یک کشتی سپاه پاسداران در دریای سرخ «هدف حمله قرار گرفت»

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۸

رسانه‌های اسرائیل و شبکه العربیه شامگاه سه‌شنبه ۱۷ فروردین از «حمله» عوامل ناشناس به یک فروند «کشتی سپاه پاسداران» در دریای سرخ، در نزدیکی سواحل یمن، خبر دادند.

تصویری که خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، از کشتی هدف قرار گرفته ایرانی منتشر کرده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، این گزارش‌ها را تایید کرده و نوشته که طبق اطلاعات کسب شده توسط خبرنگار تسنیم، «کشتی ساویز به دلیل انفجار مین‌های چسبان در بدنه کشتی دچار آسیب شده است».

به نوشته این خبرگزاری، کشتی ساویز در چند سال گذشته در دریای سرخ به منظور پشتیبانی از تکاورهای ایرانی که به ماموریت اسکورت شناورهای تجاری اعزام می‌شوند مستقر بوده است.‎

برخی گزارش‌ها از جمله گزارش شبکه سعودی الحدث می‌گویند که آسیب وارده به کشتی ایرانی «شدید» است و احتمالا اسرائیل عامل حمله به آن باشد.

شبکه کان اسرائیل هم در برنامه خبری خود در شامگاه سه‌شنبه گفت که عامل حمله به کشتی ایرانی درصدد رساندن «پیامی خاص» به ایران بوده است.

این شبکه در گزارش خود تلویحا عنوان کرد که این حمله به تلافی‌ آسیب‌هایی صورت گرفته است که اخیرا به دو کشتی‌ متعلق به شرکت‌های اسرائیلی وارد شد.

در میان سکوت رسمی اسرائیل، «مقامات آمریکایی» که نخواستند نام‌شان برده شود، به خبرگزاری رویترز گفتند که آمریکا در حادثه رخ داده برای کشتی ایرانی در نزدیکی اریتره، «نقشی نداشته است».‎

رسانه‌های اسرائیل روز پنجم فروردین از «حمله راکتی ایران» به یک فروند کشتی باری اسرائیلی در دریای عرب خبر دادند ولی گفتند که کشتی توانست به حرکت دریایی خود به سوی هند ادامه دهد.

یک ماه پیش از آن نیز یک کشتی باربری متعلق به یک میلیاردر اسرائیلی در نزدیکی دریای عمان هدف قرار گرفت که پس از دو روز تعمیر در دوبی، به مقصد خود ادامه داد. نام ایران در آن حمله هم مطرح شده بود.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص سه‌شنبه شب گزارش داد کشتی ایرانی که اکنون در آب‌های دریای سرخ مورد هدف قرار گرفته، از نوع تجسسی و در خدمت سپاه پاسداران بوده است.

هاآرتص نام کشتی را «ساویز» ذکر کرده ولی در همین حال افزوده است که این گزارش‌ها هنوز تایید نشده است.

روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال ماه گذشته گزارش داد که اسرائیل در طول دو سال گذشته دست‌کم به ۱۲ فروند کشتی ایرانی حمله کرده است.

روزنامه هاآرتص نیز نوشته بود کشتی‌های ایرانی که گفته می‌شود اسرائیل از سال ۲۰۱۹ به این سو به آن‌ها حمله کرده است، عمدتا در کار قاچاق تسلیحات برای نیروهای متحد تهران در سوریه و لبنان بوده‌اند.

شبکه کان اسرائیل شامگاه سه‌شنبه گفت که موعد زمانی حمله به «کشتی سپاه پاسداران» حائز اهمیت است زیرا این روز سرآغاز نوعی تماس‌های غیرمستقیم میان ایران و آمریکا، با هدف بازگشت واشینگتن به برجام محسوب می‌شود در حالی که اسرائیل از این امر عمیقا ناخرسند است.

تنها ساعاتی پیش از انتشار خبر «هدف قرار گرفتن کشتی ایرانی در دریای سرخ»، بنیامین نتانیاهو از سوی رئیس‌جمهوری اسرائیل مامور تشکیل دولت جدید این کشور شد.

آقای نتانیاهو و همچنین نفتالی بنت، رهبر حزب راستگرای یامینا، که ممکن است شریک ائتلاف دولت جدید اسرائیل باشد، در سخنان روز سه‌شنبه خود به مناسبت تحولات سیاسی کشورشان، تاکید کردند که باید کار تشکیل دولت تازه را زود سر و سامان داد تا به «تهدید اصلی» که به گفته آن‌ها «از ایران ناشی می‌شود، رسیدگی کرد».

روزنامه جروزالم پست روز ۱۵ فروردین به نقل از یک مقام ارشد اسرائیلی، نوشته بود که اسرائیل از اظهارات رابرت مالی، نماینده ویژه امور ایران، در خصوص آمادگی واشینگتن برای لغو بخشی از تحریم‌های آمریکایی علیه ایران، عمیقا ناراضی است.

آقای مالی آخر هفته گذشته در مصاحبه با شبکه آمریکایی پی‌بی‌اس گفته بود اگر ایران به تعهدات برجامی خود بازگردد، دولت جو بایدن بیش از ۵۰۰ تحریمی را که دونالد ترامپ پس از خروج آمریکا از برجام علیه ایران تعیین کرد، برخواهد داشت.

رابرت مالی روز سه‌شنبه در مذاکرات غیرمستقیم با سایر هیات‌های عضو برجام و ایران که در وین برگزار شد، ریاست هیات آمریکایی را برعهده داشت. این مذاکرات هر چند نتیجه مشخصی نداشته اما رئیس هیات ایرانی آن را «سازنده» نامیده است.

اسرائیل در سال‌های گذشته برای برهم زدن هر نوع مذاکرات میان آمریکا و غرب با ایران آشکارا تلاش کرده و این بار نیز به صراحت گفته است که بازگشت آمریکا به برجام یعنی حمله اسرائیل به سایت‌های اتمی ایران.

بر اساس گزارش شبکه العربیه، رویترز، تسنیم، رسانه‌های اسرائیل و رادیو فردا/ف.ر/ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *