نیویورک تایمز: انفجاری بزرگ، سیستم برق سانتریفیوژهای زیرزمینی نطنز را به طور کامل از بین برد

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۳

کمتر از یک روز پس از آنچه مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران ابتدا «حادثه» و سپس «عملیات تروریستی» در سایت غنی‌سازی نطنز خواندند، نیویورک‌ تایمز از قول دو مقام اطلاعاتی آن را انفجاری بزرگ توصیف کرد که ضربه‌ سختی به توانایی غنی‌سازی ایران وارد کرده است.

این دو مقام اطلاعاتی گفتند که طی رخ داد بامداد یکشنبه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، بر اثر وقوع انفجار بزرگی، سیستم قدرت داخلی و به شدت حفاظت شده که برق سانتریفیوژهای زیرزمینی را تامین می‌کرد، به‌طور کامل تخریب شده است.

خبر وقوع «حادثه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز» در بامداد یکشنبه در حالی اعلام شد که یک روز قبل از آن، سازمان انرژی اتمی ایران گفت که «مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید نطنز» را با گذشت نزدیک به ده ماه  از حمله دوازدهم تیر ماه۹۹، بازسازی و «آماده بهره‌برداری» کرده است.

با این حال نیویورک تایمز شامگاه یکشنبه ۲۲ فروردین از قول این دو مقام اطلاعاتی نوشت: «عملیات سری اسرائیل، ضربه سختی به توانایی ایران در غنی‌سازی اورانیوم وارد کرده است و راه‌اندازی مجدد تاسیسات نطنز ممکن است حداقل ۹ ماه طول بکشد.»

یک مقام آمریکایی نیز در گفت‌وگو با این نشریه «نقش اسرائیل» در قطع برق تاسیسات نطنز را تایید کرد اما گفت که هنوز جزییات آنچه اتفاق افتاده نامشخص است.

مقام‌های اسرائیلی به طور رسمی دست داشتن در دومین انفجار طی کمتر از ده ماه در تاسیسات غنی‌سازی هسته‌ای را تایید نکردند اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، روز یکشنبه بر مقابله با دست‌یابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای تاکید کرد.

نتانیاهو در نشست دستگاه‌های امنیتی اسرائیل گفت: «مقابله با جمهوری اسلامی و دست‌نشانده‌هایش، و همچنین مقابله با تلاش این کشور برای مجهز شدن به سلاح اتمی، عملیات بزرگی است. شرایط موجود امروز، لزوما فردا وجود نخواهد داشت.»

با این حال رسانه‌های اسرائیل طی بیست و چهار ساعت اول پس از اعلام وقوع «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز، بر نقش این کشور در آن تاکید کردند.

روزنامه جروزالم‌پست در همین ارتباط گزارش داد که آنچه در تاسیسات غنی‌سازی نطنز رخ داد «حادثه» نبوده و احتمالا در اثر حمله سایبری اسرائیل رخ داده است. این روزنامه نوشت که این حمله بسیار سنگین‌تر از آن است که حکومت ایران به مردم می‌گوید.

از سوی دیگر، شبکه ۱۳ اسرائیل گزارش داد که حمله بامداد یکشنبه به تاسیسات غنی‌سازی نطنز به‌وسیله ماده منفجره دفن شده انجام شده است، نه حمله سایبری.

بنابر این گزارش، ایران در حال حاضر قادر به غنی‌سازی در این مرکز نیست و به احتمال زیاد تا چند ماه آینده نمی‌تواند اورانیوم را غنی‌سازی کند.

شبکه ۱۳ اسرائیل همچنین گفت که مقام‌های آمریکایی در کانال‌های امنیتی و اطلاعاتی، از خسارت‌های ایجاد شده در تاسیسات هسته‌ای نطنز ابراز خرسندی کرده‌اند.

روزنامه گاردین نیز گزارش داد که اسرائیل تایید کرده که پشت حمله سایبری به تاسیسات نطنز قرار دارد.

از سویی، ساعاتی پس از آنکه سازمان انرژی اتمی ایران به طور رسمی وقوع یک «حادثه» در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را اعلام کرد، محسن رضایی از وقوع مجدد آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز خبر داد و اعلام شد که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، نیز حین بازدید میدانی از محل حادثه سایت غنی‌سازی نطنز، خود نیز دچار سانحه شده است.

همزمان علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، حادثه اخیر در تاسیسات غنی‌سازی نطنز را «تروریسم هسته‌ای» خواند.

صالحی گفت که این «نشان‌دهنده شکست مخالفان پیشرفت‌های صنعتی و سیاسی کشور برای جلوگیری از توسعه چشمگیر صنعت هسته‌ای و ناکامی مخالفان مذاکرات ایران برای رفع تحریم‌ها» است.
ایران اینترنشنال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *