۱۵ محکوم ایرانی با ۶ محکوم ترکیه‌ای مبادله شد

By | ۱۳۹۹-۱۲-۲۹

معاون وزیر دادگستری ایران روز جمعه، ۲۹ اسفندماه، از تبادل ۱۵ محکوم ایرانی با شش محکوم ترکیه‌ای خبر داد.

محمود عباسی این خبر را در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد، اما به نام و مشخصات محکومان ایرانی و تاریخ تحویل آن‌ها اشاره‌ای نکرد.

محمود عباسی، معاون وزیر دادگستری ایران

ترکیه میزبان شمار زیادی از مهاجران، سرمایه‌گذاران و پناهندگان ایرانی است؛ اما در عین حال نوع روابط ترکیه و جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر این کشور را به مکانی نسبتا ناامن برای ایرانیانی تبدیل کرده است که تحت تعقیب حکومت ایران قرار دارند.

تاکنون مواردی از ربایش فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی در ترکیه نیز رخ داده است.

تازه‌ترین خبر درباره انتقال یک زندانی ایرانی از ترکیه، مربوط به میلاد حاتمی از چهره‌های معروف اینستاگرامی است. مقامات انتظامی ایران ۱۹ اسفندماه خبر «استرداد» او به ایران را اعلام کردند.

همسر آقای حاتمی در گفت‌وگو ‌با رسانه‌های مختلف گفته بود در حالی که وکلای همسرش اخباری مبنی بر آزادی زودهنگام او از مراجع قضایی ترکیه دریافت کرده بودند، او بر اساس اخبار غیر رسمی باخبر شده که همسرش در جریان توافق ایران و ترکیه مبنی بر مبادله زندانیان به ایران منتقل شده است.

ترکیه به دلیل همسایگی با ایران، همواره محلی برای ثبت پناهندگی شهروندان ایران در دفتر کمیسریای عالی سازمان ملل بوده است.

آقای عباسی که رئیس کمیته انتقال محکومان نیز هست همچنین گفت:‌ «فقط در یک هفته گذشته ۶۱۲ محکوم افغانستان را که بیشترین حجم محکومان در کشور ما را دارا هستند به کشور متبوعشان منتقل کرده‌ایم.»

او روز جمعه همچنین با اشاره به این که بیشترین تعداد محکومان ایرانی در زندان‌های ترکیه هستند از انتقال تعداد بیشتری از محکومان ایرانی خبر داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *