شبکه دولتی اسرائیل: حادثه تأسیسات اتمی نطنز نتیجه حمله سایبری اسرائیل بود

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۳

شبکه دولتی «کان» اسرائیل روز یکشنبه، ۲۲ فروردین، خبر داد که «حادثه» در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه «حمله جدید سایبری این کشور به ایران» بوده است.

این شبکه منبع خبر خود را اعلام نکرده، ولی در توضیح این حادثه یادآوری کرده است که کارگزاری کرم رایانه‌ای استاکس‌نت در آغاز دهه گذشته، «کار اسرائیل» بود و موجب «اخلال جدی» در کار سانتریفیوژهای نطنز شد.

شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل نیز روز یکشنبه به نقل از «منابع اطلاعاتی غرب»، بدون ذکر نام این منابع، اعلام کرد که موساد، سازمان جاسوسی و عملیات ویژه اسرائیل در خارج، عامل خرابکاری عامدانه امروز در سایت نطنز بوده است.‎

صبح امروز و تنها یک روز پس از اعلام راه‌اندازی دوباره «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته» نطنز، دولت ایران تأیید کرد که «حادثه‌ای در بخشی از شبکه توزیع برق تأسیسات غنی‌سازی نطنز» رخ داده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بدون اشاره به جزئیات این «حادثه» گفت «این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته است».

او به خبرگزاری‌های فارس و ایسنا گفت «علل حادثه در دست بررسی است و متعاقباً اطلاع‌رسانی می‌شود».

مالک شریعتی نیاسر،‌ نماینده تهران در مجلس، اما در توئیتی نوشته که این حادثه «بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است».

او توضیح بیشتری در این زمینه نداده ولی گفته است که مجلس پس از «پیگیری ابعاد و جزئیات موضوع»، در این زمینه «اعلام نظر کند».

روز ۱۲ تیرماه سال ۹۹ نیز در تأسیسات نطنز وقوع یک انفجار به تخریب گستردهٔ «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» منجر شد، ولی مسئولان سازمان انرژی اتمی تاکنون درباره علت آن انفجار توضیح دقیقی نداده‌اند.

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی، شامگاه شنبه ۲۱ فروردین در یک مصاحبه تلویزیونی درباره این مرکز گفته است: «در سالن سانتریفیوژ می‌توانستیم ۶۲ ماشین پیشرفته مونتاژ کنیم و هر ماشین ۱۰ سو تولید داشت که روزانه ۶۲۰ سو می‌شد و این سالن را دشمن زد».

انفجار تیرماه سال گذشته موجب کند شدن روند تولید این نوع سانتریفیوژ در ایران شد و بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این رخداد برنامه هسته‌ای ایران را تا دو سال با تأخیر مواجه می‌کند.

حکومت ایران شورای عالی امنیت ملی را مسئول انتشار گزارش مربوط به انفجار در این مرکز معرفی کرده است، ولی این شورا به دلیل آن‌چه «ملاحظات امنیتی» اعلام شد، تاکنون گزارش دقیقی از علت بروز انفجار در این مرکز منتشر نکرده است.

پیش از این گزارش‌هایی درباره احتمال حمله هوایی یا سایبری به این مرکز منتشر شده بود، ولی حکومت ایران با رد این گزارش‌ها گفته است این حادثه «خرابکاری» بوده است.

در طول ماه‌های گذشته، گزارش‌های متعددی درباره احتمال دخالت اسرائیل در انفجار سال گذشته نطنز منتشر شده است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز آذر ماه پارسال با اشاره به انفجار در نطنز گفت که عوامل حادثه نطنز با اتفاقی که برای محسن فخری‌زاده افتاد یکی است و به نظر می‌رسد اسرائیل «در این قضایا نقش دارد».

محسن فخری‌زاده مهابادی که ملقب به پدر صنعت هسته‌ای ایران بود، در روز هفتم آذر ماه سال گذشته در «منطقه آبسرد» دماوند مورد سوءقصد قرار گرفت و کشته شد.
رادیو فردا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *