معاون سپاه پاسداران: سعید محمد به دلیل تخلف از فرماندهی قرارگاه خاتم الانبیا برکنار شد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۴

معاون سیاسی سپاه پاسداران می‌گوید سرتیپ سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا به دلیل “تخلف” و “رعایت نکردن” مقررات از مسئولیت فرماندهی این قرارگاه برکنار شده است.

سعید محمد

اسفند سال پیش سعید محمد با هدف حضور در انتخابات ریاست جمهوری ایران از سمت خود استعفا کرد و در نامه‌ای به فرمانده کل سپاه با اشاره به احتمال حضورش در این انتخابات گفت “در راستای صیانت” از سپاه، از سمت خود استعفا می‌دهد.

یدالله جوانی، معاون سیاسی سپاه پاسداران در گفتگو با خبرگزاری فارس گفته است سپاه با ورود پاسداران و از جمله سعید محمد به عرصه انتخابات “بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی تعریف شده مخالف است.”

جوانی گفته است “منفک کردن” آقای محمد از مسئولیت فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم “به دلیل همین تخلف و رعایت نکردن مقررات” بوده است.

جوانی گفته است سپاه پاسداران “نه از سعید محمد و نه از هیچ کاندیدای دیگری در انتخابات حمایت نمی‌کند و نخواهد کرد.”

سعید محمد، ۵۲ سال سن دارد و از سال ۱۳۶۶ عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بوده و از مهر ۱۳۹۷ فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا بود. پس از او، حسین هوشی سادات به عنوان فرمانده جدید قرارگاه خاتم الانبیا سپاه منصوب شد.

جوانی گفته است ورود سپاه و بسیج “به طور مصداقی” و “حمایت از افراد و گروه‌ها و فهرست‌ها”، “دارای منع قانونی و شرعی” است.

معاون سیاسی سپاه پاسداران گفته است سپاه “حزب سیاسی نیست،‌ باند و گروه سیاسی نیست و تابع احزاب و گروه‌های سیاسی هم نیست و اجازه هم نمی‌دهد احزاب و گروه‌های سیاسی بخواهند در درون سپاه ورود کنند.”

این در حالی است که در ایران، نقش سپاه و بسیج در سیاست داخلی همواره محل سئوال بوده و در دوره‌های مختلف، سیاستمداران و احزاب و گروه‌ها از دخالت سپاه و بسیج در انتخابات انتقاد کرده‌اند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است ۲۸ خرداد امسال برگزار شود اما هنوز کاندیداهای گروه‌ها و احزاب به طور رسمی معرفی نشده‌اند و تنها گمانه‌زنی‌هایی در مورد شرکت برخی چهره‌ها مانند محمود احمدی‌نژاد، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه و چند چهره دیگر مطرح شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد روی کار آمدن “دولت جوان حزب‌اللهی” در این انتخابات صحبت کرده است.

سرتیپ جوانی در مصاحبه خود با خبرگزاری فارس گفته است منظور خامنه‌ای، “سن و سال” نیست و “جوان بودن به‌عنوان نماد پویایی و کار و تلاش، و ‌اسلامی و انقلابی بودن هم به معنای رویکردهاست.”

بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *