نرگس محمدی به همراه یک فعال مدنی سعودی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شد‎

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۲

دو نماینده پارلمان نروژ، نرگس محمدی فعال حقوق بشر را به همراه لُجین الهذلول فعال حقوق بشر عربستانی نامزد دریافت جایزه صلح نوبل کردند.

کاری اندرسن و کاری الیزابت کاسکی با اشاره به فعالیت‌های این دو زن عنوان کردند که «اعطای جایزه صلح نوبل به آنها نشان خواهد داد که تأکید بر احترام به حقوق زنان فراتر از خط‌کشی‌های دینی و سیاسی است که خاورمیانه را از هم جدا کرده است».

این نمایندگان در بیانیه‌ای که نسخه‌ای از آن برای رادیو فردا ارسال شده است، نوشته‌اند: «احترام به حقوق انسانی زنان در غیاب تبعیض جنسیت محور، پایه‌های توسعه صلح‌آمیز در جامعه هر کشوری است. و حال در منطقه‌ای مملو از خشونت و تنش، مانند خاورمیانه، مشارکت زنان در سطحی برابر با مردان به کاهش تنش کمک می‌کند.»

آنها در ادامه بیانیه خود یادآور شده‌اند: «اهدای جایزه نوبل صلح به زنانی در هر دو سوی تیزترین خط تنش در خاورمیانه، ایران و عربستان سعودی، به معنای به رسمیت شناختن این پایه و اساس برای همزیستی مسالمت‌آمیز خواهد بود، و این زنان در هر دو کشور با پافشاری بر اینکه باید همه جمعیت کشورشان از آزادی و حق مشارکت بهره‌مند باشند، این پایه و اساس را می‌سازند». ‎‎

نرگس محمدی مهر ماه گذشته از زندان آزاد شد. او سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در ایران است که پیشتر با اتهاماتی چون فعالیت تبلیغی علیه نظام و تشکیل کارزار لغو اعدام به تحمل ۱۶ سال حبس محکوم شده بود.

لُجین الهذلول نیز در عربستان سعودی مدتی در زندان بود و به تازگی آزاد شده است. خانم الهذلول، ۳۱ ساله، از جمله زنانی بود که برای دستیابی به حق رانندگی زنان و رفع حق حاکمیت مردان بر زنان، تلاش می‌کرد. این قوانین در دو سال اخیر تغییر کردند، اما برخی فعالان این حوزه همچنان در زندان هستند.

در روند نامزدی جایزه صلح نوبل، نهادها و گروه‌های مختلف می‌توانند چهره‌هایی را برای دریافت این جایزه پیشنهاد کنند، اما چنین پیشنهادی تنها پس از همراهی دست‌کم یک نماینده پارلمان نروژ به طور رسمی تبدیل به نامزدی می‌شود.

دیگر جوایز نوبل توسط آکادمی سلطنتی سوئد اعلام و اهدا می‌شود، اما برنده جایزه صلح نوبل توسط کمیته صلح نوبل در نروژ تعیین می‌شود. همچنین اسامی نامزدهای دریافت جوایز نوبل، هیچگاه به طور رسمی اعلام نمی‌شود.

تا کنون یک زن ایرانی،‌ شیرین عبادی وکیل و فعال حقوق بشر، جایزه صلح نوبل را دریافت کرده است. برنده این جایزه نیز پاییز آینده اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *