توییت ظریف به دنبال مصاحبه محسن رضایی درباره برجام: با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته نشود

By | ۱۳۹۹-۱۲-۱۶

وزیر خارجه ایران گفت که سخنان دیگر شخصیت‌های سیاسی جمهوری اسلامی درباره برنامه هسته‌ای و برجام ارتباطی با دولت ندارد و او به زودی طرح خود را از طریق کانال‌های دیپلماتیک ارائه می‌کند.

محمد جواد ظریف روز جمعه ۱۵ اسفند بدون اشاره به نام کسی در توییتر نوشت: «عرصه سیاسی ایران پویاست و مقامات نظرات متنوعی مطرح می‌کنند. اما آن نظرات نباید با سیاست رسمی دولت اشتباه گرفته شود.»

ساعاتی قبل از آن محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه‌ای با روزنامه فایننشال تایمز گفته بود اگر غرب «سیگنال‌های روشنی» بفرستد و برای نمونه اعلام کند که تحریم‌های آمریکا ظرف یک سال برچیده خواهد شد، ایران آماده بازگشت به مذاکرات است.

این مصاحبه واکنش بلافاصله سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه، را در پی داشت که تاکید کرد سخنان آقای رضایی نظرات شخصی او بوده است.

محسن رضایی اما ساعاتی بعد بدون اشاره به مصاحبه خود با روزنامه فایننشال تایمز موضعی متفاوت اتخاذ کرد و گفت که هیچ مذاکره‌ای انجام نمی‌شود.

آقای رضایی در توییتر نوشت: «آمریکا و اروپا باید تحریم‌ها را بردارند و خسارات ناشی از تحریم را جبران کنند. با امریکا هم مذاکره‌ای در کار نخواهد بود.»

با این حال توییت محمدجواد ظریف یک وجه دیگر هم داشت، این که او خبر داد ایران قصد دارد طرحی را از طریق کانال‌های دیپلماتیک در رابطه با برجام ارائه کند.

وی نوشت: «من، به عنوان وزیر خارجه و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، به زودی طرح اقدام سازنده و دقیق خودمان را ارائه خواهم کرد- البته از طریق کانال‌های دیپلماتیک.»

اظهارات آقای ظریف درباره «طرح اقدام سازنده» در حالی است که وی بارها اعلام کرده «برجام قابل مذاکره نیست» اما از سوی دیگر، آمریکا و کشورهای اروپایی می‌گویند باید بر سر برجام دوباره مذاکره شود.

در این میان خبرگزاری رویترز روز جمعه گزارش داد که احتمالا مذاکرات اعضای برجام با حضور نماینده آمریکا تا عید نوروز آغاز شود.

همچنین آمریکا به همراه آلمان، بریتانیا و فرانسه طرح تصویب قطعنامه توبیخی علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را متوقف کردند که با استقبال وزارت خارجه ایران مواجه شد.

با استفاده از گزارش‌های وزارت خارجه ایران، فایننشال تایمز و رادیو فردا؛ ف.ق/س.ن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *