احمد توکلی: ۶۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر هستند

By | ۱۴۰۰-۰۱-۱۹
احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت، می‌گوید که «۶۰ درصد» جمعیت ایران زیر خط «فقر فرضی» قرار دارند.

این نماینده پیشین مجلس در یک نشست انجمن‌ اسلامی دانشجویی گفته که «گرسنگی و فقر در ایران معنادار» شده است.

او افزود: «وقتی مجلس تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به ۶۰ میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود ۷۲ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم ۷۳ درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند».

این عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان این‌که «وضعیت مردم آن‌قدر خراب است»، افزوده که این شرایط، حکومت را «ملزم» می‌کند «حتی احکام اولیه و اصول اساسی را زیرپا بگذارد و به مردم کمک کند».

توکلی بدون اشاره به جزئیات، تاکید کرده که «اگر حکومت این کار را نکند ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید شود».

بر اساس تازه‌ترین آمار مرکز آمار ایران، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۹ برای خانوارهای شهری در ایران به عدد ۳۶.۲ و خانوارهای روستایی به عدد ۳۷.۷ رسیده است.

بر اساس گزارش‌ها، فشار اقتصادی و افزایش روزانه قیمت برخی کالاها در ایران به اندازه‌ای افزایش یافته که کیفیت زندگی و خوراک مردم به شدت تغییر کرده است.

اقشار مختلف در ایران از جمله کارگران، بازنشستگان و معلمان در سال ۹۹ با برگزاری تجمع‌های متعدد به وضعیت حقوق و معیشت خود اعتراض کردند که برخی از تجمع‌ها با برخورد فیزیکی ماموران انتظامی و بازداشت موقت معترضان همراه شد.

هنوز گزارش رسمی درباره افزایش قیمت کالاها و خدمات در سال جدید خورشیدی منتشر نشده، اما گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی حاکی از افزایش قیمت‌ها در حوزه اجاره مسکن و مواد مصرفی و اقلام خوراکی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *