گروسی: ایران با افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم به توانایی تولید بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۵

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید با افزایش میزان و حجم اورانیوم غنی‌سازی شده در ایران، این کشور به توانایی لازم برای تولید بمب اتمی نزدیک‌تر می‌شود.

رافائل گروسی در مصاحبه با روزنامه «نیکی آسیا» ژاپن که روز یکشنبه ۲۴ اسفند منتشر شد گفت که آژانس به همین دلیل در پی آغاز دوباره بازرسی‌های گسترده از تاسیسات هسته‌ای ایران است.

ایران روز پنجم اسفند با تعلیق پروتکل الحاقی، سطح دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را کاهش داد؛ موضوعی که با هشدار اعضای اروپایی برجام و آمریکا مواجه شد.

ایران همچنین از ماه‌ها روند غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را آغاز کرده است.

آقای گروسی می‌گوید غنی‌سازی ۲۰ درصدی موضوع بسیار مهمی است، چرا که افزایش سطح غنی‌سازی از این مرحله به بعد برای تولید بمب هسته‌ای آسان‌تر می‌شود.

او برنامه هسته‌ای ایران را «فوق‌العاده حساس» توصیف کرد و گفت: «روشن است که از این پس برای اطمینان از عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران به سمت تولید بمب اتمی، نیاز است که بازرسی‌ها افزایش یابد».

اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی برجام طی دو ماه گذشته تلاش‌هایی را برای برگزاری مذاکرات مشترک با حضور ایران و آمریکا به منظور احیای برجام آغاز کرده‌اند که مورد استقبال آمریکا قرار گرفته، اما ایران این مذاکرات را رد کرده و گفته است که برای احیای این توافق نیازی به مذاکرات جدید نیست و تنها باید تحریم‌های آمریکا لغو شود.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، در اردیبهشت سال ۹۸، به شکل تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرد و اخیرا محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام مدعی شد که اگر دولت سطح غنی‌سازی اورانیوم را به ۶۰ درصد برساند، این مسئله به «برداشته شدن تحریم‌های آمریکا می‌انجامد».

آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز چهارم اسفند گفته بود: «برای پیشران هسته‌ای یا کارهای دیگر ممکن است غنی‌سازی را به ۶۰ درصد هم برسانیم».

برای تولید بمب اتمی نیاز به غنی‌سازی اورانیوم تا سطح ۹۰ درصد است.

مدیرکل آژانس در مصاحبه روز یکشنبه خود گفته است که ذخایر اورانیوم ۲۰ درصدی غنی‌سازی شده ایران به ۲۰ کیلوگرم و ذخایر اورانیوم ۳.۷ درصد آن به ۳۰۰۰ کیلوگرم رسیده است.

بر اساس برجام، ایران تنها مجاز است تا سقف ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۳.۷ درصد در اختیار داشته باشد و غنی‌سازی بیش از این میزان ممنوع است.

آقای گروسی در ادامه گفته است ایران همچنین ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را با نصب سانتریفوژهای پیشرفته‌تر افزایش داده است.

بر اساس گزارش روز ۱۸ اسفند آژانس، ایران چهارمین آبشار از سانتریفوژهای غنی‌سازی نسل آی‌آر-۲ را در زیرزمین تاسیسات هسته‌ای نطنز نصب کرده و نصب پنجمین آبشار از این نوع سانتریفوژ در حال انجام است.

آقای گروسی می‌گوید آژانس در ماه آینده میلادی مذاکرات فنی با تهران خواهد داشت که یکی از موضوعات در دستور کار، کشف آثار اورانیوم در دو سایت اعلام نشده ایران است. او گفته است پاسخ‌های ایران درباره منشا این اورانیوم تاکنون «از لحاظ فنی معتبر» نبوده است.

خبرگزاری رویترز پیشتر نوشته بود این دو محل سایت‌هایی هستند که در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ احتمالا با هدف از بین بردن رد اورانیوم تخریب شده‌اند.

با استفاده از گزارش‌های نیکی آسیا، رویترز، رادیو فردا/ف.ق/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *