری از سوخت بران بازداشت شدند.

هویت یکی از بازداشت شدگان “حسین ناروئی” فرزند گل محمد اهل روستای سرتختی شهرستان بمپور عنوان شده است.

حسین برادرزاده رستم و نورمحمد ناروئی از اهالی لاشار که در نروژ اقامت دارند است.

از هویت سایر بازداشت شدگان تاکنون خبری در دست نیست.

لازم به ذکر است روز دوشنبه ۴ اسفند ماه ۹۹، در نقطه صفر مرزی با تیراندازی مستقیم نیروهای سپاه پاسداران به سوخت‌بران ، ده ها نفر کشته و زخمی شدند.

خانواده های قربانیان و جمعی از مردم سراوان در اعتراض به کشتار سوخت بران روز سه‌شنبه ۵ اسفند ماه، در برابر فرمانداری این شهر تجمع کردند که تجمع مسالمت آمیز آنها با یورش نیروهای امنیتی، به تیراندازی و خشونت کشیده شد. در پی این اقدام دامنه اعتراضات به تمامی شهرهای استان گسترش یافت.

به دنبال اعتراضات مردم به کشتار سوختبران در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان،نیروهای امنیتی اعتراضات را سرکوب، معترضان را بازداشت و اینترنت را در استان قطع کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *