در بند تهران به رهایی رسیدن چگونه است؛ خیابان‌گردی ایرانی

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۴

خیابان دربند با ۱۰ دقیقه پیاده‌‌روی مهمانانش را به محدوده‌ای سرسبز با جویباری طبیعی و تعدادی آبشار کوچک می‌رساند

محله دربند تهران و خیابان معروف آن برخلاف نامش، که احتمالا به دلیل قرار گرفتن بین کوهپایه و رودخانه شهرت به آن یافته، جایی به قدمت ۲۰۰ سال و تفریگاهی برای رها شدن مردم تهران از ازدحام، ترافیک و استرس روزانه زندگی در این شهر است.

دربند پیش از این که به شکل و شمایل امروز دربیاید دهکده‌ای در شمال کاخ سعدآباد بوده، جایی جذاب و خوش آب‌وهوا با ترکیبی از طبیعت کوهپایه‌ای، به همراه رستوران‌ها و استراحتگاه‌های سنتی دلنشین و البته با یک ویژگی منحصربه‌فرد؛ دربند چسبیده به تهران است.

سیاحت و گردشگری در دربند، مختص قشر و طبقه خاص نیست. فقیر و غنی، پیر و جوان از قدم زدن در این منطقه توریستی لذت می‌برند.

برای بسیاری از مردم اصلی‌ترین تفریحی که آنها را به این منطقه جذب می‌کند، تنوع غذاهای ایرانی است که در این مکان ارائه می‌شوند. لذت خوردن غذاهای سنتی در هوایی پاک و مفرح، کنار منظره چشم‌نواز کوهپایه و رودخانه همراه با دوستان و خانواده فرصتی است که در کمتر جای تهران وجود دارد.

خیابان دربند با ۱۰ دقیقه پیاده‌‌روی مهمانانش را به محدوده‌ای سرسبز با جویباری طبیعی و تعدادی آبشار کوچک می‌رساند در امتداد این جریان آب، به اقامتگاه‌هایی زیبا می‌رسید.

جذابیت مهم دیگر دربند کوهنوردی است که با توجه به مسیر پرپیچ و خمی که این منطقه کوهستانی دارد، بسیار دلپذیراست. در هر پیچ دربند اتفاقی هست که رهگذاران و کسانی که اهل پیاده‌روی و کوه‌پیمایی هستند را می‌تواند شگفت‌زده کند.

مسیر کوهنوردی در این محله از دو طریق قابل دسترسی است: یا می‌توانید خود را به میدان سربند که ابتدای این محله است برسانید و پیاده‌روی را از آن جا آغاز کنید، یا مسیر «تله سیژ» را برای رسیدن به قله انتخاب کنید که در میانه به «روستای پس قلعه» و سپس «آبشار دوقلو» و «پناهگاه شیرپلا» می‌رسید و در انتها هم مسیرتان به قله توچال ختم خواهد شد.

در این مسیر پیاده‌روی و کوه‌یپمایی «تله سیژ» از جذابیت‌های تفریحی است که به واسطه آن می‌توان هم تجربه‌ای عاشقانه داشت و هم از نمای بسیار زیبای دربند و تهران لذت برد.

ابتدا راه دربند بازار سرپوشیده قدیمی تجریش است که نمونه بازارهای سرپوشیده سنتی ایرانی است و سپس کاخ سعدآباد تهران که یکی از سرسبزترین جاذبه‌های گردشگری ایران است و همین‌طور آرامستان ظهیر‌الدوله که میعادگاه علاقه‌مندان هنر است.

کاخ سعدآباد با مساحت ۱۱۰ هکتار کاخ‌های متعدد و حدود ۱۸۰ هکتار جنگل، چشمه‌سار، قنات‌، باغ‌، گلخانه‌ و خیابان‌های زیبا و در بین ۷۵۰۰ درخت سپیدار و سرو، طبیعت منحصر‌به‌فردی در مسیر دربند است.

آرامستان ظهیرالدوله که آرامگاه چهره‌های صاحب‌نام عرصه موسیقی و هنر همچون فروغ فرخزاد، ایرج میرزا، درویش خان، رهی معیری، ملک‌الشعرای بهار، قمرالملوک وزیری، حسین یاحقی، ابوالحسن صبا و مرتضی محجوبی  است از دیگر جاذبه‌های دربند است.

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد این‌طور در بند، به رهایی رسیدن چقدر ساده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *