کلاب‌ هاوس چیست و چطور باید دعوتنامه‌اش را گرفت

By | ۱۴۰۰-۰۱-۲۵

حالا حدود ۴ سال از رونمایی جهانی تیک‌تاک می‌گذرد و دیگر وقتش است که یک رسانه اجتماعی جدید وارد میدان شود. خانم‌ها، آقایان، این شما و این هم کلاب‌هاوس. هنوز یک سالش نشده، اما از همین حالا معلوم است که قرار است اپلیکیشن موفق بعدی باشد.

تبلیغات فراوان، کاربران بسیار معروف، جنجال، ممنوعیت و ارزش‌گذاری هنگفت (با وجود این که هیچ سودی ندارد).

در ادامه بیشتر با این اپلیکیشن آشنا می‌شویم.

چرا باید برایم مهم باشد؟

موج آن سراسر دنیا را درنوردیده است، از ایالات متحده (محل تولد این اپلیکیشن)، تا چین، برزیل و ترکیه. هر جا که باشید، به احتمال زیاد خبرش به زودی به گوشتان می‌رسد.

بعضی از ثروتمندترین و معروفترین افراد دنیا همین حالا هم از این اپلیکیشن استفاده می‌کنند – غول‌های فناوری مثل ایلان ماسک و مارک زاکربرگ؛ رپرهایی مثل دریک و کانیه وست؛ و ستاره تلویزیونی آپرا وینفری.

معلوم بود که این همه تبلیغات و محبوبیت با خودش پول هم می‌آورد – روزنامه فایننشال تایمز می‌گوید سرمایه‌گذاران خطرپذیر همین حالا کلاب‌هاوس را بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش‌گذاری کرده‌اند.

این پول زیادی است، آن هم برای اپلیکیشنی که در حال حاضر هیچ راهی برای کسب درآمد ندارد.

کلاب‌هاوس چگونه کار می‌کند؟

ایلان ماسک، مالک تسلا و اسپیس ایکس، از کاربران کلاب‌هاوس است

کلاب‌هاوس

چیزی که کلاب‌هاوس را متفاوت می‌کند نبود متن، عکس و ویدیو است – این اپلیکیشن صرفا صوتی است. همچنین، همه چیز زنده و هم‌زمان اتفاق می‌افتاد.

شما می‌توانید خودتان یک اتاق مجازی ایجاد کنید یا به اتاقی بپیوندید که دیگران دارند در آن صحبت می‌کنند.

معمولا فقط تعداد مشخصی از افراد می‌توانند صحبت کنند و بقیه فقط می‌توانند گوش دهند. اما می‌توانید دستتان را بالا ببرید و اجازه حرف زدن بگیرید.

نکته دیگر این است که این اپلیکیشن مکالمات را ضبط نمی‌کند و نمی‌توانید بعدا آن‌ها را گوش دهید، برای همین باید به طور زنده مسائل را دنبال کنید.

اگر به موضوعات مشخصی علاقه دارید و نمی‌خواهید گفت‌وگوها را از دست بدهید، می‌توانید هنگام عضویت موضوعات مورد علاقه خود را انتخاب کنید و اپلیکیشن وقتی مردم درباره این موضوعات صحبت می‌کنند به شما خبر می‌دهد.

چه چیزی جذابش می‌کند؟

کلاب‌هاوس
کلاب‌هاوس به شدت در چین محبوب شده بود، اما فیلتر شد

قالب صرفا صوتی آن این حس را ایجاد می‌کند که انگار دارید به یک پادکست یا گفت‌وگوی رادیویی گوش می‌دهید.

در این حال، ایلان ماسک عقیده دارد که مانع از “تعویض متن” نیز می‌شود که به گفته او “ذهن را ویران می‌کند”. تا جایی که ما فهمیدیم، منظور او از این کلاف در هم تنیده این است که “می‌توان روی یک موضوع تمرکز کرد چون خوراک خبری وجود ندارد که هر ۱۰ ثانیه یک بار با عکس گربه به‌روز شود و حواستان را پرت کند.”

و با این که بسیاری از مردم از این اپلیکیشن فقط برای صحبت کردن با دوستانشان استفاده می‌کنند، حضور فرد سرشناسی مانند ماسک به این معنی است که شما می‌توانید به حرف‌های شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار گوش کنید، انگار که با آن‌ها در یک اتاق نشسته‌اید و گپ می‌زنید.

یکی از مزایای پیش‌بینی‌نشده کلاب‌هاوس این است که به خاطر جدید بودن هنوز در کشورهایی که دولت‌هایشان برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی بزرگ فعلی محدودیت قائل می‌شوند قابل دسترسی است. برای مثال، کلاب‌هاوس در مقطعی در چین قابل دسترسی بود، در حالی که دیگر شبکه‌های اجتماعی آمریکایی مانند توییتر و فیسبوک قابل دسترسی نیستند.

وبسایت خبری کوارتز گزارش داده که اعضای چینی کلاب‌هاوس داشتند از “این فضا برای صحبت درباره موضوعاتی استفاده می‌کردند که معمولا سانسور می‌شود… مثل دموکراسی”، رویه‌ای که باعث شده بود کد دعوت به این اپلیکیشن بسیار ارزشمند شود. اما مقامات چینی نهایتا در اوایل فوریه این اپلیکیشن را هم فیلتر کردند. کلاب‌هاوس در بسیاری از کشورها بین فعالان محبوب شده است.

چه جالب… می‌تونم دانلودش کنم؟

کلاب هاوس
برای استفاده از کلاب‌هاوس فعلا باید آیفون داشته باشید

کلاب‌هاوس در حال حاضر دعوتی است. باید منتظر بمانید تا کسی شما را برای عضو شدن در این اپلیکیشن دعوت کند – و کاربران فعلی در ابتدا می‌توانند دو نفر را دعوت کنند.

شاید فیسبوک حالا غولی بین‌المللی با بیش از ۱.۵ میلیارد کاربر باشد، اما این شبکه اجتماعی هم در ابتدا تنها برای چند هزار نفر که در دانشگاه‌های سرشناس آمریکا درس می‌خواندند قابل دسترسی بود.

حتی ابزار روزمره‌ای مانند جی‌میل هم در ابتدا دعوتی بود، تا این که جهانی شد و حالا بیش از ۱.۵ میلیارد نفر از آن استفاده می‌کنند.

نقطه‌ضعفی هم دارد؟

کلاب هاوس
کلاب‌هاوس در مقایسه با دیگر شبکه‌های اجتماعی حس صمیمیت بیشتری دارد

ظرفیت اتاق‌های گفت‌وگوی مجازی این اپلیکیشن ۵ هزار نفر است، لذا اگر فرد بسیار محبوبی در حال حرف زدن باشد شاید جا برای گوش دادن به حرف‌هایش پیدا نشود.

همچنین، مثل تمام شبکه‌های اجتماعی تاریخ، پرسش‌هایی نیز راجع به حریم خصوصی مطرح است. این اپلیکیشن تمام مکالمات را “صرفا برای بررسی حوادث احتمالی” موقتا ضبط می‌کند و بعد از مدتی هم پاک می‌کند.

اما کلاب‌هاوس است که تصمیم می‌گیرد این مکالمات برای چه مدت نگه داشته می‌شوند و مردم هم از این که شرایط و مقررات به کاربران اجازه ضبط مکالمات خودشان را نمی‌دهد شکایت دارند.

فعالان این حوزه در عین حال از دسترسی این اپلیکیشن به دفترچه تلفن کاربران ابراز نگرانی کرده‌اند.

آیا می‌تواند دنیا را فتح کند؟

ممکن است. کلاب‌هاوس در حال حاضر تنها ۲ میلیون کاربر فعال دارد، اما رشد آن در پی راه‌اندازی در سال ۲۰۲۰ بسیار سریع بوده است.

اما شبکه‌های اجتماعی کسب‌وکار ساده‌ای نیستند و کلاب‌هاوس در نگاه اول به نظر می‌رسد که صرفا یک ایده خوب است که فناوری اختصاصی جالبی پشتش نیست. لذا رقیبان خیلی راحت می‌توانند آن را کپی کنند – مشکلی که اسنپ‌چت به خوبی با آن آشنا است.

کلک ارسال عکس‌ها و ویدیوهایی که بعد از مدتی ناپدید می‌شدند به طرز بی‌رحمانه‌ای توسط اینستاگرام کپی‌برداری شد و رشد اسنپ‌چت به میزان قابل توجهی کند شد.

اما قالب صرفا صوتی کلاب‌هاوس در بین تقریبا تمامی شبکه‌های اجتماعی بی‌نظیر است و شاید به همین خاطر دنیا را فتح کند.
بی بی سی:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *