حیاط خلوت فساد در بیت رهبر

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۲

«فواد ری»، بنگاه اقتصادی_سیاسی

این روزها سر نخ بسیاری از فسادها در کشور٬ از هر سو که دنبال شود در نهایت به آیت‌الله خامنه‌ای و نهادهای زیر دست او می‌رسد؛ رهبری که سال‌هاست در جایگاه اپوزسیون نظام خودساخته نشسته و از بی‌عدالتی و فِساد در کشور می‌نالد.

فسادی که رهبر جمهوری اسلامی سررشته آن را به دست دارد٬ محدود به فساد سیاسی نمی‌شود؛ مجموعه امپراطوری او، با استفاده از رانت اقتصادی اقدام به مهره‌چینی سیاسی نیز می‌کند.

پول‌های کلانی که از طریق مجموعه‌های زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی تولید٬ سفید و ذخیره می‌شوند٬ در چنین روزهایی کارآیی دارند؛ روزهای منتهی به انتخابات و برای هزینه شدن در ستادهای انتخاباتی که «نظرشان به نظر او نزدیک‌تر است».

یکی از هولدینگ‌های که با واسطه زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی کار می‌کند٬ هولدینگ «فواد ری» است.

«فواد ری» هولدینگی با اجازه رهبری

سال‌ها پیش٬ زمانی که محمد محمدی‌نیک٬ مشهور به ری‌شهری٬ نایب تولیت «آستان قدس رضوی» بود، در خیابان جردن تهران گروهی از همکاران سابقش را گرد هم آورد تا نهادی را برای حمایت «اقتصادی» از آستان این امام‌زاده تاسیس کند.

ری‌شهری از میان تیم همراهان سابق خود در نهادهای دولتی و امنیتی گروهی را به همکاری دعوت کرده بود که آشنایی بیشتری با اقتصاد داشتند٬ از جمله محمد شریعتمداری که از سال ۱۳۷۰ عضو و از سال ۱۳۷۳ با فرمان علی خامنه‌ای رییس ستاد اجرایی فرمان امام شده بود.

محمد محمدی ری‌شهری

شریعتمداری که اکنون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی است٬ از پرورش‌یافتگان بیت رهبری است؛ او مدتی ذی‌حساب دفتر رهبر جمهوری اسلامی و مدتی نیز در بازرسی بیت بود و بعد با حکم رهبری به ستاد اجرایی فرمان امام رفت.

پیش از انتصاب او به ریاست ستاد اجرایی، در سال ۷۲ یکی از اعضای اصلی هولدینگ فواد ری شد.

بر اساس اسناد ثبتی فواد ری٬ شرکتی سهامی خاص است که با شماره ۱۰۰۷۲۲ در آبان ماه سال ۷۲ ثبت شده است. این شرکت به خواست ری‌شهری و با موافقت رهبر جمهوری اسلامی به منظور تامین بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های فرهنگی و اجتماعی آستان قدس عبدالعظیم و دانشگاه علوم حدیث تاسیس شد.

در اساسنامه شرکت قید شده است که «واردات و صادرات و بازرگانی علمی مواد غذایی، کشاورزی، دامداری، دامپروری، مواد اولیه ماشین‌آلات، تجهیزات، شرکت در مناقصه‌های دولتی و خصوصی و مشارکت با شرکت‌های داخلی و خارجی» اهم مسئولیت‌های فواد ری است.

از جمله دیگر اعضای اصلی این هولدینگ محمود یاسینی، همایون خسروی، بهروز ماکویی و حسن واعظی هستند که البته نام هیچ یک در اسناد رسمی نیامده است.

ری‌شهری، وزیر سابق اطلاعات، محمد شریعتمداری که اندکی بعد هدایت وزارت بازرگانی را برعهده گرفت، محمود یاسینی از همکاران ری‌شهری در دوران وزارت به عنوان راهبران اصلی شرکت انتخاب شدند. مدتی بعد سعیدی‌کیا، وزیر سابق راه، مسکن و رییس سابق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و غلامحسین نوذری، وزیر نفت دولت نهم هم به حلقه اصلی هولدینگ فواد ری اضافه شدند تا محفل وزرای سابق٬ فعلی و آینده جمع شوند.

جمع شدن این افراد٬ زیر عنوان «هولدینگی تشکیل شده با اجازه رهبری و به نفع آستان عبدالعظیم حسنی» شیر فلکه بیت المال را بر آنان گشود.

جمع شدن این افراد٬ زیر عنوان «هولدینگی تشکیل شده با اجازه رهبری و به نفع آستان عبدالعظیم حسنی» شیر فلکه بیت المال را بر آنان گشود. به صورتی که تنها پس از چند سال فواد ری تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت‌های واردکننده کالاهای اساسی به ایران شد. گزارش‌های رسمی شرکت نشان می‌دهد که فواد ری طی سه دهه، خوراک دام و طیور، جو دامی، گندم دامی، ذرت، کنجاله، سویا، مواد اولیه فولادی مانند شمش آهن، تیرآهن و همچنین گوشت منجمد را وارد بازار ایران کرده است.

از سوی دیگر فواد ری وارد حوزه دامپروری و تولید لبنیات نیز شد٬ همچنین کشتی‌رانی و حتی صنعت نفت و گاز.

وزیر بازرگانی٬ محمد شریعتمداری و وزیر وقت نفت، غلامحسین نوروزی با حمایت و رانت اطلاعاتی به پروارتر شدن هولدینگ فواد ری کمک کردند تا جایی که امروز نزدیک به ۲۰۰ شرکت زیر مجموعه آن هستند از جمله شرکت نفت و گاز پارس و شرکت نفت و گاز پرشیا که هر کدام مامور به انجام صدها پروژه هستند.

این هولدینگ در سال ۷۵ نیز با حساب‌سازی توانست امتیاز واردات بی‌ام‌دبلیو را از علی نوریان بگیرد و تا به امروز تنها صاحب امتیاز آن در ایران باشد.

فواد ری به عرصه بانکداری نیز ورود کرده و یکی از سهام داران بانک پارسیان نیز هست.

هفته نامه شهروند امروز، در شهریورماه سال نود در یک گزارش به بخشی از دارایی‌هایی این هولدینگ اشاره کرد:

انحصار تولید ۱۸۵ هزار دستگاه سی.ان.جی برای ایران‌خودرو
مالک شرکت نفت و گاز پارس
واردکننده خودرو بی.ام.و
مالک ۸۰۰ هکتار باغ
مالک ۲ هزار مترمربع گلخانه
مالک ۲۲ شرکت تجاری و صنعتی
مالک بزرگترین شرکت تولیدکننده و صادرکننده گوشت ایران
مؤسس اولین مزرعه شترمرغ در ایران
مالک بزرگترین کارخانه لبنی تهران با ۲ هزار رأس گاو شیرده
تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «به خانه برمیگردیم»
مالک معدن و کارخانه مس به ارزش ۱۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال
مجری پروژه ساختمان‌سازی در آفریقایی

با این حال اما هفته‌نامه تماشاگران، سال ۹۳ خبر داد که هولدینگ فواد ری در سال ۹۱ با ادعای زیان یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی، توسط ستاد اجرایی فرمان امام خریده شد.

اخیرا نیز سردار عباس سوری٬ یکی از مدیران معاونت خدمات نیروی انسانی ستاد مشترک سپاه در زمان سردار میراحمدی در اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ ٬ که نامش را به  «حکمت» تغییر داده است٬ در یک فایل صوتی به  این موضوع اشاره کرده است.

این امر به فواد ری کمک کرده که ساده‌تر به منافع اقتصادی مورد نظرش دست پیدا کند.

هرچند پیش از آن نیز البته هولدینگ فواد ری و ستاد اجرایی برای دستیابی به منافع مشترک با یکدیگر همکاری داشتند٬ از جمله برای تصاحب سهام بانک پارسیان. در سال ۸۵ این دو نهاد اقتصادی با تحت فشار قرار دادن صاحبان بانک پارسیان و در نهایت ورشکستگی این بانک، ۲۸ درصد از سهام آن را مشترکا صاحب شوند.

شاخه‌ سیاسی یک هولدینگ اقتصادی

ستاد اجرایی فرمان امام و زیر مجموعه آن هولدینگ فواد ری تنها به تولید پول نمی‌پردازند. در مواقع لزوم چهره‌هایی که نیاز به «رزومه‌سازی نیز دارند» چندی به عنوان مدیر کل یکی از شرکت‌های زیر مجموعه آن‌ها منصوب می‌شوند تا بتوانند از اعتبار آن در بزنگاه‌ها استفاده کنند.

عباس سوری (حکمت) در این رابطه به علی اصغر عنابستانی اشاره می‌کند. نماینده سبزوار در مجلس یازدهم که تا بحال برجسته‌ترین کارش به عنوان نماینده سیلی زدن به صورت سرباز وظیفه راهبر بوده است.

به گفته‌ی حکمت٬ پیش از انتخابات مجلس او برای سه ماه به مدیرکلی یکی از شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی منصوب می‌شود تا بتواند برای ارائه به شورای نگهبان برای خود رزومه‌ای فراتر از فرمانداری سبزوار در زمان دولت احمدی‌‌نژاد فراهم کند.

یعنی از یک سو این نهادها برای چیدن مهره‌های مورد نظرشان در پست‌های مختلف اقدام به «نیروسازی» می‌کنند، از سوی دیگر پول‌های کلان خرج ستادهای انتخاباتی نامزدها مطلوبشان می‌کنند.

از همین روست که طرح شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات توسط همین مهره‌های از قبل چیده شده سال‌هاست که در پیچ و خم مجلس و شورای نگهبان باقی مانده است و پیوستن به FATF هم با مقاومت مواجه می‌شود.

در صورت تصویب طرح شفاف‌سازی منابع مالی نامزدهای انتخاباتی نه دیگر امثال عنابستانی می‌توانند به مجلس بروند و نه هولدینگ فواد ری می‌تواند در آفریقا دست به خانه سازی بزند.برای مبارزه با فساد٬ پول شویی٬ رانت در ایران باید اول عبای رهبر جمهوری اسلامی را از آلودگی پاک کرد. این مبارزه باید از بالا به پایین شکل بگیرد٬ نه با اعدام کردن «سلطان‌ها»یی که «فساد»شان در حد خرید چند صد سکه است.
زیتون – سولماز ایکدر:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *