فساد بنیاد تعاون سپاه؛ ۴ میلیارد دلاری که نوک قله یخ است

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۰

شامگاه پنج‌شنبه، ۱۹ فروردین، در جریان یک گفت‌وگوی عمومی در شبکه اجتماعی کلاب‌ هاوس، محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران درباره پرونده‌های فساد دوران شهرداری محمدباقر قالیباف گفت در یک بازه زمانی کوتاه در سال ۹۳، «۱۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان» از اموال شهرداری تهران به شرکت رسا تجارت مبین وابسته به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است.

سردار جمال‌الدین آبرومند، رئیس پیشین هیئت مدیره بنیاد تعاون سپاه اکنون رئیس هیئت مشاوران فرمانده کل سپاه شده است

این عدد اشاره به پرونده «فساد ۱۳ هزار میلیارد تومانی» سرداران سپاه در بنیاد تعاون سپاه دارد که پیش از این از سوی عبدالله رمضان‌زاده، سخنگوی دولت خاتمی افشا شده بود و اکنون از سوی عضو شورای شهر تهران تایید شد.

قرارداد اصلی همکاری شرکت رسا تجارت مبین با شهرداری تهران که منجر به چنین واگذاری‌هایی شده است، در تاریخ ۱۳ خرداد سال ۹۳ بین مسئولان شهرداری و سپاه امضا شده است.

اگر ارزش این واگذاری‌ها را بر اساس میانگین قیمت دلار در سال ۹۳ یعنی ۳۲۰۰ تومان محاسبه کنیم، معلوم می‌شود که بیش از ۴ میلیارد دلار اموال شهرداری به سپاه پاسداران واگذار شده است.

پس از طرح شکایت و پیگیری‌طولانی اعضای دوره پنجم شورای شهر تهران برای بازپس‌ گیری اموال شهرداری تهران، آقای میرلوحی در گفت‌وگویی که روز ۵ بهمن سال گذشته در روزنامه شرق منتشر شد، گفت نهادهای وابسته به سپاه پاسداران تاکنون پذیرفته‌اند که «پنج هزار میلیارد تومان» به شهرداری خسارت بدهد.

ارزش این خسارت بر اساس قیمت دلار در سال ۹۹، حدود ۲۰۰ میلیون دلار است. به عبارت ساده‌تر، مقام‌های بنیاد تعاون سپاه در سال ۹۳، اموال و املاکی به ارزش ۴ میلیارد دلار را در اختیار گرفته‌اند و در سال ۹۹ تعهد داده‌اند که خسارتی معادل ۲۰۰ میلیون دلار به شهرداری بپردازند.

حتی اگر سپاه در نهایت و به فرض بعید، دو برابر این مبلغ را به شهرداری تهران بپردازد، یک دهم اموالی را پرداخته است که سال ۹۳ از شهرداری برده است.

آقای میرلوحی در مصاحبه‌اش با روزنامه شرق تأکید کرده است مبالغ طلب شهرداری تهران در این پرونده «سال‌های ۹۲‌-۹۳ است و پرونده مفصل‌تر و میزان خسارت واقعی بیشتر است».

او در گفت‌وگوی پنج‌شنبه شب در شبکه اجتماعی کلاب هاوس نیز تأکید کرد که خسارت‌ها از سپاه به نرخ روز محاسبه نشده و این اموال در شرایطی به بنیاد تعاون سپاه واگذار شده است که مسئولان شهرداری در همان زمان به سختی برای شهرداری تامین منابع مالی کرده‌اند.

شرکت «رسا تجارت مبین» یکی از بازوهای «هلدینگ یاس» بود که زیر مجموعه بنیاد تعاون سپاه محسوب می‌شدند و بر اساس برخی گزارش‌ها «۱۴۰ پرونده فساد» در بنیاد تعاون سپاه وجود داشته و تاکنون سپاه پاسداران و بنیاد تعاون سپاه درباره هیچکدام از این پرونده‌ها اطلاع‌رسانی نکرده‌اند.

اهمیت این پرونده به این نکته باز می‌گردد که بنیاد تعاون سپاه که فعالیت‌های آن از حمایت کامل سازمان اطلاعات سپاه برخوردار بود، مهم‌ترین بازوی تامین مالی نیروی قدس سپاه محسوب می‌شد.

به عنوان نمونه محمود سیف که نام اصلی او «محسن سجادی‌نیا» است و عضو اصلی شرکت‌های وابسته به هلدینگ یاس بود، شرکت «تجارت الماس مبین» را نیز اداره می‌کرد.

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که ۲۹ آبان ۱۳۹۶ منتشر شد، این شرکت در همکاری با نیروی قدس سپاه، تجهیزات و لوازم لازم برای جعل اسکناس را از اروپا را تأمین کرده و در معاملات اسلحه نیز نقش داشت. شرکت «تجارت الماس مبین» همچنین در راه‌‌اندازی یک شبکه جعل اسکناس برای تامین نیازهای مالی شورشیان حوثی در یمن فعال بود.

محمود سیف خرداد سال ۹۶ بازداشت شد. تیرماه سال ۹۶ اسم او از هیات مدیره شرکت‌های وابسته به بنیاد تعاون سپاه حذف شد و اسفند ۹۹ اعلام شد که به اتهام «مشارکت در کلاهبرداری باندی، مشارکت در پولشویی و برداشت و تصاحب غیرقانونی وجوه» به «۳۰ سال حبس تعزیری، جزای نقدی و استرداد وجوه تحصیلی» محکوم شده است.

در اطلاعیه سازمان قضایی نیروهای مسلح اعلام نشده است که آقای سیف به چه میزان «جزای نقدی و استرداد وجوه تحصیلی» محکوم شده ولی هر چه باشد، در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت او همان‌طور جریمه‌ها را می‌پردازد که قرار است سپاه به شهرداری بپردازد.

متهم رده بالاتر این پرونده کلان فساد اما جمال‌الدین آبرومند است. آقای آبرومند که از فرماندهان ارشد سپاه و نزدیک به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس است، با حکم علی خامنه‌ای از خرداد سال ۸۷ تا تیر سال ۹۷، به عنوان معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران مسئولیت داشت.

این معاونت، مهم‌ترین معاونت سپاه پاسداران محسوب می‌شود و نقش ستاد مشترک بین نیروهای چهارگانه سپاه و سازمان بسیج را بازی می‌کند و بسیاری از طرح‌های کلان دفاعی، امنیتی، فرهنگی و عمرانی سپاه زیر نظر این معاونت است.

جمال‌الدین آبرومند در دورانی که معاون هماهنگ‌کننده سپاه بود، رئیس هیات مدیره بنیاد تعاون سپاه بود و تمامی قراردادهای کلان این بنیاد با هماهنگی و امضای آقای آبرومند امضا می‌شد.

در همین دوران، محمدباقر قالیباف،‌ همزمان با ایفای نقش شهردار تهران، رئیس هیات امنای بنیاد تعاون سپاه نیز بود و در واقع قراردادهای بین بنیاد تعاون سپاه و شهرداری تهران زیر نظر این دو رفیق هدایت و اجرایی می‌شد.

در طول چهار سالی که از افشای پرونده‌های فساد بنیاد تعاون سپاه می‌گذرد، تاکنون از سوی دستگاه قضایی نامی از آقای آبرومند برده نشده است.

او پس از برکناری از معاونت هماهنگی سپاه که گفته می‌شود از پیامدهای پرونده فساد بنیاد تعاون سپاه بود، راهی قرارگاه جنگ نرم شد. محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه در آن دوران نیز پس از برکناری، بر خلاف سایر فرماندهان سپاه حکم مشاور رهبر جمهوری اسلامی را دریافت نکرد و به همین قرارگاه جنگ نرم فرستاده شد.

در تازه‌ترین خبرها، خبرگزاری تسنیم روز ۱۸ فروردین نوشت جمال‌الدین آبرومند به عنوان «رئیس گروه مشاوران فرمانده‌کل سپاه و رئیس هیئت عالی اندیشه‌ورزی سپاه» مشغول فعالیت است.

هیئت‌های اندیشه‌ورزی سپاه بر اساس دستور خامنه‌ای در سال ۹۵ در سپاه پاسداران و دیگر نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی تشکیل شد و قرار بوده که نقش یک نهاد مشورتی یا اتاق فکر را بازی کند.

علی خامنه‌ای، روز ۳ آذر ۹۵ در دیدار با بسیجیان گفت نمی‌خواهد «کلمه‌ “اتاق فکر” را که فرنگی‌ها می‌گویند، به کار» ببرد و خودش واژ‌ه‌سازی کرد و گفت: «هیئت‌های اندیشه‌ورز از اتاق فکر خیلی گویاتر» است.

بعد از این سخنرانی نهادهای مختلف حکومت از جمله سپاه، مجلس خبرگان رهبری و … اعلام کردند که هیئت‌های اندیشه‌ورز تشکیل داده‌اند و البته تاکنون معلوم نیست که دقیقا چه کاری کرده‌اند.

اعلام مسئولیت‌های جدید سردار آبرومند نشان می‌دهد در پرونده‌های فساد بنیاد تعاون سپاه که پرونده اموال شرکت «رسا تجارت مبین» نوک قله یخ محسوب می‌شود، هیچ خطری متوجه او نیست و مانند بسیاری از سرداران سپاه پاسداران از حاشیه امن برخوردار است، چه در متن باشد، چه در حاشیه.
رضا حقیقت‌نژاد, رادیو فردا :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *