ناکامی وزارت بهداشت در واکسیناسیون محدود؛ فقط ۷۰۰ هزار واکسن کرونا توزیع شد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۲

با وجود وعده معاون وزیر بهداشت ایران مبنی بر واکسیناسیون ۱.۳ میلیون نفر تا پایان سال ۱۳۹۹، کیانوش جهان‌پور، مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت گفته است که تاکنون فقط ۷۰۰ هزار دوز واکسن کرونا در شبکه بهداشتی کشور توزیع شده است.

او در گفت‌وگویی که روز دوشنبه، ۲ فروردین از رادیو تهران پخش شده است، گفت واکسیناسیون کشوری با واکسن‌های سینوفارمِ چین، اسپوتنیک‌ ویِ روسیه و کواکسینِ هند در کشور در حال انجام است.

آقای جهانپور بدون اشاره دقیق به تعداد افرادی که تاکنون واکسن دریافت کرده‌اند، گفت: «ده‌ها هزار نفر از اعضای کادر درمان از آن استفاده کرده یا استفاده خواهند کرد».

مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت با اشاره به برخی گزارش‌های درباره پیامدهای واکسن استرازنکا، گفت «هنوز خبری از واردات این واکسن به کشور نیست» ولی با توجه به اینکه آغاز مجدد تزریق این واکسن در کشورهای مختلف، برنامه‌ای برای «توقف واردات» آن نداریم و قرار است این واکسن در فصل بهار از کره‌ جنوبی وارد شود.

او وعده داده است که «با ورود واکسن‌های داخلی به بازار در هفته‌های پایانی بهار واکسیناسیون به صورت جهشی افزایش یافته» و تا زمستان امسال واکسیناسیون عمومی انجام شود.

آمار روند کند واکسیناسیون محدود در ایران در حالی اعلام می‌شود که اوایل اسفند ماه سال گذشته، ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت وعده داده بود که تا پایان سال جاری حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در کشور واکسن کرونا دریافت خواهند کرد.

همان زمان در واکنش به این خبر، محمدرضا ظفرقندی، رئیس سازمان نظام پزشکی از روند تهیه و توزیع واکسن در کشور انتقاد کرده و خواستار پیگیری عوامل اصلی این «عقب‌ماندگی» شده بود.

در طول ماه‌های گذشته انتقادهای گسترده‌ای درباره مدیریت دولت روحانی در خرید و واردات واکسن خارجی کرونا مطرح شده است و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی به عملکرد دولت و همچنین سخنان رهبر جمهوری اسلامی درباره ممنوعیت واردات واکسن‌ کرونای آمریکایی و بریتانیایی اعتراض کرده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در ماه‌های گذشته بارها تاکید کرده‌اند که برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون عمومی را به تولید واکسن داخلی که قرار است به طور عمده توسط ستاد اجرایی فرمان امام، از نهادهای اقتصادی وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی صورت گیرد، معطوف کرده‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی که وزارت بهداشت منتشر می‌کند، تاکنون بیش از ۱.۸ میلیون نفر در ایران به کرونا مبتلا شده‌اند و ۶۱ هزار و ۸۷۷ نفر از بیماران جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس آخرین آمار وزارت بهداشت در روز دوشنبه ، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۸۰ بیمار دیگر مبتلا به کرونا در کشور جان خود را از دست داده‌اند و ۷ هزار و ۳۵۷ بیمار جدید شناسایی شده‌اند.

مقام‌های وزارت بهداشت ایران در حالی به طور روزانه آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را بدون ارائه آمار تفکیکی در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند که تردیدهای جدی نسبت به درستی این آمار وجود دارد و سازمان نظام پزشکی ایران آمار قربانیان را سه تا چهار برابر آمار رسمی می‌دانند.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *