دو زن ایرانی‌تبار که به پارلمان اسرائیل راه یافتند

By | ۱۴۰۰-۰۱-۰۹

پدر و مادر اولی، هر دو زاده ایران هستند و دیگری تنها پدرش ایرانی است با مادری با ریشه تونسی.

شمارش آرای در یکی از شعبه‌های اخذ رأی در کنست در اورشلیم

سخن از دختر پروین خانم و آقا رحیم اعتباریان است که حالا گالیت دیستل نام دارد و دختر آقای ایوبی که با نام میراو بن‌آری شناخته می‌شود. بن‌آری قبلاً با مجلس آشنا بوده و حالا، بعد از یک وقفه دو ساله، به آن بازگشته است.

از کنست، مجلس اسرائیل، سخن می‌گوییم و از دو تن از زنان در دوره بیست و چهارم آن، که در انتخابات روز سوم فروردین امسال با رأی ۶۷ درصد از حدود شش و نیم میلیون تن از ساکنین صاحب حق رأی و ۱۸ ساله به بالا، انتخاب شدند.

گالیت دیستل اعتباریان یک ستون‌نویس روزنامه‌ها و مجری چند برنامه رادیویی بوده که بنیامین نتانیاهو شخصاً او را به دلیل دیدگاه‌های صریحش در حمایت از حزب لیکود، به عنوان نفر دهم در فهرست نمایندگان پیشنهادی برای دوره جدید کنست دست‌چین کرد و او با تکیه به حمایت قوی «بی‌بی» نیازی نداشت که بر سر این جایگاه، با وزیران و نمایندگان کهنه‌کار حزب لیکود رقابت کند.

گالیت دیستل اعتباریان در جمع هوادارانش در یکی از شعب رأی‌گیری
گالیت دیستل اعتباریان در جمع هوادارانش در یکی از شعب رأی‌گیری

والدینش در سال ۱۹۶۵، حدود شش سال پیش از آنکه گالیت به دنیا بیاید، از ایران به اسرائیل مهاجرت کردند؛ در آن سال‌ها، معمولاً یهودیان اقشار بی‌بضاعت به امید زندگی بهتر و گاه نیز ضمن تشویق‌ مأموران اعزامی از سازمان‌های اسرائیلی که در تلاش افزایش جمعیت اسرائیل بودند، زادگاه خود را ترک می‌کردند.

ستاره بخت گالیت ظاهراً زمانی برای او اوج گرفت که پس از انتشار دو کتاب و ستون‌نویسی در وبسایت روزنامه‌ معاریو، نوشته‌هایش در سال ۲۰۱۷ به اسرائیل هیوم نیز راه یافت؛ روزنامه پرتیراژ و رایگانی که شلدون ادلسون، کلان سرمایه‌دار آمریکایی یهودی، برای حمایت از بنیامین نتانیاهو ایجاد کرد.

ظاهراً گالیت با حمایت‌های قاطع و به‌شدت پر سر و صدا از بنیامین نتانیاهو، همانند وفاداری بسیاری از یهودیان شرقی‎تبار به حزب لیکود، حمایت مستقیم او را به دست آورده است.

او با حضورش در رسانه‌ها، معمولاً با فلسطینیان و پناهجویان کار مخالف می‌کند و بر سر مسائل فرهنگی و سیاسی، با بسیاری از افراد شناخته شده در اسرائیل بی‌محابا به جدل می‌پردازد و آنها را چپ‌گرایان رادیکال می‌نامد.

نام او برای کار در دنیای سیاست تنها همین بهمن گذشته مطرح شد و نتانیاهو خود مقام دهمش در حزب لیکود را، بسیار جلوتر از وزیران و وکلای مجلس سرشناس، «تضمین کرد». چون رهبر اراده کرده بود، چنین نیز شد.

میراو بن‌آری اما از سوی حزب یش آتید برای دوره جدید کنست پیشنهاد شده بود؛ حزبی که حالا دیگر برای ساقط کردن «بی‌بی»، رهبر محبوب گالیت دیستل، از مسند قدرت سوگند خورده است. اما باید نشست و دید که تا چه حد این سوگند عملی شود چون برانداختن بنیامین نتانیاهو کاری نیست که به آسانی از عهده رقبا برآید.

میراو بن‌آری در جمع هوادارانش در آستانه انتخابات
میراو بن‌آری در جمع هوادارانش در آستانه انتخابات

میراو بن‌آری ابتدا برای عضویت در شورای شهر تل‌آویو تلاش کرد و سپس به نمایندگی از حزبی به نام کولانو که بعداً منحل شد، در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ به روی یکی از ۱۲۰ کرسی مجلس نشست اما پس از آن در حالی که نتوانست جایگاهی در احزاب برای ورود به دوره‌های بعدی مجلس به دست آورد، حضور رسانه‌ای خود را حفظ کرد.

حالا به دلیل اینکه او یک سخنگوی مؤثر است، با حمایت یائیر لاپید، از حزب یش آتید، به کنست بازخواهد گشت.

میراو یک خوش‌شانسی بزرگ مالی هم در زندگی داشته است. او در ۳۰ سالگی، برنده جایزه یک مسابقه تلویزیونی شد که آن زمان، پنج میلیون «شکل» بود. این مبلغ هنوز نیز قابل توجه و معادل یک و نیم میلیون دلار آمریکا است. او طبق شرایط آن برنامه، مجبور شد که بخشی از این پول را در امور اجتماعی و ورزشی سرمایه‌گذاری کند.

در زندگی‌نامه گالیت دیستل و میراو بن‌آری نوشته شده که هر دوی آنها سرباز ارتش اسرائیل هم بوده‌اند با این تفاوت که بن‌آری سال‌ها در ارتش مانده و افسر تیپ گولانی هم بوده و از ارتش هم جایزه گرفته است.

گالیت دیستل اعتباریان، ۵۰ ساله، از همسرش عودد دیستل که دوره‌ای وابسته اقتصادی سفارت اسرائیل در یونان بوده، جدا شده اما نام فامیل او را حفظ کرده و دو دخترشان را بزرگ می‌کند.

میراو بن‌آری، ۴۵ ساله، نیز هرچند ظاهراً ازدواج نکرده اما او هم مادر است و در سن ۴۲ سالگی از دوست پسرش، اوفیر لوستمن، باردار شده و آنها یک دختر سه ساله دارند.

هر چند دوره یک مجلس روی کاغذ می‌تواند جهار سال باشد اما هیچ تضمینی نیست که دوره نمایندگی این دو چهار سال خود را تکمیل کند.

اگر مجلسی که در نتیجه انتخابات اخیر برپا شده، نتواند به تشکیل دولتی باثبات بینجامد، دوره مجلس خیلی زود منحل خواهد شد تا انتخاباتی دیگر برگزار شود همانگونه که کشورشان با ادامه بحران سیاسی و نبود ثبات دولت در این دو سال هر چند ماه ناچار به برگزاری یک انتخابات شده است.

اگر این مجلس منحل شود، شادی زنان از این‌که این بار شمار نمایندگان زن یکباره به ۳۰ تن، یک چهارم از کرسی‌ها افزایش یافته بود، زودهنگام خواهد بود.

قدیمی‌ترین نماینده ایرانی‌زاده مجلس اسرائیل، موشه کاتساو (ما‌شاءالله قصاب) بود که خودش زاده یزد بود و بعدها وزیر شد و به مقام ریاست جمهوری نیز رسید اما با اتهام آزار جنسی، پنج سال هم به پشت میله‌های زندان برده شد.

شائول موفاز (شهریار مفززکار) یکی دیگر از نمایندگان ایرانی‌زاده کنست بود که زاده شده در تهران از والدینی اصفهانی، به ریاست ستاد ارتش و وزارت دفاع اسرائیل هم رسید اما حضورش در مجلس اسرائیل، به عنوان نماینده حزب لیکود و سپس رهبر حزب کادیما، کوتاه بود و سرانجام از سیاست فاصله گرفت.

مجلس اسرائیل در سال‌های اخیر اما یک نماینده دیگر با تبار ایرانی دارد.

میخائل مالکی‌الی، یکی از نمایندگان حزب «شاس»، از والدینی یزدی‌ و در اورشلیم به دنیا آمده است. او با وفاداری به حزب مذهبی شرقی‌تباران از سوی شورای این حزب در چند دوره اخیر نماینده کنست و یکی از بی‌حاشیه‌ترین اما پرتلاش‌ترین نمایندگان بوده است. او در هر فرصتی، ایرانی‌الاصل بودن والدین خود را یادآوری می‌کند.

این خاخام ۳۸ ساله برخلاف آن‌که شورای حزبش جای زنان را در مجلس نمی‌داند، با زنی ازدواج کرده که در فن‌آوری‌های نوین کار می‌کند؛ زوج جوان اما سنت و رسومات یهودیان برای داشتن فرزند زیاد را رعایت کرده و تا حال والدین شش فرزند هستند.
فرنوش رام (اسرائیل) رادیو فردا :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *