جک استرا: سه مقام ایرانی که برای مذاکرات تانک چیفتن به لندن آمده بودند، در فرودگاه بازداشت شدند

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۳

جک استرا سیاستمدار و وزیر خارجه اسبق بریتانیا در مصاحبه‌ای گفته سه مقام ایرانی که سال ۲۰۱۳ برای مذاکره درباره تانک‌های چیفتن به لندن آمده بودند، در فرودگاه بازداشت و پس از سه روز بازگردانده شدند.

آقای استرا که در رابطه با پرونده نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی بریتانیایی، با رادیوی چهار بی‌بی‌سی گفت‌وگو می‌کرد، گفت در گذشته بریتانیا تلاش‌هایی برای پرداخت بدهی ایران بابت قرارداد تانک‌های چیفتن در زمان شاه انجام داده که او یکی از این اقدامات را “شرم آور برای بریتانیا” خوانده است.

او اولین وزیر خارجه بریتانیا بوده که پس از انقلاب، در سال ۱۳۸۰به تهران سفر کرده و کتابی درباره روابط دو کشور نوشته است

خانم زاغری بعد از پایان دوران محکومیت ۵ ساله آزاد شده اما دستگاه قضایی ایران برای او پرونده دیگری باز کرده که فردا یکشنبه دادگاه آن است.

ریچارد رتلکیف، همسر خانم زاغری چند سال پیش اعلام کرد که پرونده همسرش “در گرو پرداخت بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی بریتانیا به ایران” برای یک قرارداد نظامی در زمان آخرین شاه ایران است. محمدرضا پهلوی قرارداد خرید تانک‌های چیفتن را امضا و پول آن را پرداخت کرده بود اما بخشی از تانک‌ها با وقوع انقلاب هیچ گاه به ایران تحویل داده نشد.

مقامات معمولا ارتباط پرونده طلب ایران و بازداشت نازنین زاغری را رد می‌کنند. سیمون مک دونالد، معاون سابق وزارت خارجه بریتانیا چند روز پیش در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفت این دو پرونده جدا از هم هستند اما در عین حال او خبر داد که مذاکرات با ایران برای بازپرداخت این بدهی در جریان است.

جک استرا، وزیر خارجه اسبق بریتانیا به رادیو بی‌بی‌سی گفته که حل این ماجرا طول کشیده و باید زودتر از اینها بدهی ایران پرداخت می‌شده است.

او درباره تلاش‌های قبلی که به شکست و به گفته او “رسوایی” رسیده توضیح داد: در سال ۲۰۱۳ سفارت بریتانیا در تهران به سه مقام ایرانی ویزای سفر داد که همه می‌دانستند برای مذاکرات درباره پرداخت بدهی تانک های چیفتن به ایران است. آنها به هیترو [فرودگاه اصلی لندن] رسیدند و به طور کاملا قانونی وارد بریتانیا شدند اما ماموران اداره مهاجرت آنها را مانند متقاضیان پناهندگی سه روز در بازداشت نگه داشتند و سپس اخراج کردند.

مجری برنامه تودی رادیو بی‌بی‌سی از آقای استرا پرسید که می‌داند تحریم‌ها کار را مشکل کرده اما در دولت اوباما پول نقد به ایران پرداخت شد و آیا دولت بریتانیا قصد دارد بدهی ایران را بپردازد. در پاسخ به این سوال آقای استرا گفت مطمئن است دولت دنبال هر امکانی برای انتقال این پول به ایران است اما تحریم‌ها کار را مشکل کرده است: “بله جان کری [وزیر خارجه دولت اوباما] توانست دو میلیارد دلار اسکناس را با هواپیما به ایران بفرستد اما به خاطر ترامپ تدابیر سخت‌تر شده و برای مثال خدمات سوییفت بین المللی پول به ایران قطع شده است.”

سیمون مک دونالد هم در مصاحبه چند روز خود گفته بود که تصور می‌کند “این بازی به پایان” نزدیک شده است.

به گفته آقای استرا پرونده نازنین زاغری نباید ارتباطی با موضوع بدهی داشته باشد اما به گفته او مقام‌های ایران این دو موضوع را به هم وصل کرده‌اند. او گفت “حسن روحانی در گفت‌وگوی دهم مارس با بوریس جانسون، همتای بریتانیایی خود گفته ‘بی تردید تسریع در بازپرداخت طلب‌های ایران، در رفع مشکلات دیگر روابط نیز موثر است ‘، که همه اینطور برداشت کردند که بدهی بریتانیا به پرونده نازنین زاغری ارتباط دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *