رتبه جهانی ایران در قانونمداری و حفظ حقوق شهروندان

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۵

بنیاد ” پروژه عدالت جهانی ” که یک سازمان چند ملیتی است گزارش سال 2011 خود از وضعیت حاکمیت قانون و رعایت حقوق اساسی شهروندان در 66 کشور جهان است را منتشر ساخت و قرار است متن نهایی این گزارش در کنفرانس هفته آینده مجمع عدالت جهانی در بارسلونا ارایه شود.

یک موسسه بین المللی در آمریکا در گزارش سالانه خود از میزان حاکمیت قانون در 66 کشور جهان ، وضعیت ایران را نیز بررسی کرد.

به گزارش عصر ایران بنیاد ” پروژه عدالت جهانی ” که یک سازمان چند ملیتی است گزارش سال  2011 خود که دومین گزارش این نهاد از وضعیت حاکمیت قانون و رعایت حقوق اساسی شهروندان در 66 کشور جهان است را منتشر ساخت و قرار است متن نهایی این گزارش در کنفرانس هفته آینده مجمع عدالت جهانی در بارسلونا ارایه شود.

این گزارش 66 کشور جهان از 7 منطقه جغرافیایی را مورد بررسی قرار داده و ایران در قالب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مورد بررسی قرار گرفته است . در این منطقه علاوه بر ایران کشورهای اردن ، امارات متحده عربی ، مراکش و لبنان مورد بررسی قرار گرفته اند.

در مورد ایران در این گزارش آمده : ” اجرای قانون در ایران در وضعیت تقریبا قوی است اما مسئولیت‌پذیری دولت ایران ضعیف است (در رتبه پنجاه‌ونهم جهانی قرار دارد)  فساد اداری در ایران فراگیر است.”

در این گزارش ایران از نظر حفظ حقوق اساسی شهروندان خود  در سراسر جهان در رتبه آخر قرار گرفته است و کشورهای سوئد و نروژ در رتبه های نخست قرار دارند.

در گزارش این بنیاد درباره ایران 8 شاخص زیر مورد بررسی قرار گرفته که رتبه ایران در مقایسه با 4 کشور دیگرمنطقه و 65 کشور دیگر جهان که به همراه ایران در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند ، به شرح زیر است :

1- محدودیت قدرت دولتی : ایران در این شاخص در رتبه آخر در کشورهای منطقه و از میان 66 کشور بررسی شده در جایگاه 59 قرار دارد.

2- فقدان فساد : ایران در این شاخص  از میان 5 کشور خاورمیانه و شمال آفریقا در جایگاه سوم قرار دارد و از میان 66 کشور جهان در رتبه 37 قرار دارد.

3- نظم و امنیت : جایگاه آخر از میان 5 کشور منطقه و جایگاه 41 از میان 66 کشور مورد بررسی

4- رعایت حقوق بنیادین شهروندان : جایگاه آخر در منطقه و جایگاه آخر در جهان

5- دولت باز : جایگاه سوم در منطقه و جایگاه 41 از میان 66 کشور مورد بررسی در جهان

6- اجرای قوانین : جایگاه سوم منطقه و جایگاه 25 از میان 66 کشور

7- دسترسی شهروندان به محاکم قضایی : جایگاه سوم منطقه و رتبه 28 در جهان

8- عدالت قضایی موثر : جایگاه سوم منطقه و جایگاه 38 در جهان

گفتنی است در این گزارش از میان 5 کشور بررسی شده در خاورمیانه و شمال آفریقا امارات متحده عربی جایگاه نخست را در 7 شاخص بررسی شده کسب کرده است و تنها در شاخص رعایت حقوق بنیادین شهروندان ، کشور لبنان در جایگاه نخست منطقه و امارات در جایگاه دوم قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *