مقام وزارت صنعت: مرغ و روغن وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به خارج قاچاق می‌شود

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۵

یک مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته است که برخی از کالاهای اساسی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور می‌شوند، دوباره به خارج از ایران قاچاق می‌شود.

صدیف بیک‌زاده، مدیرکل دفتر امور بازرگانی این وزارتخانه در مصاحبه با خبرگزاری ایلنا از مرغ و روغن به عنوان کالاهای اساسی وارداتی نام برده که صادرات رسمی آنها ممنوع است ولی «بخشی از این کالاها از مرز خارج می‌شود».

او به میزان صادرات قاچاق و مقصد دقیق این کالاها اشاره نکرده است ولی گفته است که « قیمت داخلی این کالاها حدود یک پنجم قیمت آنها در آن سوی مرزها است و در این شرایط میل قاچاق این کالاها افزایش پیدا می‌کند».

آقای بیک‌زاده تاکید کرده است که «تغییر تقاضا از طریق قاچاق» روی عرضه و تقاضای این کالاها و همچنین قیمت آنها تاثیر می‌گذارد.

اعلام قاچاق معکوس کالاهایی مثل مرغ در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای گذشته گزارش‌های متعددی از گرانی مرغ در ایران و تشکیل صف‌های طویل برای خرید مرغ با قیمت دولتی منتشر شده است.

علاوه بر مرغ، قیمت سایر کالاهای اساسی وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی نیز افزایش یافته است.

در همین راستا، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی استان تهران نیز روز ۱۹ اسفند گفته بود که با وجود واردات کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی، قیمت این کالاها در طول ۱۱ ماه گذشته ۶۶ درصد افزایش یافته است.

طبق برآوردهای رسمی مرکز آمار ایران، قیمت هر کیلوگرم مرغ و گوشت قرمز در یک سال گذشته به ترتیب دو برابر و ۳۰ درصد افزایش یافته و در مقابل، از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۸ مصرف گوشت ایرانیان حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

قاسم‌علی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران از کاهش ۳۵ درصدی تقاضای مواد غذایی در اسفندماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

با وجود چنین گزارش‌هایی، مقام‌های دولت روحانی از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی دفاع می‌کنند و می‌گوید تخصیص ارز به این روش بر کاهش فشار بر زندگی مردم موثر بوده است.

بحث قاچاق معکوس کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند، پیش از این در جریان بحران انسولین نیز مسئله ساز شده بود.

مهرماه امسال پس از نایاب شدن انسولین در ایران، محمود نجفی عرب، عضو اتاق بازرگانی ایران گفت که « ۱/۵ برابر نیاز کشور انسولین وارد کرده‌اند» ولی کمبود آن به خاطر «قاچاق معکوس» و «خروج غیرقانونی انسولین» از ایران به مقصد دیگر کشورهاست.

او تاکید کرد که علت این امر تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات داروی ارزان است و بعد برخی افراد «با قیمت دلار بازار آزاد»، داروهای وارداتی را به مشتریانی دیگر کشورها می‌فروشند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *