خامنه‌ای با اشاره به بحث مذاکره درباره توافق هسته‌ای: برجام باید به نفع ایران تغییر کند

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۲

رهبر جمهوری اسلامی با اشاره به بحث مذاکره دوباره درباره توافق هسته‌ای، بدون نفی مذاکره درباره برجام، گفت: «اگر قرار است برجام تغییر پیدا کند، باید به نفع ایران تغییر پیدا کند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای که روز یک‌شنبه، اول فروردین، درباره سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی سخن می‌گفت، با اشاره به سخنان مقام‌های آمریکایی درباره تغییر وضعیت نسبت به سال ۹۴، گفت: «شرایط تغییر کرده است، ایران قوی‌تر شده است و باید برجام به نفع ایران تغییر پیدا کند».

وندی شرمن، گزینه جو بایدن برای معاونت وزیر امور خارجه آمریکا،‌ روز ۱۳ اسفند در سنای این کشور گفته بود که شرایط ژئوپلیتیک منطقه در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۱۶ تغییر کرده است و به توافقی محکم‌تر از توافق هسته‌ای موسوم به برجام با ایران نیاز است.

رهبر جمهوری اسلامی در عین حال دوباره تاکید کرد که باید ابتدا دولت آمریکا تحریم‌های خود را بردارد و سپس ایران به تعهدات خود عمل می‌کند.

علی خامنه‌ای با اشاره به برخی انتقادات درباره این شرط‌گذاری گفت: «بحث اول من، اول تو نیست. ما به آمریکایی‌ها زمان اوباما اطمینان کردیم، اما [آمریکایی‌ها]‌ سرمایه‌گذارها را ترساندند. تعهدات آن‌ها برای ما ارزشی ندارد».

در هفته‌های اخیر موضوع چگونگی احیای برجام به یک چالش در مسیر بازگشت دولت بایدن به برجام تبدیل شده است.

ایران از اردیبهشت سال ۹۸ و یک‌سال پس از خروج آمریکا از برجام به صورت تدریجی از تعهدات هسته‌ای خود عدول کرده است و از اوایل اسفند ۹۹ علاوه‌بر متوقف کردن اجرای پروتکل الحاقی، سانتریفوژهای پیشرفته‌تری را برای غنی‌سازی به خدمت گرفته است.

تهران می‌گوید که ابتدا ایالات متحده باید تحریم‌ها را لغو کند و به برجام بازگردد اما واشینگتن می‌گوید تا زمانی‌که ایران تعهداتش را عملی نکند حاضر به لغو تحریم‌ها نیست.

دولت آمریکا همچنین بازگشت به برجام را فرصتی برای بستن یک توافق طولانی و محکم با ایران توصیف کرده است که حوزه‌هایی چون برنامه موشکی و همچنین سیاست‌های منطقه‌ای ایران را در برگیرد ولی مقام‌های دولت ایران می‌گویند حاضر به مذاکره درباره این مسائل نیستند.

انتقاد خامنه‌ای از وضعیت فضای مجازی

رهبر جمهوری اسلامی در بخش دیگری از سخنرانی امروز خود گفت فضای مجازی کشور «یک جورایی ول» است و خواستار مدیریت آن شد.

او با طرح این ادعا که «دستگاه‌های جاسوسی آمریکا» و اسرائیل قصد دارند از طریق فضای مجازی و «شیوه‌های روانی مشارکت مردم را در انتخابات کاهش دهد»، گفت نباید «فضا را در اختیار دشمن قرار دهیم».

علی خامنه‌ای از بحث‌هایی چون «مهندسی کردن انتخابات» و بی‌اثر بودن رای مردم به عنوان گزاره‌هایی نام برد که در راستای کم رونق کردن انتخابات مطرح می‌شود.

بحث مهندسی انتخابات را اخیرا محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌‌جمهوری پیشین ایران، مطرح کرد و با اشاره به سخنانی که از جانب غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی، درباره رد صلاحیت او در شورای نگهبان مطرح شده بود، این سخنان را نشانه مهندسی انتخابات دانست.

در ماه‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره احتمال مشارکت کم در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شده است.

مشارکت مردم در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی نیز به ۴۲ درصد رسید که کمترین میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال‌های گذشته محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و سایت رادیو فردا/ر.ح/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *